גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושר לקריאה ראשונה: חוק דיור חלופי לתושבי גבעת עמל

עפ"י הצעת החוק עליה עמלו ח"כ שולי מועלם ודב חנין, אדם שהחזיק בנכס בגבעת עמל ביום מכירת האדמות בשנת 1961 לדיור ב.פ. מקבוצת בנק פועלים, יהיה זכאי לדיור חלופי ● התנאי – הוא או יורשיו מחזיקים או החזיקו בנכס ביום הפינוי

האם נמצא מוצא למפוני ותושבי גבעת עמל ב'? היום (ה'), ערב חג השבועות, אישרה ועדת הפנים לקריאה ראשונה את "הצעת החוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל". הצעת החוק התקבלה פה-אחד, תוך שתומכים בה חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית.

תמיכה רחבה זו, הגיעה לאחר הפסקה שהתקיימה במהלך הדיון בוועדה, במהלכה קיימו חברי הכנסת התייעצות לשם הגעה לנוסח שיהיה מוסכם על כולם, כאשר בכל הנוגע לזכאים לדיור חלוף, הוסכם נכון לעכשיו על שתי גרסאות שיעלו להצבעה במליאת הכנסת.

בהתאם לנוסח המוסכם אליו הגיעו ועליו הצביעו, מטרת ההצעה היא הבטחת זכויות המפונים ממתחם (שכונת) גבעת עמל בתל-אביב-יפו, כאשר הצעת החוק מגדירה "מפונה" - כ"זכאי שפונה מנכס שבחזקתו בשכונה".

לפי הצעת החוק "החדשה", אשר עלתה לראשונה כבר בשנת 2014, וכעת נעשו בה מספר שינויים - "זכאי", הוא תושב השכונה שהחזיק בנכס בגבעה, לפני 24.2.1961 (המועד שבו נמכרו קרקעות הגבעה לדיור ב.פ. מקבוצת בנק פועלים) והמשיך להחזיק באותו הנכס עד ליום פינויו בפועל.

בגדר הזכאים לדיור חלוף עליהם יחול החוק (במקרה שיעבור ב-3 קריאות במליאת הכנסת), נכללים גם יורשיו של תושב השכונה שנפטר ומחזיק בנכס.

יצוין כי קיימת גרסה נוספת להצעת החוק, המרחיבה את מספר הזכאים לדיור חלוף כך שיהיו זכאים לו גם צאצאים של הזכאים המקורים אשר מחזיקים בנכסים שנבנו לאחר 1961, ובתנאי שמלאו להם 21 שנים עד יום תחילת החוק.

בקשר עם אותה גרסה, ציינה היועצת המשפטית של ועדת הפנים, עו"ד רוני טיסר, כי "לגרסה ב' יש קשיים חוקתיים וקנייניים, כי היא מרחיבה את מספר הזכאים, כולל דור שני ושלישי, ויש לכך השלכות רוחב".

מכל מקום הצעת החוק מדברת על כך שהמפונים שיכללו בהצעת החוק לכשתעבור (אם תעבור), יהיו זכאים לדיור חלופי בעד פינוי הנכס שבו התגוררו, שיועמדו לרשותם על-ידי הגורם המפנה, כאשר בכל הנוגע לזהות הגורם המפנה, מתייחסת הצעת החוק לבעלי זכויות במקרקעין המפנים נכסים בשכונה, בין בעצמם ובין על-ידי מי מטעמם.

יובהר כי הדיור החלופי שיוקנה למפונים העומדים בתנאי הצעת החוק, יהיה בדרך של הקניית דירה שוות ערך לדירה ממנה התפנו המפונים בשכונה, כאשר שר האוצר יצטרך לקבוע בתקנות הוראות לעניין חישוב שווי דירה כאמור ודרכי הקנייתה.

חשוב לציין כי הצעת החוק מהווה הצעת חוק פרטית שאיננה הצעת חוק תקציבית. זאת, לאור העובדה שהיא מטילה את העמדת הדיור החלוף לתושבי השכונה העומדים בקריטריונים של הצעת החוק - על בעלי הזכויות בקרקעות גבעת עמל ובכלל אלה, יצחק תשובה, משפחת כוזהינוף וכן על עיריית תל-אביב - לכולם כאמור, זכויות בקרקעות הגבעה.

המשמעות להיות הצעת החוק הצעה "רגילה" ולא תקציבית, קרי, כזו המטילה על המדינה להפנות תקציב לשם ביצועה, היא - כי ככל וזו תונח על שולחן בית המחוקקים, יידרש רוב רגיל לשם קבלתה ולא רוב של 51 חברי כנסת.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, חבר הכנסת יואב קיש, ניסה לצנן את התלהבות תושבי השכונה, תוך שהוא מבקש ש"לא לייצר ציפיות יתר".

ח"כ קיש קרא ליזמים להגיע לפתרון אשר ייתר את הצורך של הכנסת להכריע בנושא, כאשר בכל הנוגע לאותם תושבים טען כי הכנסת "לא תיתן להפקירם"

בהקשר זה ציין קיש כי הצעת החוק מהווה "קריאת כיוון", כאשר "הדרך הנכונה היא שהתושבים עם היזמים יגיעו למתווה שבו כל צד מתפשר קצת. אני מקווה שנצליח לייצר הסכמות ולהתכנס להסדר".

ח"כ שולי מועלם-רפאלי, יוזמת הצעת החוק, מסרה במהלך הדיון כי "היזמים מקבלים יותר ויותר זכויות. העירייה מנערת חוצנה, מתכחשת. זכויות התושבים נשחקות. הם מודרים. ליזם ניתנו פי מאות אחוזים יותר מהעסקה המקורית ב-1961, והתושבים איכשהו נעלמים. זו סיטואציה שונה ממקומות אחרים כי פה ברור מי האנשים. היו גבעת עמל א' וב' - שני יזמים שונים. מעבר לכביש הוצאו התושבים בהסכמים ראויים והיזם הרוויח את שלו".

ח"כ דב חנין, יוזם נוסף של הצעת החוק, ציין: "המסר צריך להגיע לאנשים שצופים בנו, ליזמים - הכנסת רצינית. אנו מייצרים מנגנון. אני מציע לכם להזמין מחר בבוקר את התושבים להגיע לפתרון הוגן וצודק".

נציג משרד האוצר הודיע לוועדה כי האוצר לא יתנגד לנוסח הצעת החוק שאומר שהחבות על הפיצוי היא על היזם.

נציגות עיריית תל-אביב (אחת מבעלות הזכויות בקרקע) מסרה כי העירייה מעוניינת לקדם פתרון לתושבי העיר, תוך שהיא מפנה אצבע מאשימה למדינה אשר "הביאה את התושבים ולא דאגה להם".

בדיון השתתפו גם תושבי גבעת עמל ובהם רפאל כהן, אשר טען כי "רוב התושבים שנפגעים בבית המשפט יושבים על קרקע עליה יקומו מגדלים של עיריית תל-אביב. מי שפועל לפינוי התושבים הוא היזם. העירייה עשתה הסכם עם היזם שהוא יפנה גם משטחי העירייה, ובתמורה הוא יקבל היתרי בנייה". 

ועד הפעולה בגבעת עמל מסר בתגובה: "תושבי גבעת עמל מברכים על צעד ראשון משמעותי של לקיחת אחריות שלטונית על גבעת עמל. אחרי שנים שרשות מקרקעי ישראל wיושבת על הגדרw ומאפשרת ליזמים ולעיריית תל-אביב לצפצף על חוזים ולהתעמר בתושבים, שר האוצר ושרת המשפטים העבירו היום מסר ברור וחד שההפקרות בגבעת עמל עומדת להיפסק". 

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי