וושינגטון רוצה שתדעו איך נראית תרמית במטבע קריפטוגרפי

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) הקימה אתר מזויף לגיוס כסף במטבע דיגיטלי • המטרה: להמחיש למשקיעים איך נראית הונאה במטבעות כאלה • אנשי הבלוקצ'יין דווקא תומכים

מטבעות דיגיטליים / שאטרסטוק
מטבעות דיגיטליים / שאטרסטוק

וושינגטון רוצה שתדעו כיצד נראית תרמית במטבעות קריפטוגרפייים, אז הרגולטורים המציאו תרמית כזאת למענכם. איך? רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) - רשות רגולטורית בת 84 שנים, הידועה בתחכומה בתקשורת דיגיטלית - השיקה אתמול אתר אינטרנט שמציע למשקיעים להשתתף בהנפקה ראשונית לציבור של מטבע דיגיטלי (ICO) - שיטה לא-מפוקחת לגיוס כספים, שבאמצעותה כבר גויסו עד היום יותר מ-12 מיליארד דולר - אלא שמדובר ב- ICO מזויף.

למטבע ב-ICO המזויף של ה-SEC אף הוענק שם: האווי-קוין (HoweyCoin). שמו של המטבע מתכתב עם "מבחן האווי" - שורת שאלות שנועדו לקבוע אם עסקה מסוימת אכן עונה על הקריטריונים של חוזה השקעה.

לפי ה-SEC הנפקות רבות של מטבע קריפטוגרפי (ICO) הן מעשי מרמה, והנוכלים חומקים מהמערכות שנועדו להגן על המשקיעים ומוכרים להם מטבעות דיגיטליים, שמתגלים כחסרי ערך למשקיעים.

האתר המזוייף / צילום מסך
 האתר המזוייף / צילום מסך

ל-ICO המזויף של האווי-קוין יש רבים ממאפייני ICO שאמורים להיחשב כדגל אדום מבחינת המשקיעים: המלצות מצדם של מפורסמים והבטחות לתשואה ודאית. ההנפקה המזויפת כוללת מסמך קצר, שמסביר כי האווי-קוין יהיה מטבע שבו ייעשה שימוש בתעשיית התיירות . אתר האווי-קוין, שנפתח לצורך "התרמית", מציג כמה סוגי הנחות, כולל "הנחה כפולה של 25%" למשקיעים שירכשו את המטבע עד 1 ביוני. רק שמי שמקליק על קישור "קנה מטבעות עכשיו", מגיע בסופו של דבר לאתר של ה-SEC שבו נאמר: "אם הגבת להצעת השקעה כזאת, ייתכן שנחשפת למעשה מרמה - מטבעות האווי-קוין מזוייפים לחלוטין".

יו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון אמר אתמול בכנס הון סיכון כי הנחות גדולות באופן מוגזם צריכות לשמש אות אזהרה עבור המשקיעים. "לקנות כיום מטבעות בהנחה של 25%, בגלל שמחר תשלמו עליהם מחיר מלא? אתם רציניים?" אמר קלייטון.

עד כה לא אישרה ה-SEC שום הנפקה ראשונית לציבור של מטבע דיגיטלי, ולדבריה חייבת הנפקה כזאת לציית לתקנות כגון המצאת דו"חות כספיים למשקיעים, ותיאור של העסק והסיכונים הכרוכים בו.

אחדים מתומכי המטבעות הקריפטוגרפיים טוענים כי התקנות הנוקשות להנפקה ראשונית של מניות לציבור אינן מתאימות למודל העסקי של חלק מהחברות המוכרות מטבעות דיגיטליים, מכיוון שמטבעות אלה נועדו בסופו של דבר כאמצעי תשלום עבור גישה לטכנולוגיה או לפלטפורמה. אך למעשה כבר מוצעים מטבעות דיגיטליים רבים למכירה בפלטפורמות מסחר, שלדברי ה-SEC פועלות כבורסות לא חוקיות.

"העובדה שהאנשים שלנו הצליחו - תוך זמן קצר מאוד ועם משאבים זעומים מאוד - ליצור משהו שנראה כמו ICO מוכיחה עד כמה קטנה ההשקעה הנחוצה לשיווק מטבע דיגיטלי כזה", אמר קלייטון.

אתר האווי-קוין הוא מקרה נדיר שבו עושה ה-SEC - שהודעותיה גדושות בדרך כלל במונחים משפטיים - שימוש באינטרנט ובחוש הומור כדי להזהיר את הציבור מפני סיכוני השקעה. ה-SEC השיקה את אתר ביום האחרון של כנס Consensus - אחד הכנסים הגדולים ביותר של משקיעי ומפתחי מטבעות קריפטוגרפיים .

"זה נפלא שהם מחנכים את המשקיעים", אמר טרוור קוברקו, מנכ"ל Polymath, חברת בלוקצ'יין שפועלת מטורונטו ושגייסה 58 מיליון דולר בהנפקת מטבע דיגיטלי פרטית. "וזה גם יצירתי. לא הייתי מצפה ליצירתיות כזאת".

אם לשפוט לפי התגובות בטוויטר, מסכימים רבים מחסידי המטבע הקריפטוגרפי לאמירה זו. "אני לא חסיד של רגולציה גלויה, אבל ה-SEC הארורה הזאת - זה מהלך חכם וטוב לשוק הקריפטו. נקודה לזכות הבנק הפדרלי", כתב משתמש בשם Dank Coins.

ה-SEC הגישה תביעות משפטיות נגד כמה חברות שמכרו מטבעות דיגיטליים, בטענה שמדובר בפעילות לא חוקית. כמו כן, בלמה מכירות מטבע אחרות באמצעות זימון אנשי החברות לתשאול כדי לברר אם יש להם פטור תקף מרגולציה. סטיבן פייקין, סגן מנהל יחידת האכיפה של ה-SEC, אמר אתמול בעדות בקונגרס כי ה-SEC מנהלת עשרות חקירות ICO. " יש לנו משאבים. אנחנו הולכים להגיש תביעות במקרים שבהם מפירים אנשים את החוק", אמר קלייטון בכנס הון הסיכון .