על מה יקבל יו"ר דלק רכב בונוס של יותר מחצי מיליון שקל?

פינקלמן בן ה-80 יזכה גם למענק חד-פעמי של 200 אלף שקל, והוא צפוי להרחיב את היקף המשרה שלו בחברה

גיל אגמון / צילום: איל יצהר
גיל אגמון / צילום: איל יצהר

חברת דלק רכב מסדרת ליו"ר שלה, אבינועם (פינקי) פינקלמן, מתנה מפנקת במיוחד של כמה מאות אלפי שקלים, ימים ספורים לאחר שהגיע לגבורות (80). פינקלמן, מצדו, חרף גילו המתקדם, צפוי להרחיב את היקף פעילותו בחברה שבשליטתו ובניהולו של גיל אגמון.

חלק ניכר מהתגמולים הנוספים לפינקלמן מוענקים לו בעקבות השקעת הענק בהיקף של כ-1 מיליארד שקל שמתכננת דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, לבצע ברכישת השליטה בחברת איכות הסביבה והתשתיות ורידיס. מזימון אסיפת בעלי מניות דלק רכב  לחודש הבא, שבה הם יתבקשו לאשר את התגמולים של פינקלמן, עולה כי החברה תעניק לו 525 אלף שקל בשני תשלומים, "בגין פעילות במסגרת עסקת ורידיס וייצוג אינטרס החברה בעניין זה".

אבינועם פינקלמן
 אבינועם פינקלמן

לאחר השלמת העסקה, הצפויה בחודשים הקרובים, צפוי פינקלמן להתמנות כדירקטור "באחת או יותר ממהחברות הנכללות בקבוצת ורידיס", ולהגדיל את היקף משרתו בדלק רכב עד ל-60%, לעומת 33% משרה כיום.

עוד מבקשים בדלק רכב להעמיד לרשותו של פינקלמן רכב מקבוצה 7, ולתת לו מענק חד-פעמי של 200 אלף שקל, בהתאם לתנאי כהונתו המזכים אותו בתמורות בגין התמדה בתפקיד. בדלק רכב מעריכים את סך עלות ההעסקה של פינקלמן בכ-2 מיליון שקל בשנתיים הקרובות, לא כולל החזר הוצאות.

פינקלמן מונה ליו"ר דלק רכב באוקטובר 2010, לאחר שאגמון רכש את מניות השליטה בחברה מידי קבוצת דלק, תמורת כ-1 מיליארד שקל. ב-2017 התקרבה עלות העסקתו בדלק רכב ל-500 אלף שקל, על בסיס שכר חודשי של 30 אלף שקל, צמוד למדד, וזאת כאמור עבור משרה בהיקף של 33%.

ועדת התגמול ודירקטוריון דלק רכב ציינו בין היתר כי קיימת הערכה רבה לכישוריו ולפועלו, "לניסיונו הרב בניהול חברות גדולות, לרבות חברות ציבוריות בכלל וניסיונו הרב בענף הרכב בפרט, וכן לעבודה הרבה ותשומת הלב שהקדיש לקידום פעילות החברה ולקידום עסקת ורידיס".

אחראי לכמה מההצלחות של דלק

פינקלמן, שחגג בשבוע שעבר יומולדת 80 (יליד מאי 1938) נמנה בעבר עם בכירי קבוצת דלק של יצחק תשובה. הוא שימש כמנכ"ל הקבוצה, ואחראי במידה ניכרת לכמה מהצלחותיה הגדולות. עוד קודם נמנה עם מייסדי קיבוץ יטבתה ומחלבותיו, והיה מרכז המשק.

בשנות ה-70 כיהן, בין היתר, כראש אגף הכלכלה בתק"ם, וכחבר בית הדין העליון של מפלגת העבודה - עובדה שלא הפריעה לממשלת הליכוד למנות אותו לקונסול כלכלי ביוסטון ב-1978. כשחזר לארץ ב-1982, הציע לו מנכ"ל דלק דאז, אברהם אגמון, להקים את חברת דלק השקעות, במטרה ליצור בקבוצה חברה שלא תעסוק בתחום הדלקים המסורתי.

פינקלמן נכנס לתפקיד מנכ"ל דלק השקעות כאשר אי.די.בי עדיין שלטה בחברה. תחת ניהולו נכנסה דלק לענפי הפטרוכימיה וחיפושי הנפט. דלק הפכה גם גורם משמעותי בבעלות על חברת שופרסל, ובהמשך, בענפי הרכב, הגז והתשתיות. פינקלמן הוא המנהל הבכיר ביותר בקבוצה שנשאר, ואף קודם לתפקיד המנכ"ל, לאחר כניסתו של תשובה לדלק.

מוקדם יותר השבוע סיכמה דלק רכב את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה של 17% במספר המכוניות שמכרה, שהגיע לכ-7,900, שהעלתה את הכנסותיה ב-10% לכ-1.2 מיליארד שקל.

לצד זאת הציגה החברה צניחה של 37% ברווחיה, שהסתכמו ב-63 מיליון שקל, וזאת בעיקר בהשפעת התחזקות מטבע הין היפני שהגדיל את הוצאות המימון שלה, וכן בגין ירידת שווי מהשקעתה בני"ע.

מניית דלק רכב איבדה כ-12% מערכה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של 2.1 מיליארד שקל.