גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המפרקים הזמניים: מנהלי שורט טרייד ביצעו הונאת פונזי

לפי הדוח, מנהלי החברה סחרו במניות קנאביס שכלל לא ניתן לסחור בהן ● הדוח מתאר את קריסת שורט טרייד מנקודת מבטו של הבעלים שלומי נוימן, הקושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו ● עורכת דינו של שרם: "שמו שורבב לפרשה למרות שהוא נפל בה קורבן"

המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר
המפרק עמית פינס / צילום: איל יצהר

"לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, חברת שורט טרייד נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס" - כך כותבים המפרקים הזמניים של חברת שורט טרייד, עורכי הדין עמית פינס ומיכאל חינצ'ין, בדוח שהגישו היום (ד') לבית המשפט.

בדוח מתארים המפרקים את סיפור הקריסה של החברה מנקודת מבטו של בעל החברה, שלומי נוימן, אשר קושר בין איש שוק ההון איציק שרם למצגי-השווא שהציג ללקוחותיו.

לפי המידע שנמסר למפרקים הזמניים, החברה נקלעה לחדלות פירעון לאחר שככל הנראה נתנה מצגי-שווא כלפי קבוצת משקיעים ביחס לסחירות של מניות חברה בשם OWCP אשר עסקה בתחום הקנאביס, כאמור. בשל קשיים ביורוקרטים ומשפטיים, ככל הנראה, לא הצליח נוימן לגרום לכך כי ניתן יהיה לסחור במניות החברה, אלא שבעקבות לחצים שהופעלו עליו על-ידי קבוצת המשקיעים, מסר להם מידע כוזב, לפיו ניתן לסחור במניות, ובהתאם "קיבל" מהם פקודות מכירה לגבי המניות, אשר לפי דיווחיו לאותה קבוצת משקיעים, ביצע אותן בפועל (בעוד שבפועל כאמור לא ניתן היה לסחור במניות).

כתוצאה מהתנהלות זו, לטענת נוימן, לקבוצת המשקיעים נוצר לכאורה רווח וירטואלי בהיקף של כ-11 מיליון דולר וכנגדו "חוב" של החברה כלפיהם באותו סכום. 

קבוצת המשקיעים דרשה לממש את השקעתה, אולם מכיוון שהמניות לא נרשמו למסחר, החברה, באמצעות בעל השליטה, שילמה לאותם משקיעים (שהיו לקוחות החברה והוספו על-ידי בעל השליטה כנהנים בחשבונות) מכספים אשר היו אותה שעה בחשבונות החברה - שהם כספי לקוחות אחרים, שכן כאמור, בפועל לא נצברו כספים כלשהם בחשבונות החברה לזכותה של קבוצת המשקיעים. התנהלות זו עומדת בבסיס הונאות "פונזי" או בשמן הנוסף הונאות "פירמידה".

בעקבות התנהלות זו, נכתב בדוח המפרקים, נוצר הפסד שבעקבותיו חלק מהברוקרים עמם החברה עבדה החלו לסגור פוזיציות על-מנת לכסות את החוב אליהם ולא אפשרו עוד ללקוחות החברה להזרים הוראות מכירה או קנייה, דבר שהביא לקריסת החברה.

המפרקים מבהירים כי "מדובר בממצאים ראשוניים שמבוססים ברובם על גרסת בעל השליטה, ואין באמור לעיל כדי לקבוע מסמרות והמפרקים הזמניים שומרים על זכויותיהם וטענותיהם כלפי כל הנוגעים בדבר".

ואולם, גרסה ראשונית זו היא הבסיס לחקירתו של נוימן ולמעצרו של שרם. אתמול (ג') הותר לפרסום כי מפלג הונאה בימ"ר ירושלים פתח ביום ראשון בחקירת פרשת שורט טרייד בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות בניירות ערך, רישום כוזב ועבירות נוספות. 

שלומי נוימן / איור : גיל ג'יבלי

המעצרים של נוימן, הבכיר הנוסף בחברה ושרם בוצעו לאחר שהוגשו מעל 80 תלונות כנגד נוימן ושורט טרייד בתחנות המשטרה ברחבי הארץ בגין הונאה ומרמה. החברה, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים, הציעה שירותי פלטפורמת מסחר מול הבורסה האמריקאית, ולה היו סניפים בישראל בירושלים ובני-ברק.

מהחקירה עד כה עלה כי הדרכים לגיוס הלקוחות היו במסגרת שיתוף-פעולה עם מכללות שהציעו קורסים ללימודי מסחר בשוק ההון. המכללות הפנו תלמידיהם להשקיע דרכם את כספם.

נוימן, שנעצר ביום ראשון, הובא להארכת מעצרו בבית המשפט, ומעצרו הוארך עד לתאריך 22.5.18. שרם נעצר שלשום (ב') בנתב"ג עם שובו לארץ מנסיעה, נחקר ושוחרר בתנאים מגבילים לביתו. לגרסת נוימן, כאמור, הוא נטל מכספי לקוחותיו על-מנת להעביר לשרם כספים, בעקבות לחצים ואיומים שהופעלו עליו מצד שרם. שרם נחקר על הלחצים לכאורה שהפעיל על נוימן, אך טוען מצדו כי היה לקוח של החברה ואחד מקורבנותיו של נוימן, ולא היה מודע כלל לתרמית שבוצעה, אם בוצעה.

עורכת דינו של יצחק שרם, מיכל רוזן-עוזר ממשרד חן, יערי, רוזן-עוזר, מסרה בתגובה: "עם חזרתו ארצה תושאל מר יצחק שרם על-ידי משטרת ישראל, ענה לכל שאלות חוקריו ושוחרר לביתו. מבלי להיכנס לגופם של דברים, יצוין כי לצערו ולתדהמתו של מר שרם, שורבב שמו לפרשה, למרות שהוא נפל בה קורבן, ונגזלו ממנו כספים. מר שרם סומך על המשטרה שתעשה את מלאכתה נאמנה".

הרקע לדוח ולחקירה כאמור הוא סיפור קריסתה של חברת שורט טרייד. בראשית החודש הגישו מספר משקיעים בקשה לפירוק החברה, תוך שהן מעלים טענות חמורות לתרמית ולגזילת כספם. בית המשפט מינה את עורכי הדין פינס וחינצ'ין למפרקים הזמניים של החברה, ואלה החלו לחקור את נסיבות הקריסה.

בדוח שהגישו היום מפרטים המפרקים את הפעולות שביצעו עד כה, ובהן חקירות של נושאי משרה בחברה (בעל השליטה; הסמנכ"ל; מנהל חדר העסקאות), פניות לבנק מזרחי בו נוהלו חשבונות של החברה וכן את היקף הלקוחות, החובות והנכסים.

החברה היא חברה זרה שהתאגדה באיי הבתולה הבריטיים ואינה רשומה כחברה זרה בישראל, הגם שחלק הארי מלקוחותיה, כמו גם מפעילותה, הוא בישראל. מהדוח שהגישו עורכי הדין פינס וחינצ'ין עולה כי מספר הלקוחות של החברה מוערך בסדר גודל של כ-1,200 עד כ-2,700 לקוחות, ישראלים וזרים.

נכסי החברה מוערכים על-ידי המפרקים בסך של כ-750 אלף דולר בניירות ערך אמריקאים (על-פי שוויים הנוכחי), המוחזקים בבנק בלוקסמבורג וכן סך נוסף של 100 אלף דולר, המהווה את יתרת הזכות של החברה אצל הברוקר בארה"ב.

המפרקים הזמניים מציינים כי "על-פי הממצאים הראשוניים ומידע שנמסר מבעל השליטה ומהסמנכ"ל, עולה כי פעילות החברה התאפיינה בעירוב לכאורה בין ישויות משפטיות שונות, כך שייתכן שחלק מנכסי החברה אינם רשומים על-שמה, לרבות הנכסים".

עוד עולה מהדוח כי חובות החברה מוערכים בסך של כ-10.5 מיליון דולר ללקוחות החברה, ואולם ממידע שהגיע מנוימן עצמו, טרם הוגשו תביעות חוב בתיק, וייתכן שהחוב יתברר כגבוה יותר.

המפרקים מציינים בדוח כי "החקירה המשטרתית שנפתחה בעניינה של החברה וכניסתן של הדמויות הראשיות בפרשה למעצר מקשות לעת הזו על המפרקים הזמניים להשלים את פעולות החקירה שבהן החלו".

המפרקים מוסיפים כי מהבדיקות הראשוניות עולה כי למעשה מעורבות בפרשה דנן, במידה כזו או אחרת, מספר ישויות משפטיות שטיב הקשר ביניהן טרם התברר מטעמים מובנים של קוצר הזמן.

"כך למשל, מבדיקה ראשונית עולה כי כל ההיבטים התפעוליים של החברה (למשל: דמי השכירות של המשרדים, העסקת עובדים וכו') לא בוצעו על-ידי החברה, אלא על-ידי בעל השליטה באמצעות 'עוסק מורשה' שניהל על-שמו. דוגמה נוספת - חלק מהחשבונות הזרים נפתחו על-שם חברת שורט טרייד, הגם שמדובר בלקוחות החברה. חלק מהסכמי שיתוף-הפעולה עם המכללות השונות נעשו בין המכללות לבין בעל השליטה באופן אישי או בין המכללות לבין חברת שורט טרייד, הגם שבשני המקרים מדובר בלקוחות שהופנו, לכאורה, לחברה".

עוד עולה מהדוח כי רוב לקוחות החברה הגיעו לחברה כתוצאה משיתופי-פעולה שהיו לחברה עם מכללות שונות שהעבירו קורסים בתחום שוק ההון. "שיתוף-הפעולה התבסס על תשלום עמלה למכללה בגין הפניית לקוחות. לשלמות התמונה נציין כי בפועל ניתנה ללקוחות האפשרות לסחור במינוף של עד 1 ל-4. דהיינו, על כל שקל שהלקוח הפקיד, הוא הורשה ליתן הוראת קנייה של עד 4 שקלים", נכתב בדוח.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית