גם אינטק רוצה להימחק מהבורסה; המניה ירדה בכ-2%

מניית חברת הביומד איבדה 60% מערכה מאז שהונפקה בת"א ב-2010

מעבדות חברת אינטק פארמה / צילום: איל יצהר
מעבדות חברת אינטק פארמה / צילום: איל יצהר

אינטק פארמה, שמפתחת תרופות המשתחררות בהדרגה בפתח המעי בזכות טכנולוגיית "גלולת האקורדיון" שלה, הודיעה על כוונתה להימחק מן הבורסה בתל אביב. בכך היא מצטרפת לגל של נמחקות מתחום הביומד שהנפיקו או התמזגו לשלדים בתל אביב, ערכו רישום מקביל בנאסד"ק, וכעת נוטשות את חללית האם.

בין אלה ניתן למצוא את ביונדווקס, קולפלנט, תראפיקס, ווקסיל וסלקט. כמו כן נמחקו גם חברות אמריקאיות בתחום שנרשמו לת"א - מיילן, מנקיינד וסלזיון. לעומתן, אופקו האמריקאית הנסחרת כאן כחמש שנים, החליטה להימחק ואז חזרה בה, כנראה בלחץ משקיעים ושותפים מקומיים. מניית אינטק  יורדת היום במסחר ונסחרת לפי שווי של 587 מיליון שקל.

אינטק נמצאת בעיצומו של ניסוי קליני שלב III במוצר שלה לטיפול בפרקינסון. היא הונפקה בתל אביב ב-2010. אמנם שוויה גדל פי 4 מאז ההנפקה, אך מנייתה איבדה 60% מערכה בשל ההנפקות שביצעה.

רוח גבית מהקנאביס

אינטק פארמה  נרשמה למסחר בוול סטריט ב-2013 ושוויה בבורסה האמריקאית החל לעלות ב-2015 כאשר ביצעה הנפקה בנאסד"ק ונחלצה ממצוקת מזומנים בה הייתה נתונה. בעקבות הגיוס הצליחה החברה להתחיל את ניסוי שלב III שלה, ושינוי הסטטוס לחברה בשלב III של הניסויים העלה עוד יותר את שוויה. ניסוי זה נמשך עד היום, ולאחרונה הודיעה החברה כי תפרסם תוצאות ממנו רק ב-2019. על השווי של אינטק השפיע גם האקזיט הענק של נוירודרם (שנמכרה ב-2017 למיצובישי טנאבה ב-1.1 מיליארד דולר), שכן המוצר המוביל של שתיהן נועד לפתור בעיה בצורת מתן התרופה לפרקינסון לבודופה. לפני כשנה החברה הודיעה כי תפתח מוצר המשלב בגלולת האקורדיון גם קנביס, ופעילות זו נתנה רוח גבית נוספת למניה.

ב-2017 וב-2018 התבססה החברה בנאסד"ק, גייסה 85 מיליון דולר (בהשתתפות משקיעים ישראלים דרך הבורסה בארץ), סכום שצפוי להספיק לה להשלים את הניסוי וגם למשך זמן מה אחרי הניסוי, במידה ולא יצליח או שלא תמצא במהירות שותף אסטרטגי לשיווק המוצר.

פרידה ממשקיעים מאוכזבים

הסיבות העיקריות המובילות את חברות הביומד להימחק מתל אביב, הן כנראה הצורך להתרענן ולמחוק היסטוריה של משקיעים מאוכזבים, וכך לנתק את המחיר של המניה ממחירים היסטוריים נמוכים ולהציע לשוק האמריקאי חלום "טרי". אינטק אמנם מעולם לא נכשלה בניסוי גדול, אולם היא "סוחבת" את הניסוי הקליני שלה זמן רב, תחילה בשל מצוקת מזומנים שלא אפשרה לה להתניע ניסוי כראוי, ואחר כך כנראה בשל קושי בגיוס חולים לניסוי, אשר הביא את החברה לפנות ל-FDA ולשנות את הפרוטוקול כך שהניסוי יכלול פחות חולים מכפי שביקשה לגייס תחילה.

הקטנת גיוס החולים מסכנת את הניסוי, שכן כאשר קיים אפקט אמיתי של הטיפול, הגדלת הניסוי מראה אותו בבירור רב יותר והקטנת מספר החולים יכולה לטשטש את האפקט. אולם אינטק כבר מעוניינת לסיים את הניסוי ובחרה לקחת את הסיכון.

גם אם רוב החברות שנמחקו אינן כאלה שהבורסה חוותה מהן נחת (אינטק מן הבחינה הזו היא יוצאת דופן שעוזבת בתקופה טובה יחסית), הרי שעצם עזיבתן והפחתת מחזורי המסחר מהווה פגיעה משמעותית בבורסה, אשר הגדירה בעבר כי האסטרטגיה שלה היא דווקא להביא לתל אביב כמה שיותר חברות שרשומות בנאסד"ק.

באשר לחברות, אף אחת מהן לא חוותה בינתיים נסיקה במנייתה מאז המחיקה. אולם, כדי להבין לעומק את המשמעות של המחיקה, יש להמתין לתגובת השוק האמריקאי לאירועים משמעותיים שיתרחשו בחברות בהמשך.