חצי השנה הראשונה של קרא: עד כמה הוא עסק בפיצול ערוץ 2?

יומן הפגישות של שר התקשורת מראה כי בחצי השנה הראשונה לכהונתו, שהאירוע המרכזי בה היה המפץ של שוק הטלוויזיה, הוא נפגש לא מעט עם חלק מהמנהלים בשוק, אך לא קיים דיונים מקצועיים רבים בנושא

שר התקשורת איוב קרא / צלם: אמיל סלמן
שר התקשורת איוב קרא / צלם: אמיל סלמן

"מתן רישיונות לערוצים" - זו השורה שמופיעה ביומנו של שר התקשורת, איוב קרא, ב-31 באוקטובר בשעה 16:00, והיא מהווה את אחת ההתייחסויות הישירות היחידות לאירוע המכונן של פיצול ערוץ 2, שקרא נוהג לקחת עליו קרדיט.

פיצול ערוץ 2 ב-1 בנובמבר 2017 אמנם התרחש במשמרת של קרא שמונה לתפקיד בשלהי מאי, אך מדובר בתוצר של חוק שנקבע עוד ב-2011, וגם השינויים שהוכנסו בו בהמשך התרחשו הרבה לפני תחילת הקדנציה שלו. אם קרא אכן היה מעורב באופן משמעותי בהליכים הקשורים בו, כפי שהוא טוען, הרי שהדבר לא עולה מיומן הפגישות שלו שנחשף לציבור בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת "הצלחה".

על-פי היומן, את ה-19 בספטמבר, חודש וחצי לפני הפיצול, הקדיש השר לנושא. לכל אחד מהערוצים הוקצבה שעה תחת הכותרת "היערכות וסקירה לשר התקשורת על מוכנות לפיצול", ומנכ"ל רשת, אבי צבי; מנכ"ל קשת, אבי ניר; ומנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי (שאליו התלוותה גם היועץ המשפטית של הערוץ דבורה קמחי); הגיעו ללשכת השר בתל-אביב כדי לעדכנו בעניין. בהמשך אותו יום נפגש השר בעניין הפיצול גם עם מנכ"לי הוט, yes וסלקום, שגם להם הייתה נגיעה לנושא בשל שינוי האפיקים. 

איוב קרא
 איוב קרא

למרות שבכך מסתכמים האזכורים המפורשים של האירוע, קרא עסק בו גם במפגשים - לא רבים - אחרים. זמן קצר לפני יציאת הפיצול לדרך התברר כי מועצת הרשות השנייה כלל לא יכולה לאשר את המהלך מכיוון שמספר החברים בה היה נמוך מדי. ב-15 באוקטובר נועד השר עם שפיק עבד, היו"ר הזמני של המועצה; ניר שוויקי, המנכ"ל הזמני; ולאחר מכן נערכה ישיבה משותפת שבה נטלו חלק גורמים נוספים במשרד התקשורת, בהם יו"ר המטה, שירלי שיף, וניתן להניח כי פגישתם עסקה בניסיון לפתור את המצב.

קרא גם נפגש בהזדמנויות נוספות עם ראשי הערוצים. בחלק מהמקרים מדובר בסיורי היכרות במטה החברות כחלק מסבב הכניסה של השר לתפקיד, אך במקרים אחרים מדובר בפגישות שנערכו בלשכתו בסמוך למועד הפיצול או זמן קצר אחריו. ב-24 באוקטובר, שבוע לפני הפיצול, נועד קרא עם מנכ"ל רשת ועם מנכ"ל ערוץ 10. יום לאחר מכן הוא נועד עם מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס, ועם היו"ר תמי רווה.

פגישה מעניינת נוספת בהקשר זה התקיימה שבועיים לאחר הפיצול, ב-14 בנובמבר, אז שוב נועד השר עם מנכ"ל ערוץ 10, ורשבסקי, אך הפעם הצטרף אליו גם אביב גלעדי, אחד משלושת בעלי RGE, בעלת הערוץ. לערוץ 10 היו טענות קשות, ערב הפיצול, בנוגע לעובדה שקשת ורשת מורשות להמשיך ולהפעיל במשותף את חברת החדשות שלהם במשך 3 שנים, מה שמהווה הטבה כלכלית משמעותית עבורן.

ממשרד התקשורת נמסר בהקשר זה: "השר עסק רבות בפיצול ערוץ 2 ונפגש עם כל הגופים המעורבים באופן ישיר כדי לשמוע את דעתם. בנוסף, התקיימו דיונים בהובלת הצוות המקצועי של המשרד, שעדכנו את השר בכל ההמלצות והדיונים שקדמו לכניסתו לתפקיד. לאחר שעודכן התווה השר בפני הגורמים המקצועיים את המדיניות שהחליט שיושמה בהצלחה".

ומה לגבי התאגיד? השר ערך שני סיורים במבנה התאגיד במודיעין - ב-27 ביולי וב-6 בספטמבר, והשתתף בדיון בנושא ב-15 בנובמבר. בכך הסתיים העיסוק המפורש שלו בנושא בחצי השנה הראשונה לכהונתו. היומן של השר אף מתעד את אותו מפגש שבעקבותיו הוגשה למבקר המדינה תלונה, כפי שפורסם אתמול ב"גלובס". מדובר במפגש שנערך ב-6 בספטמבר, כשלאחר סיור במבנה התאגיד במודיעין, בהשתתפות המנכ"ל אלדד קובלנץ והיו"ר גיל עומר, נערכה פגישה בהשתתפות מנכ"ל צ'רלטון, אדר זהבי, שבו הוצעה אותה עסקת החלפת משחקים בין צ'רלטון לבין התאגיד. קרא קיים עם זהבי פגישה נוספת, במועד מוקדם יותר, 22 באוגוסט.

עניין אחר שבו עסק השר שקשור לתאגיד הוא מינוי יו"ר ועדת איתור לגוף השידור הציבורי במקומו של השופט בדימוס עזרא קמא. בסופו של דבר, במארס, מונה לתפקיד אילן שיף, אך עוד לפני כן נפגש קרא כדי לדון בנושא גם עם השופטים בדימוס עודד מודריק, חנה בן עמי ונורית אחיטוב.