בורסת ת"א תפתח מערכת להשאלת ני"ע מבוססת בלוקצ'יין

הבורסה תשתף פעולה עם חברות הטכנולוגיה The Floor, אקסנצ’ר ואינטל

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

הבורסה לניירות ערך בת"א הודיעה היום על שיתוף-פעולה עם חברות הטכנולוגיה The Floor, אקסנצ’ר ואינטל, שבמסגרתו תפתח לראשונה מערכת מרכזית להשאלות בניירות ערך מבוססת טכנולוגיית בלוקצ'יין

לפי הודעת הבורסה, המיזם BSL) Blockchain Securities Lending) "הוא הראשון מסוגו בעולם, ויביא לקדמת הבמה הפיננסית את טכנולוגיית הבלוקצ'יין באמצעות פלטפורמה חדשנית". 

הבורסה מציינת כי "בשוק ההון הישראלי חסרה כיום מערכת מרכזית אחת, המאפשרת ביצוע השאלות בניירות ערך. כיום, השאלת ניירות ערך מתבצעת במנגנון בין-בנקאי ובמידת הצורך חוץ-בנקאי. המטרה של BSL היא ליצור פלטפורמה מרכזית שתשנה את שוק השאלת ניירות הערך, בכך שתאפשר השאלה ישירה בין משקיעים בכל מגוון המכשירים הפיננסיים העיקריים. היא תרכז את כל הפעילות תחת קורת-גג אחת, ותאפשר פעילות בהיקף גדול יותר בזמן קצר יותר ועבור עסקות קצרות טווח יותר שאינן מתבצעות כיום". 

שיתוף-הפעולה עם שלוש החברות נוצר במארס האחרון, במהלך האקאתון בלוקצ'יין בינלאומי שהתקיים בשיתוף הבורסה. לדברי הבורסה, "פרויקט ייחודי זה יתבצע בשני שלבים: הוכחת היתכנות (Proof of Concept) ראשוני ולאחר הצלחתה, בדיקת יישום הפתרון בקרב משתמשי המערכת. הפרויקט מבוסס על תשתית Hyperledger Sawtooth - פלטפורמה ארגונית לבניית יישומי DLT (מערכות תשלומים מבוזרות). פלטפורמה זו משתמשת בטכנולוגיית Software Guard Extensions (טכנולוגיית SGX) של אינטל כדי להצפין את נתוני העסקאות. תשתית זו מסייעת בשמירת הפרטיות של הנתונים בקרב משתתפי העסקאות ומספקת לחברים יכולות הצפנה נוספות".

לדברי איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה, "טכנולוגיית הבלוקצ'יין תציג רמה חדשה של אבטחה בהשאלת ניירות ערך, ותתמוך בגידול כמות העסקאות המתבצעות בפלטפורמה חדשה זו. ללא ספק כיום יותר מאי-פעם, הבורסה בתל-אביב היא מובילה עולמית בתחום החדשנות הטכנולוגית הפיננסית".