תוכנית מרכזי הפינטק של רשות החדשנות מגיעה לסיומה

היוזמה, שפעלה מאז 2011, העניקה החודש מענק של 12.9 מיליון שקל לסיטי גרופ, וחילקה במצטבר 190 מיליון שקל לה ולברקליס • הרקע להפסקתה: התחזקות ענף הפינטק בישראל

סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס
סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס

תוכנית מרכזי מו"פ פיננסיים של רשות החדשנות מגיעה לסיומה עם אישור מענק של 12.9 מיליון שקל לסיטי גרופ - כך נודע ל"גלובס". התוכנית החלה לפעול ב-2011 במטרה לעודד את הפיכת ישראל למרכז פינטק עולמי, באמצעות סיוע כספי להקמת מרכזי מו"פ פיננסיים המנוהלים בידי תאגידים זרים. במסגרתה העניקה הרשות כ-190 מיליון שקל במצטבר לבנקים סיטי גרופ וברקליס, שהקימו שני מרכזי מו"פ פיננסיים וחממות לסטארט-אפים בתחום הפינטק.

התוכנית הייתה אמורה להימשך במקור 5 שנים, אך ב-2015 הוחלט להאריכה בשנתיים נוספות. הפסקתה כעת קשורה לצמיחת תחום הפינטק בישראל, שהופכת אותו לזקוק פחות לתמיכה ממשלתית: בשבע שנות פעילות התוכנית ההשקעה העולמית והמקומית בפינטק בישראל הצטברה להיקף של יותר מ-2 מיליארד דולר. בין היתר הוקמו יותר מ-300 סטארט-אפים בתחום ונפתחו מרכזי מו"פ ותוכניות של גופים כמו אמזון, פייפאל, מיקרוסופט ונצ'רס ובנק HSBC .

"התמיכה שלנו נבעה מהרצון לעודד את ענף הפיננסים, שלא רגיל לראות חדשנות", אומר ל"גלובס", נועם בר גל, ממונה על שיתופי-פעולה ותאגידים בינלאומיים ברשות לחדשנות. "מבחינתנו השגנו את מטרתנו, ואנחנו יכולים להפנות את הכספים למטרות אחרות. אנחנו חושבים שבשלב זה עדיף שהענף יתקדם בכוחות עצמו, אבל אם תבוא חברת סטארט-אפ עם פיתוח מעניין וחדשני שעונה על הקריטריונים, ודאי שנתמוך בה".

גם יו"ר רשות החדשנות, עמי אפלבום, אמר: "החזון שלנו הוא לפעול בתחומים שבהם נדרשת האצה ממשלתית על מנת ליצור אקוסיסטם מלא. התוכנית שבמסגרתה הוענק המענק האחרון לסיטיגרופ האיצה את המו"פ הפיננסי".

מרכז המו"פ של סיטי גרופ הוקם בתל-אביב ב-2011, עם פתיחת התוכנית, וכיום הוא מעסיק 190 עובדים. שנתיים לאחר מכן היא הקימה אקסלרטור שבו אירחה עד כה 60 סטארט-אפים ישראליים, שגייסו במצטבר 300 מיליון דולר (סיטיגרופ עצמה אינה משקיעה בהן ישירות או מקבלת החזקות). "כשהקמנו את מרכז הפיתוח תעשיית הפינטק בישראל הייתה בחיתוליה", אומר מנכ"ל סיטי גרופ ישראל, ניל קורני, "כיום ישנן מאות חברות הזנק בתחום הטכנולוגיה הפיננסית וביקוש גובר של עובדי הייטק המתעניינים בעבודה בתחום".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר כי "תקציב רשות החדשנות מסייע בשימור מעמדה של ישראל כשחקן מפתח בתחום הפינטק, תוך יצירת אקוסיסטם המושך לישראל את החברות המובילות בעולם".