בקרוב הקנאביס יהיה תרופה רגילה

רפורמת בתי המרקחת מייצרת אחידות בייצור התרופות ומפחית ביורוקרטיה

קנאביס רפואי/ צילום:שאטרסטוק
קנאביס רפואי/ צילום:שאטרסטוק

ההכרזה על כניסת רפורמת הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת, לתוקף, יצרה, לצד ההתרגשות גם בהלה בקרב מטופלים בקנאביס רפואי, שחוששים שהרפורמה תוביל לעלייה חדה במחירו. ברפורמה נקבעו גם אילו מוצרים מותרים למכירה בבתי המרקחת, ובכל מוצר נקבע יחס קבוע של THC (הקנאבינואיד הדומיננטי בצמח הקנאביס, האחראי לרוב השפעתו הפסיכו אקטיבית) ושל ה-CBD (הרכיב התרפיוטית בצמח). מטופלים חוששים שהמינונים החדשים יפרו את האיזון הטיפולי והיעיל, שקיבלו. חשש, שאינו משולל יסוד, אך אינו מדויק.

רפורמת הקנאביס הרפואי היא הסדרה רגולטורית של התעשייה, מגידול הצמח ועד מכירתו, שהתנהלה עד כה במסגרת ביורוקרטית שגרמה סבל לחולים. שרשרת האספקה הורכבה עד היום משני גורמים: המגדל והצרכן. בישראל ישנן 8 חוות המגדלות קנאביס רפואי, לשירות 30 אלף מטופלים. רוב החוות שגידלו את פרחי הקנאביס, גם טיפלו בעיבוד, ייצור, שיווק, ומכירתו.

כעת עם החלת הרפורמה, השרשרת התארכה למספר חוליות עצמאיות נוספות: המגדל, המפעל המייצר את המוצרים (סיגריות, מכשירי אידוי, שמן, פרחים וקפליות) ואריזתם, החברה המשווקת את המוצרים, החברה המפיצה לבתי המרקחת, ובית המרקחת - החוליה האחרונה במגע מול המטופל. זו הסיבה העיקרית לחשש לייקור - בשרשרת האספקה יהיו עתה יותר חוליות שאמורות להרוויח.

לפני הרפורמה, שילמו החולים 370 שקל לחודש, ללא קשר למינון החודשי שנטלו. ביחידת קנאביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות, הקדישו לנושא זה חשיבה והוחלט שיחידת אריזה תכיל עד 10 גרם קנאביס. כלומר, אם עד עתה הממוצע היה 35 גרם בממוצע לחולה לחודש טיפול; ישנה ציפייה שממוצע הצריכה יירד בבתי המרקחת המורשים, מנקיטת המדיניות החדשה, ל-25 גרם למטופל לחודש.

המשמעות היא, שמחיר הקנאביס לא יעלה בממוצע יותר מהמחיר שהיה עד עתה. אך יש שיקולים נוספים שצריך להביא חשבון: לא תמיד מינון נמוך משפיע על החולה, שיזדקק למינון גבוה יותר. כך, החולים הקשים שיקבלו טיפול של 30 גרם ויותר, ישלמו יותר.

לגבי אחידות המוצרים שיימכרו בבתי המרקחת, יש לכך יתרונות רבים והשאיפה היא לקרב את הקנאביס לתרופות.

השינוי המשמעותי ברפורמה הוא איכות הגידול. בניגוד לתרופות המיוצרות בתנאי מעבדה סטריליים, צמחי הקנאביס גדלים באופן שונה זה מזה. השוני מושפע מתנאי אקלים, לחות, טמפרטורה, תאורה ועוד. מבחינה זו, הרפורמה - באמצעות הפרוטוקול האחיד המלווה את תנאי הגידול, הימצאות מתכות, עובשים, כימיקלים, ומערכת פיקוח ובקרה על הגידול - תגרום שתוצרי פרחי הקנאביס שיימכרו בבתי המרקחת, יהיו בעלי ריכוז מדויק יותר, סטנדרטי וקרוב באיכותו לתרופה.

בזכות ההסדרה הקפדנית, הייחודית בעולם, ייקבלו המטופלים מגוון רחב של כ-30 סוגי מוצרים. כל סוג בעל תרכובת שונה של החומרים הפעילים בצמח, ה-THC וה-CBD. עד היום, הזמן שעבר בין הנפקת המרשם ועד קבלת המוצר היה כחודש, בשל ביורוקרטיה ושליטת הרופא הבודד. הדבר גרם סבל לחולים, בעיקר למי שנזקקו לטיפול מיידי (בשל כאבים קשים, סופניים ועוד). לפיכך, לרפורמה יש השלכות חשובות למטופלים שזקוקים לקנאביס מיד. כעת הטיפול יהיה פשוט ומהיר, כמו הנפקת תרופה אחרת.

הסדרת תעשיית הקנאביס וקביעת תקנים מחמירים לייצור הצמח, תאפשר לייצא מוצרים באיכות גבוהה. לכן, לכניסת הרפורמה לתוקף חשיבות רבה גם ליצוא הקנאביס, שיהווה נדבך נוסף בהפיכת ישראל למעצמת קנאביס רפואי.

■ הכותב הוא יו"ר cann10 ליזמות בקנאביס הרפואי.