הטבת המס שהובטחה רגע לפני חתימת הרפורמה בחח"י

תוספת שהובטחה לקצבת הפנסיה החודשית של עובדי חברת החשמל צפויה להיחשב כאירוע מס, ואף אחד מהצדדים אינו מוכן לשאת בעלויות • לפנות בוקר הוחלט כי הממשלה תקדם חוק מיוחד שיפטור ממס את התוספת הפנסיונית, אך היועץ המשפטי של האוצר מתנגד לכך • האוצר: בכל תרחיש העובדים יקבלו פטור

 מיקו צרפתי, אבי ניסנקורן, שי באבד ועופר בלוך  בטקס החתימה על הרפורמה בחח"י / צילום: עמירם ברקת
מיקו צרפתי, אבי ניסנקורן, שי באבד ועופר בלוך בטקס החתימה על הרפורמה בחח"י / צילום: עמירם ברקת

המדינה שוקלת לחוקק חוק מיוחד שיבטיח פטור ממס לתוספת הפנסיונית שיקבלו עובדי חברת החשמל, כך נודע ל"גלובס". המחלוקת בנושא, שטרם נפתרה, כמעט וגרמה לפיצוץ טקס החתימה החגיגי על הסכם הרפורמה שנערך היום (ה') במשרדי דירקטוריון חברת החשמל בתל-אביב בנוכחות שר האוצר משה כחלון שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ ובכירי משרדיהם, יו"ר ההסתדרות וראשי חברת החשמל וועד העובדים.

העיתונאים שהוזמנו לטקס, שהיה אמור להתחיל ב-13:30, הופתעו לראות את נציגי המדינה, ההסתדרות והעובדים עוזבים את אולם מסיבת העיתונאים זמן קצר לפני תחילת הטקס. בסופו של דבר חזרו הבכירים לאולם והטקס החל באיחור של 40 דקות. ל"גלובס" נודע כי במהלך ההפסקה התנהל מו"מ סוער שבו הודיע היועץ המשפטי של האוצר עו"ד אסי מסינג בצעקות רמות על התנגדותו לסיכום שלפיו המדינה תחוקק חוק מיוחד עבור עובדי חברת החשמל. בסופו של דבר הוחלט לחתום בכל זאת על ההסכם כשהמדינה תנסה למצוא פתרון שימנע את הצורך בחקיקה. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "בכל תרחיש העובדים ייהנו מפטור ממס כך שמבחינתם המחלוקת איננה משנה דבר".

מדובר בחלק המהותי ביותר בהסכם מבחינת עובדי חברת החשמל. תוספת של 1,250 שקל שתשולם לקצבת הפנסיה החודשית שיקבל כל אחד מ-2,800 העובדים שיפרשו מהחברה בעקבות ההסכם ותוספת עתידית של 1,700 שקל לפנסיה החודשית, שיקבל כל עובד שאינו פורש הנמצא כיום בחברה. החוק היבש קובע כי על כספים אלה יש לשלם מס - או בעת הפקדתם או בעת משיכתם.

המדינה יכולה כמובן להגדיל את ההפרשה כך שהנטו יישאר בסכום שהובטח לעובדים - אלא שאז יתייקרו עלויות הרפורמה בצורה ניכרת. בכירים ברשות המסים, שהשתתפו אתמול בישיבות המו"מ, אמרו כי קיימות מספר אפשרויות, אך ברירת המחדל היא חקיקה שתקבע כי התשלום איננו אירוע מס. אולם, מדובר באופציה בעייתית לאור התקדים, השלכות הרוחב וחוסר האפשרות לדעת מראש מה תהיה התוצאה. מצד שני האפשרות שהממשלה תקדם חוק מיוחד שיפטור ממס את התוספת הפנסיונית, רק עבור עובדי חברת החשמל נחשבת למהלך בעייתי מאוד מבחינה ציבורית. יצוין כי הרפורמה מחייבת תיקוני החקיקה אחרים בחוק משק החשמל. ההסדרים המהותיים ברפורמה (ובכלל זה הפסקת הטבת החשמל חינם) אמורים להתחיל להיכנס לתוקף רק לאחר השלמת הליכי החקיקה בכנסת.