גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חקירת דרעי מתקרבת לסיומה: אלה ההמלצות הצפויות נגדו

דרעי נחקר 10 פעמים בלהב 433, ואילו רעייתו יפה נחקרה כ-5 פעמים ● החשד הראשון הוא לגבי עסקאות נדל"ן שנעשו בתוך המשפחה ● החשד השני הוא לגבי הלוואה שלכאורה קיבל מאיש העסקים אילן שרעבי ● והחשד השלישי נוגע לעמותות שבהן פעילה יפה דרעי

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

חקירתם הפלילית של שר הפנים, אריה דרעי, ואשתו, יפה דרעי, נמצאת בישורת הסופית שלה. רגע לפני שמסתיימת החקירה, הולכת ומתבהרת התמונה באשר להמלצות הצפויות של המשטרה בתיק שהוא בעל השלכות ציבוריות מרחיקות לכת.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", המשטרה צפויה להמליץ לפרקליטות להעמיד לדין את אריה ויפה דרעי, בגין עבירות מס שבוצעו בקשר לעסקאות נדל"ן של הזוג בירושלים ובישוב ספסופה שבגליל.

כמו כן, לפי ההערכות של גורמים המעורים בנעשה בתיק, המשטרה תמליץ להעמיד את דרעי לדין בחשד שקיבל עשרות אלפי שקלים מאיש עסקים מקורב אליו בשם אילן שרעבי מבלי שדיווח על כך למבקר המדינה וכשלאחר מכן עסק דרעי בתפקידו הציבורי בענייניו של שרעבי.

המשטרה צפויה להמליץ להעמיד לדין את דרעי ב"פרשיית שרעבי" בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים וייתכן שגם בגין ביצוע עבירה של קבלת דבר במרמה. לפי ההערכות, דרעי לא יואשם בפרשייה הזאת בקבלת שוחד, שכן הוא קיבל את הכספים בתקופה שלפני חזרתו לחיים הציבוריים, כשלא היה איש ציבור.

מנגד, לפי ההערכות, החשד שדרעי קיבל כשוחד כספים בניגוד לחוק, באמצעות תרומות שקיבלו עמותות שבראשן עמדה יפה דרעי, לא התבסס בראיות חזקות דיין להעמדה לדין. עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי טרם התקבלה החלטה סופית במשטרה בנוגע לפרשיית העמותות של יפה דרעי. לאור העובדה שהמשטרה נוטה להעביר לפרקליטות המלצות רחבות בנוגע לתיקים שנחקרים ומותירה בידי הפרקליטות את המשימה לקבוע איזה מחומר הראיות שנאסף יכול לבסס אשם פלילי, קיימת אפשרות סבירה שהמשטרה תמליץ על העמדה לדין של הזוג דרעי גם בפרשיית העמותות.

העברת זכויות לאחיו של דרעי

בנוסף, חשוב להזכיר כי הזוג דרעי ושאר המעורבים בתיק הזה מכחישים את החשדות נגדם, הם מספקים הסברים לנטען נגדם ויש להתייחס אליהם כאל חשודים בלבד ולזכור שעומדת לזכותם חזקת החפות.

השר דרעי שכשזכור הורשע בעבר בשוחד וריצה את עונשו, נחקר עד היום 10 פעמים ביחידת להב 433 של המשטרה ואילו יפה דרעי נחקרה כ-5 פעמים. דרעי, שבנוסף על משרד הפנים עומד גם בראש תיק פיתוח הגליל, הנגב והפריפריה, נחקר בחשד לביצוע עבירות מס ועבירות על טוהר המידות, כבר יותר משנה וחצי.

החשד הראשון שנחקר ושבו דרעי, כאמור, מסובך מאוד מבחינה ראייתית נוגע לעסקאות נדל"ן שחשפה הכתבת שלומית צור ב"גלובס", ושנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם.

המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של זכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול בירושלים מהזוג אריה ויפה דרעי לאחיו של השר, עו"ד שלמה דרעי. לפני יותר מ-3 שנים, ערב כניסתו לתפקיד שר בממשלה, בתחילת 2015, הגיש דרעי הצהרת הון למבקר המדינה, שלפיה יש לו דירה אחת שבה הוא מתגורר ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. באוקטובר 2015 חשף "גלובס" כי שנתיים לפני כן מכר השר דרעי לאחיו, עו"ד שלמה דרעי, זכויות בנייה להקמת 5 דירות בשכונת גבעת שאול בירושלים תמורת 4.2 מיליון שקל. נכון למועד הכתבה היו הדירות - שכבר הוקמו, ושוויין מוערך ב-15 מיליון שקל - רשומות עדיין על-שם אריה ויפה דרעי.

בתגובה לחשיפה בכתבה, טען עו"ד שלמה דרעי כי רכש את הזכויות מאחיו אריה ביולי 2013, וכי הן מיועדות לילדיו. לדברי האח שלמה, הסיבה לאי-רישום הדירות על-שם ילדיו היא טכנית, והוא הצהיר כי הדירות עתידות לעבור על-שמם של ילדיו בעתיד. המשטרה חוקרת את נסיבות המכירה של הזכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול, בחשד כי הדבר נעשה כדי לחסוך תשלום מס בניגוד לחוק.

בנוסף, דרעי חשוד כי הווילה שלו ביישוב ספסופה נבנתה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. הבית רחב-הידיים בגליל המוערך בשווי של כ-4 מיליון שקל. לפי החשד, חוזה מכירת הקרקע לא נחתם על שם הבעלים האמיתיים, אלא נרשם על שם בתו של דרעי וחתנו, וחלק מהכסף - כחצי מיליון שקל במזומן - אף לא דווח לרשויות המס. לגרסת דרעי, כשהבית נרכש הייתה מחשבה שבתו אכן תתגורר בו. בפועל, זה לא קרה והבית משמש את המשפחה כולה בעיקר לנופש.

היום (ג') נחקר באזהרה נבחר ציבור מהגליל שחשוד כי היה מעורב במתן האישורים לרכישת הקרקע בספסופה למשפחת דרעי. המקורב שנחקר היום מתמודד בימים אלה על תפקיד בכיר ברשות מקומית בצפון. במקביל לעיכובו לחקירה הגיעו חוקרי להב 433 לביתו והחרימו מסמכים לצורכי החקירה. לפני כחודשיים, ב-19 במארס, עכבה המשטרה לחקירה באזהרה בני זוג מספסופה שהיו מעורבים לפי החשד במכירת השטח שעליו נבנתה הווילה, למשפחת דרעי. הזוג טען כי לא היה מעורב בעסקה למרות ששמותיהם מופיעים בהסכמי המכר.

הלוואה או שכר על ייעוץ?

בפרשת ההלוואה משרעבי, כפי שחשף גידי וייץ ב"הארץ", חשוד דרעי כי בתקופה שבה היה בפסק זמן מהחיים הפוליטיים, העביר לו שרעבי מאות אלפי שקלים. חלק מהכסף ניתן לטענת דרעי כשכר על שירותי ייעוץ שהוא נתן לשרעבי, וחלק אחר הגדירו השניים כהלוואה. ב-2011 נעשו שתי העברות כספים משרעבי לדרעי, כל אחת של 200 אלף שקל. הלוואה אחת, לכאורה, החזיר עוד באותה שנה ואת השנייה החל דרעי לפרוע רק מאוחר יותר. דרעי טען ששכח שלווה את הכסף משרעבי, ונזכר בכך רק בעקבות חקירת המשטרה נגדו.

חשד מרכזי נוסף שנחקר נגד דרעי ואשתו נוגע לפעילות של שתי עמותות, שבהן הייתה מעורבת יפה דרעי, "יהודה יעלה" ו"מפעלות שמחה". לפי החשד, כספים מהעמותות הללו הועברו לזוג דרעי ולקרובי משפחתם, בני משפחת זילבר; ובנוסף הועברו כספים ממשרד הנגב והגליל, בעת שהשר דרעי נמצא במצב של ניגוד עניינים, לאור היותו השר הממונה, ובעת שבני משפחה של דרעי עובדים בעמותות תמורת שכר.

באחד המקרים שחוקרת המשטרה אישר המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שעליו ממונה דרעי, העברה של כחצי מיליון שקל לעמותה שבניהול יפה דרעי. בסופו של דבר ההעברה לא יצאה לפועל, בעקבות התערבות של גורמים משפטיים שמנעו אותה.

"החזר הלוואה"

הזוג דרעי טוען מנגד כי כספים מהעמותות מעולם לא יצאו למשפחת דרעי, לא ליפה דרעי ולא לאריה דרעי. לטענתם, בסך-הכול הועברו כמה עשרות אלפי שקלים מהעמותה לזוג דרעי, כהחזר של הלוואה שנתנה משפחת דרעי לעמותה.

לגבי כספים שהועברו מהעמותה לקרובי משפחתם, משפחת זילבר, לטענת יפה דרעי מדובר בדמי שכירות עבור מבנה שבו עשתה העמותה שימוש. לטענת יפה דרעי, סכום נוסף הועבר למשפחת זילבר, שמתעסקת בנדל"ן, כמקדמה לרכישת מבנה לפנימייה בשם העמותה. לטענתה, הכסף הועבר לזילברים לצורך העסקה עבור העמותה, והוחזר לעמותה כי העסקה נכשלה, והכול תועד ונעשה באופן חוקי וכשר.

עוד טוענת יפה דרעי כי היא מעולם לא משכה כסף מהעמותות, על אף שהיא עבדה בהן והשקיעה שעות רבות של עבודה, והייתה יכולה למשוך כספים לו רק הייתה רוצה בכך. יתר על כן, לטענת הזוג דרעי, בעבר הם נתנו הלוואות נוספות לשתי עמותות שלא הוחזרו, כך ש"דרעי רק הפסיד כסף".

נציין כי העמותה שעמדת במרכז החקירה "מפעלות שמחה" הוקמה לפני כ19 שנה, והיא מפעילה רשת של מוסדות חינוך שבהם לומדות מאות תלמידות. הרשת, שתקציבה יותר מ-10 מיליון שקל בשנה, כוללת את תיכון "מרגלית" שבו לומדות 240 נערות לתעודת בגרות מלאה; ואת סמינר "שבילי בית יעקב", שבו לומדות 400 נערות.

השר דרעי מיוצג על-ידי עו"ד ירון ליפשס ממשרד רם כספי. יפה דרעי מיוצגת על-ידי עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי. הסנגורים לא רצו להגיב לדברים. התיק מנוהל בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). 

עורך דינו של אילן שרעבי, דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, מסר בתגובה: "מר שרעבי והשר דרעי מיודדים מזה שנים רבות, ובמסגרת זו העניק לשר דרעי הלוואות על-פי בקשתו, בתקופה בה היה אזרח רגיל, חסר מעמד ציבורי. האחרונה בהן - במארס 2011. השר דרעי הכריז רשמית על חזרתו לחיים הציבוריים ביוני 2011, ושמו נכלל ברשימות לכנסת בדצמבר 2012, ואידך זיל גמור".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש