תחקיר "60 דקות": גוגל חמקה מהרגולציה באמצעות לוביסטים

תוכנית התחקירים הפופולרית קובעת כי גוגל העסיקה 25 משרדי לובינג ושילמה להם בנוסף לתשלומים לצוותי חשיבה לא פחות מ-180 מיליון דולר

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק
מטה גוגל בקליפורניה / צילום: שאטרסטוק

עוד לפני שנשמע תקתוק השעון המוכר בפתיחת תוכנית התחקירים "60 דקות" צנחו מניות אלפבית ב-1.7%. עמק הסיליקון ווול סטריט חיכו בציפייה לתחקיר בין 13 דקות בשם "כוחה של גוגל" ששודר אתמול וניסה להסביר, אולי בפעם הראשונה בפריים-טיים, איך הענקית ששווה מיליארדים הפכה להיות כזו, ואיך היא מצליחה גם היום פשוט לחנוק כל תחרות.

"האם גוגל היא מונופול?" שאל סטיב קרופט, מנחה התכנית, את גארי ריבק עו"ד שמתמחה בהגבלים עסקיים. "כן", ענה ריבק, "היא שומר הסף לאינטרנט כפי שאנחנו מכירים אותו". ברשת הטלוויזיה CNBC הוציאו את התותחים הכבדים. לא פחות מעיתונאי זוכה 11 פרסי אמי ו-5 פרסי פיבודי היוקרתי ועו"ד שאחראי במידה רבה על תביעת ההגבלים העסקיים נגד מיקרוסופט בשנות ה-90, כדי לשאול שאלה שהנציבות האירופית ענתה עליה לפני שנה. אז, ביוני 2017, קנסה הנציבות את החברה-אם אלפבית ב-2.7 מיליארד דולר, הקנס הגבוה ביותר שהושת על חברה אחת. קנס שסימל סופה של חקירה ארוכה ומתוקשרת, שבה הואשמה גוגל כי ניצלה את דומיננטיות מנוע החיפוש שלה ונתנה לעצמה יתרון בשירותי השוואת קניות ברשת.

אבל גם מי שמכיר את הסיפור הקצרה וקצת על החברה, לא יכול להישאר אדיש לנתונים שהציגו בתחילת התחקיר: 90% מהחיפושים באינטרנט נעשים באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, 60% מהכנסות שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי הולך לגוגל ולאורך השנים היא ביצעה 200 רכישות שונות, כמעט אף אחת מהן לא נבחנה על ידי רשות הגבלים עסקיים. "אנשים אומרים לגוגל דברים שהם לא אומרים לנשים שלהם. זו טכנולוגיה מאוד חזקה ועם זאת מאוד אינטימית", הסביר ריבק לקרופט והדגיש כמה לחברה יש שליטה עצומה על חיינו.

אבל אלו לא רק המשתמשים שנתונים תחת שליטת ענקית האינטרנט, אלא גם חברות טכנולוגיה אחרות שמנסות לחדור לשוק עם מוצרים חדשים. אפילו משקיעי הון סיכון בעמק הסיליקון מודים כי זה קשה עד בלתי אפשרי לסטארט-אפים לגייס הון, אם המודל העסקי שלהם דורש מהם ממשק תחרותי כלשהו עם אלפבית. ג'רמי סטופלמן, מייסד שותף של אתר ההמלצות הפופולרי Yelp סיפר ל-'60 דקות' שאם היה מנסה להקים את העסק היום, הוא היה נכשל. "האפשרות הזו נסגרה על ידי גוגל והאסטרטגיה שבה היא פועלת. הם היו מעלימים אותנו, קוברים אותנו", סטופלמן פירט לקראפט.

איך גוגל הצליחה להימלט עד כה מהרגולטור האמריקאי? התשובה לפי '60 דקות' היא ב-180 מיליון דולר שהושקעו בשנה החולפת בקשרי ממשל (או לוביסטים) - יותר מכל תאגיד אחר. כסף שהעסיק 25 חברות לובי שונות ועזר לממן 300 איגודי סחר וקבוצות חשיבה שונות. מאמץ עצום שהעניק לאלפבית עמדה ייחודית - לפי ריבק - עד שבתקופת ממשל אובמה היה "להם כיסא בשולחן בכל דיון חשוב בנושא. הם ידעו על התפתחויות שאנחנו מעולם לא ידענו. מהפרספקטיבה שלי, זו השפעה שמאוד קשה לערער עליה".

כך, רומזים בבוטות בתחקיר, הצליחה גוגל להתחמק דה-פקטו מהמלצה חד-משמעית של גורמים ברשות הגבלים עסקיים (FTC), להגיש נגדה תביעה ולהעמיד את האמצעים האנטי-תחרותיים שהפעילה כמו הטלת מגבלות על מפרסים ואתרים אחרים למשפט ציבורי. במקום זאת, אפשרו לגוגל לבצע תיקונים פנימיים, ללא כל התניות מהרגולטור עצמו.

באירופה, כאמור, הסיפור נגמר אחרת לגוגל. שם לא רק נקנסה החברה, אלא היא גם התחייבה לתקן את פעילותה ולעמוד בביקורות שגרתיות. כשנשאלה ראש נציבות האיחוד האירופי מרגרט וסטגר ב-'60 דקות' מה נמצא בחקירתם, היא הסבירה בפשטות שמדובר על מניפולציות מכוונות מצדם של גוגל כדי לקדם את פעילותם, על חשבון המתחרים. זאת למרות שכוחה הרב והדומיננטיות שלה בתחום החיפוש דורשים ממנה לשמור על תחרותיות בריאה ומשנה זהירות שלא לנצל את כוחה לרעה.

מגוגל, שסירבו להתראיין לתכנית, מסרו כי החברה אינה מונופול וכי אחריות החברה היא "להציג למשתמשים את התוצאות הטובות ביותר, ולא תוצאות ספציפיות לאתרים. אנו מבינים שאתרים שהדירוג שלהם יורד, לא ישמחו על כך ועלולים להתלונן בפומבי".

מי שעוקב, אף ברמת הרפרוף, אחר חדשות טכנולוגיה בשנים האחרונות לא ילמד דבר אחד חדש בתחקיר של '60 דקות'. הוא לא מעניק במה לקול חדש או חושף כל מסמך חדש. הוא אפילו לא מצליח להוציא מגוגל והחברה-אם אלפבית, מילה אחת לעניין. בדיוק באותה הרוח שהיא מקפידה להגיב שנים לביקורות, תביעות או קנסות. התכנית מסמלת בעיקר את מרכזיות השיחה על ענקיות הטכנולוגיה, המקום שהן תפסו בחיינו ובעיית האמון הנפערת ביניהן ואנחנו המשתמשים.

זה לא מקרי שהתחקיר השני ששודר בתכנית, רגע לפני זה על גוגל, היה על Theranos, ספק סטארט-אפ כושל ספק הונאת פירמידה, של אליזבת הולמס. 14 דקות הוקדשו לסיפור שהתפוצץ כבר לפני יותר משנה, אבל בצפייה רציפה יכול להעיד לצופה האמריקאי הממוצע על תבנית. תבנית של חברות טכנולוגיה שעושות לביתן. מה שטוב לעצמן, ולא מה שטוב למשתמשים, שמנצלות את כוחן לרעה, מפעילות מניפולציה על מקבלי החלטות ולעיתים אף "משקרת באופן אובססיבי" כדי להשיג עושר והצלחה. אין כאן ניסיון לטפל ברעה חולה, או התיימרות לרדת בפירוט לשורש הבעיה. אלא ניסיון לתאר את המציאות בפשוטת.

בדיוק כמו ש-2.7 מיליארד דולר הם כסף כיס עבור אלפבית, כך נפילה של 1.7% היא אפילו לא מכה קלה בכנף לחברה שמניותיה הן מהיקרות ביותר בשוקים. גם עבור הנציבות האירופית וגם בשביל שועלת התחקירים '60 שניות' המסר הוא פשוט: את מספיק חשובה כדי לקבל קנסות ענק ורלוונטית לכל אורחות חיינו כדי שיוקדש לך פרק בתוכנית התחקירים הוותיקה, המפורסמת והפופולרית בארה"ב. זה מסר גם לאחרות כמו אמזון, פייסבוק ומיקרוסופט, כי אולי אתמול זו היתה פייסבוק בשימוע בסנאט והיום זו גוגל בפריים-טיים, אבל מחר עוד לא נקבע וזה יכול לקרות גם להן.