גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מונעים מהשקעה של 650 מ' ש' בחינוך הערבי לרדת לטמיון?

מאות מיליוני שקלים הוקצו במסגרת תוכנית לקידום האוכלוסייה הערבית, אך מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה: בלי השקעה בהון אנושי - התוכנית לא תצליח ● "נפלו על משרד החינוך והרשויות המקומיות 650 מיליון שקל - והם לא ידעו מה לעשות איתם", אומרת יוזמת המחקר

תלמידה מהחברה הערבית. מיעוט גם בתנועות הנוער / צילום: Shutterstock
תלמידה מהחברה הערבית. מיעוט גם בתנועות הנוער / צילום: Shutterstock

בסוף 2015 קיבלה ממשלת ישראל החלטה משמעותית: הקצאת 15 מיליארד שקל בחמש שנים לקידום האוכלוסייה הערבית. התוכנית כוללת שינוי במנגנוני הקצאת התקציב בשורה של תחומים - תשתיות, תחבורה, חינוך, תעסוקה ודיור - במטרה לצמצם את הפערים בין הציבור הערבי ליהודי.

תחום החינוך הבלתי פורמלי, שעד לפני כשנתיים לא היה קיים כמעט בכלל בחברה הערבית, קיבל תקציב לא מבוטל בסך 650 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים. ממשרד החינוךלא נמסר כמה מתקציב השנתיים הראשונות נוצל בפועל.

השתתפות בפעילות של תנועות נוער

ואולם, בחינה של התהליכים מראה כי הדרך לצמצום פערים לא עוברת רק בכסף, ויש צורך גם בבניית מנגנוני פעילות ותשתיות שיאפשרו לנצל את התקציב בצורה יעילה.

"במשרד החינוך היה מטה מאוד קטן עם תקציבים אפסיים, שפתאום נפלו עליו ועל הרשויות המקומיות 650 מיליון שקל מהשמיים, והם לא ידעו מה לעשות איתו", אומרת נסרין חדאד חאג' יחיא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, שערכה מחקר בנושא יחד עם אריק רודניצקי (שניהם מהתוכנית ליחסי יהודים-ערבים במכון). המחקר הוצג בכנס שערך המכון בשבוע שעבר ובו השתתפו מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ונציגי המשרד, נציגי רשויות מקומיות ערביות וארגונים שפועלים בחברה הערבית.

"למרות שהוקצו 130 מיליון שקל בשנה, הבנו כי לא נעשה שום מיפוי של צרכי החברה הערבית והיישובים עצמם, ככה נולד המחקר. אם משרד החינוך לא יצליח לעשות משהו משמעותי עם הכסף הזה, האוצר לא ימשיך לתקצב את התחום, וחשוב שהוא ימשיך להיות מתוקצב גם אחרי שנת 2020", אומרת חדאד חאג' יחיא, שמדגישה כי המשרד שיתף פעולה עם המחקר לאורך כל הדרך. חינוך בלתי פורמלי יכול להיות תנועות נוער, מסגרות חלופיות לנוער בסיכון, מרכזים קהילתיים, קבוצות התנדבות ועוד.

אוכלוסיה ערבית

"חשוב שהתחום הזה לא יהיה רק לעשירים. מרבית המשפחות הערביות בקושי שורדות את היומיום ולא מספקות את הצרכים הבסיסיים. היה לי חשוב להשפיע על המציאות, ולגרום לכך שלכל ילד תהיה מסגרת גם אחרי שעות הלימודים", היא מוסיפה.

משרד החינוך הגדיל את אגף החברה הערבית במשרד החינוך מ-3 מפקחים ל-15 מפקחים, וחתם על התקשרות עם ג'וינט-אשלים שקיבל את האחריות לתאם בין גופי הממשלה, הרשויות המקומיות ועמותות שפועלות ביישובים ערבים. כמו כן, המשרד העביר 70 מיליון שקל בשנה לרשויות המקומיות ו-60 מיליון שקל למטה ולתוכניות ארציות בתחום החינוך הבלתי פורמלי.

החוקרים החלו למפות את המצב הקיים, שמבוסס בעיקר על השקעות מצד פילנטרופים וארגוני חברה אזרחית, כדי להבין איפה החוזקות והחולשות של החברה הערבית והרשויות המקומיות, לבחון את התכנים הזמינים ועוד. על בסיס זה הם כתבו סדרת המלצות שיכולה לשרת את המשרד והרשויות המקומיות, ולאפשר להם לנצל את התקציבים בצורה טובה יותר.

רק 32 מתנ"סים ביישובים הערביים

אוכלוסיית הילדים ובני הנוער הערבים, מגן חובה ועד סוף י"ב (גילאי 18-5) היא יותר מרבע (27%) מכלל האוכלוסייה בגילאים אלו בישראל. למרות זאת, מספר המתנ"סים ביישובים הערביים מהווה פחות מ-5% מכלל המתנ"סים - 32 מתנ"סים מתוך 700 בסך הכל. החברה הארצית למתנ"סים, שהיא חברה ממשלתית, מתכננת להקים 22 מתנ"סים נוספים עד 2021.

תנועת הנוער העובד והלומד פועלת גם היא ב-32 יישובים, אך מספר החניכים הערבים בתנועה - 16 אלף - מהווה רבע מכלל בני הנוער בתנועה, קרוב למשקלם באוכלוסייה.

על פי דוח של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) מפברואר 2016, בתוך עשור עלה פי שניים מספר החניכים והמדריכים בתנועות נוער (גילאי 18-10) בציבור הערבי (מ-6% ב-2006 ל-12% ב-2015). על פי מחקר של החוקרים אריק כהן ושלמה רומי, כ-16% מבני הנוער המוסלמים והנוצרים ענו ב-2015 בשאלון כי הם הולכים לתנועת נוער. זהו שיעור נמוך מהממוצע באוכלוסייה, שעומד על כ-20%. ואולם, בחברה הערבית לחינוך בלתי פורמלי יש חשיבות מכרעת במיוחד, מכיוון שהמצב הכלכלי לא מאפשר לרבים מההורים לשלוח את ילדיהם לחוגים פרטיים אחר הצהריים.

אחת הסיבות למצבו הקשה של החינוך הבלתי פורמלי בחברה הערבית היא מצבן הכלכלי של הרשויות המקומיות, והעובדה כי הן מדורגות באשכולות הנמוכים ביותר מבחינה חברתית-כלכלית. זה גורם לכך שהן לא מעמידות את החינוך הבלתי פורמלי במקום גבוה בסדר העדיפויות. "החולשה של הרשויות לא מאפשרות להן לעשות מצ'ינג, כלומר לשים את החלק שלהן במימון התוכניות (30% לפני תוכנית החומש, ו-10% כיום). בקרב האוכלוסייה אין מודעות לגבי היכולת של חינוך בלתי פורמלי להעצים את בני הנוער, ולתת להם כלים לשוק העבודה בעתיד", אומרת חדאד חאג' יחיא.

במכון הישראלי לדמוקרטיה סימנו כמה חסמים עיקריים להתפתחות החינוך הבלתי פורמלי בחברה הערבית: תשתיות לקויות - תשתית פיזית ומיעוט מסגרות בלתי פורמליות; בעיות בהון האנושי - מחסור בכוח אדם מקצועי; חסמים תוכניים - מיעוט בתוכניות שנכתבו במיוחד לבני הנוער הערבים (נגיד בנושאי אפליה או השתלבות בחברה הישראלית) והעובדה כי מרבית התוכניות הקיימות מתורגמות מעברית מבלי שעברו התאמה תרבותית לחברה הערבית; וחסמים חברתיים ותרבותיים - הדומיננטיות של התרבות הערבית המסורתית וחוסר הקשר בין ההורים למערכת החינוך הבלתי פורמלי.

"בעיית התשתיות היא בעיה שניתן להתגבר עליה כי אפשר להשתמש במבנים קיימים של בתי ספר. אני חושבת שהדבר הזה יקום ויפול על ההון האנושי, גם במשרד החינוך, גם ברשויות המקומיות וגם בבתי הספר. כשאין כלים ואין יכולת לעשות את זה בצורה נכונה, לא יעזור להשקיע מיליארדים.

"אי אפשר לשים אנשים בלתי מקצועיים ולצפות מהם למסד את התחום הזה. בחברה היהודית יש תנועות נוער שבונות את דור העתיד של החינוך הבלתי פורמלי - בחברה הערבית אין. הצענו לקחת את ההון האנושי העצום של 16 אלף מורות ומורים שלא עובדים במקצוע - ולתת להם כלים. עדיף שמי שלמדה חינוך, ויש לה את הבסיס הערכי, היא זאת שתהיה עם הילדים, ולא אנשים שלא מתאימים ואין להם את ההכשרה המתאימה לכך".

"אסור לחשוש מעיסוק בזהות"

המלצות נוספות שהופיעו במחקר הן הקמת מנהלת במשרד החינוך שתפקידה יהיה ליווי הרשויות המקומיות הערביות בתחום זה; הקמת יחידה ייעודית שתהיה אחראית על הקצאת המשאבים לרשויות המקומיות על בסיס מצבן הכלכלי; הרחבת היחידה לפיתוח תכנים המיועדים לחברה הערבית, ועוד.

"אם משרד החינוך ייקח את ההמלצות בצורה רצינית ויישם אותן - אנחנו נקבל בסיס בלתי פורמלי שיוכל לקחת את הנוער והצעירים למקום טוב יותר. אני מאמינה שנקטוף את הפירות של הרפורמה הזאת בעוד עשר שנים", אמרה החוקרת, שבעבודת הדוקטורט שלה הראתה את ההשפעה החיובית של מסגרות לא פורמליות על אוריינטציית העתיד של הצעירים הערבים.

חדאד חאג' יחיא מוסיפה כי התרומה של המחקר היא בין היתר גם לעזור למדינה לא לפחד מעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת: "המיעוט הערבי והמדינה לא רואים בכל הנושאים עין בעין, וזה לגיטימי, אבל אסור לחשוש מעיסוק בזהות וביחסים מורכבים עם המדינה. אני חושבת ש-90% מהמחקר שלנו מקובל גם על המנהיגות הפוליטית הערבית וגם על המדינה".

עוד כתבות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם