ההרוג ה-16: פועל בניין נהרג באתר בנייה בדרך בגין בתל-אביב

מבירור ראשוני של המקרה עולה כי עובד שעסק בעבודות אלומיניום ועבד באותה עת על העתקתו של פיגום ממוכן, נפל אל מותו מגובה רב • נציין כי מדובר בהרוג ה-16 מאז תחילת 2018: 15 הרוגים באתרי בנייה הם פועלים שעבדו במקום, והרוגה נוספת היא נטע רוטמן ז"ל שנהרגה בחודש פברואר

אתר בנייה בתל אביב / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
אתר בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ההרוג ה-16 באתרי הבנייה בישראל מאז תחילת השנה: תאונה קטלנית הבוקר (ב') באתר בנייה בתל-אביב. מדובר באתר בנייה בדרך מנחם בגין 156 בעיר בשם H TOWER (לשעבר רסיטל). היזם היא קבוצת רכישה בניהול קבוצת חג'ג' והקבלן המבצע באתר היא קבוצת בסט. מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הגיעו למקום ואתר הבנייה נסגר ליומיים.

"בשעה 08:41 התקבל דיווח במוקד 101 של מגן דוד אדום (מד"א) במרחב דן על פועל שנפל מגובה באתר בנייה בדרך מנחם בגין בתל-אביב", כך נמסר ממד"א הבוקר, "חובשים ופראמדיקים של מד"א מדווחים על פועל כבן 35 שנפל מגובה רב ללא סימני חיים וקובעים את מותו".

"הבוקר התקבלה הודעה ממשטרת ישראל על תאונת עבודה קטלנית ברחוב דרך בגין 156 בתל-אביב", כך נמסר ממשרד העבודה והרווחה לאחר התאונה. "מפקח שיצא למקום חבר למשטרה, מבירור ראשוני של המקרה עולה כי עובד שעסק בעבודות אלומיניום ועבד באותה עת על העתקתו של פיגום ממוכן, נפל אל מותו מגובה רב. נסיבות האירוע ממשיכות להיבדק ברגעים אלה. החברה המבצעת היא ב.ס.ט בנייה. במקום הוטל צו הפסקת עבודה לשני ימי עבודה. המשך החקירה תיעשה על ידי משטרת ישראל בליווי מקצועי של מינהל הבטיחות".

נציין כי האירוע החמור היום באתר הבנייה מגיע לאחר שני צווי בטיחות שהוצאו לקבלן המבצע באותו האתר בשנת 2016. על פי נתוני מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה בינואר 2016 יצאו צווי בטיחות בגין עגורן שהופעל על ידי מפעיל ללא הסמכה מתאימה ובדיקה שלא נערכה כפי שנדרש ובנובמבר 2016 צו נוסף שעסק אף הוא בעגורן באתר הבנייה. סיבת הצו במקרה הזה הייתה "עגורן הצריח הופעל בניגוד להוראתו של הבודק להשבית את העגורן".

מחברת בסט נמסר היום כי: "קבוצת בסט רואה חשיבות רבה בשמירה על בטיחות הבנייה באתריה. הקבוצה פועלת על פי חוק ומשקיעה מאמצים רבים במניעת תאונות עבודה מתוך דאגה אמיתית לחיי ורווחת עובדיה. החברה מביעה את צערה על התאונה הטרגית. נסיבות האירוע נבדקות על ידי הגורמים הרלוונטיים ולאחר מכן נפעל על פי המסקנות". לגבי צווי הבטיחות שהוצאו כנגד החברה באותו אתר הבנייה ב-2016 נמסר מקבוצת בסט היום כי: "הצווים טופלו ונסגרו תוך פרק זמן קצר".

נזכיר כי בשבוע שעבר אירעה תאונה קטלנית נוספת כאשר ביום שישי נהרג עובד בן 59 שעבר על בימת הרמה בפרויקט בנייה בתל-אביב. קבלן הביצוע במקרה הזה היא חברת אלקטרה בנייה. התאונה אירעה בשעות הבוקר בפרויקט ברחוב פרופסור יובל נאמן כאשר מפעיל בימת ההרמה נלכד במרפסת הקומה השלישית. מחברת אלקטרה בנייה נמסר: "החברה מביעה את צערה על התאונה הטראגית שאירעה. מאחר ונסיבות התאונה נבדקות על ידי הגורמים הרלוונטיים, אנו מנועים מלהתייחס מעבר לכך. עם זאת, נציין כי פעילותנו תמשיך להיעשות על פי תקני הבטיחות המחייבים, ונמשיך לפעול על מנת למנוע מקרים מצערים כגון אלה".

נציין כי מדובר בהרוג ה-16 מאז תחילת 2018. 15 הרוגים באתרי בנייה הם פועלים שעבדו במקום ובמקביל, הרוגה נוספת היא נטע רוטמן ז"ל שנהרגה בחודש פברואר האחרון מחוץ לאתר בנייה בעיר כפר סבא כאשר חלק ממנוף מתנייע שפעל באתר הבנייה נפל ומחץ את מכוניתה. 

מקבוצת חג'ג' נמסר: "מדובר בקבוצת רכישה הפועלת תחת הסכם פאושלי באתר הבנייה, במסגרתו הקבלן מנהל את העבודה, וכך גם אחריותו הבלעדית על הסיכונים באתר. אנו מצרים על המקרה הטרגי ומקווים שמקרים כאלה לא יישנו בעתיד".