בהלת המס: אמזון פתחה חברה שתשמש כשלוחה הישראלית

איך החברה הצליחה ליצור פאניקה בהייטק הישראלי? אמזון (שירותי ענן) הודיעה לכל לקוחותיה באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון כי החל מ-1 ביולי היא תחל לגבות מע"מ מלקוחותיה הישראלים, כמו גם מלקוחותיה האחרים ברחבי אירופה • רשמה לצורך העניין חברה בישראל

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס
מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס / רויטרס

החברות הבינלאומיות מתחילות להפנים וליישם את עמדת רשויות המס בעולם בנוגע לגביית מס מחברות רב-לאומיות הפועלות באינטרנט: אמזון (שירותי ענן) הודיעה לכל לקוחותיה באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון כי החל מ-1 ביולי היא תחל לגבות מע"מ מלקוחותיה הישראלים, כמו גם מלקוחותיה האחרים ברחבי אירופה. המהלך מהווה "יישור קו" עם המגמה העולמית של גביית מס מחברות רב-לאומיות הפועלות באינטרנט ומעניקות שירותים גם במדינות שבהן אין להן חברה רשומה או סניפים פיזיים.

בעקבות המהלך, חברת שירותי הענן של אמזון נדרשת להקמתה של חברה ישראלית שתשמש כשלוחה של אמזון בארץ, ותוציא חשבוניות ללקוחות הישראלית של החברה. לפי הנתונים ברשם החברות, החברה נרשמה בישראל במארס השנה. עם פתיחת החברה הוגש דיווח לרשות המסים, ונפתח לחברה תיק כעוסק מורשה.

המהלך מתרחש ברקע חשיפת המבנים הנוספים של אמזון בישראל, אך אמזון ו-AWS מתנהלות באופן עצמאי, ואין דווקא קשר בין הדברים.

"ברכות משירותי מחשוב הענן של אמזון (AWS)", נכתב במייל של אמזון, ונמסר ללקוחות: "החל מ1 ביולי 2018, כל שירותי הנפקת החשבוניות והתשלום בחשבונות שלכם באירופה, המזרח התיכון ואפריקה יסופקו בידי יחידת AWS האירופית שלנו (הידועה כ-AWS Europe)".

אמזון השיבה לכאורה במייל גם לשאלה המתבקשת מצד החברות - מה משמעות המהלך. "כיצד זה ישפיע עליכם?", נכתב במייל, והתשובה שניתנה: "החשבוניות יכללו מע"מ בחשבונות בבלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, אירלנד, ישראל, איטליה, לוקסמבורג, הולנד, פולין, פורטוגל , ספרד, שבדיה, שווייץ ובריטניה.

"הסכם הלקוח של AWS עודכן, ו-AWS Europe תחליף את שירותי מחשוב הענן של אמזון כצד לחוזה בחשבונות באירופה, המזרח התיכון ואפריקה. באמצעות המשך השימוש בשירותי AWS לאחר 1 ביולי 2018, אתם תסכימו להסכם לקוח מעודכן זה, שבו אתם יכולים לצפות כאן".

במייל ששלחה אמזון, נדרשו הלקוחות לעדכן את פרטי התשלום ופרטי חשבונותיהם ברשויות המס כדי להערך לשינוי. ההודעה אף הזמינה את הלקוחות להיכנס לקובץ שאלות ותשובות שלכאורה מבהיר את כל העניינים הטכניים ומהותיים שנובעים מהמהלך, ובזה - לעמדת אמזון - היה כדי להרגיע את הלקוחות.

ואולם, התגובה של חלק מהחברות הישראליות לא הייתה רגועה בכלל. בתגובה למייל פנו חלק מלקוחות שירותי הענן של אמזון אל החברה בבקשה להבהרות מדוע משתנה מדיניות המס שלהם לפתע פתאום. החשש של מרבית החברות - בהם מאות חברות הייטק ישראליות המשלמות בין עשרות למאות אלפי דולרים עבור שירותי הענן של אמזון - היה כי הם לא יוכלו להתקזז על המע"מ שישולם לאמזון.

הפאניקה שעורר המייל הובילה לכך שנציגים של אמזון נאלצו להגיע פיזית לחלק מן החברות ולהסביר את המהלך, ובייחוד להסביר ללקוחות מדוע הם לא יפגעו ממנו. גם אל "גלובס" הגיעו פניות שונות של לקוחות שירותי הענן של אמזון שטענו כי הם יפגעו מהגבייה החדשה והם שוקלים להתקשר עם אמזון בארה"ב לצורך קבלת שירותי הענן ולא ישירות בישראל. עובד באחת מחברות ההייטק שקיבלו את הודעת אמזון, סיפר ל"גלובס", כי נציגי החברה התייצבו במשרדיהם והסבירו להם באופן אישי את המהלך, תוך שהם מבהירים כי לא מדובר בנטל כלכלי נוסף על החברות, היות והן יוכלו להתקזז על מלוא המע"מ.

בימים האחרונים שוחחו נציגים של אמזון עם מספר חברות הייטק בישראל על-מנת לספק להם את אותו הסבר בדיוק. על-פי ההסבר, אמזון תנפיק את החשבוניות דרך חברה ישראלית, שתשמש כשלוחה של אמזון בישראל, וזו תוציא ללקוחותיה הישראלית חשבונית ותגבה מהם את המע"מ בגובה 17%, בהתאם לשיעורי המע"מ בישראל. באמצעות חשבונית זו הם יוכלו להזדכות באופן מלא על המע"מ. ללקוחות נמסר עוד, כי הם יכולים להיות כפופים לאמזון האמריקאי או לאמזון האירופאי.

גורמים ברשות המסים מסרו ל"גלובס" כי לא ידוע להם על כוונת אמזון להירשם בישראל ולהתחיל לדווח לרשות כאן.

פאניקה במשק

כל חברה ועוסק במשק יודעים את הכלל המיסוי לפיו על מע"מ ניתן להזדכות באופן מלא. אז מדוע נוצרה פאניקה בקרב חברות מסוימות במשק בעקבות הודעת אמזון סביב גבייה במע"מ?

עו"ד טלי ירון-אלדר, ממשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', ונציבת מס הכנסה לשעבר, מסבירה. ראשית, לדבריה, "מה שעומד מאחורי הדרישה למע"מ זה העובדה שהאיחוד האירופי מפעיל לחת על חברות כמו אמזון לגבות מע"מ מהלקוחות שלהם על השירותים שלהם. בשנים האחרונות נעשים תיקונים בחקיקת המע"מ באירופה, שמחייבים את החברות לגבות מע"מ. מדובר בשינויים בכללי האיחוד האירופי, שמחייבים את החברות להוציא חשבוניות ולגבות מע"מ על השירותים".

לדברי עו"ד ירון-אלדר, "בנוגע לחיוב הזה להוציא חשבונית, יש הבדל אם מוציאים מע"מ לפי המדינה שבה ניתן השירות או לפי המדינה שבה מתקבל השירות. אם מדובר במע"מ במדינה שבה השירות מתקבל, מי שמקבל השירות יכול לקזז את המע"מ, להזדכות עליו באופן מלא. אם לא - והחשבונית יוצאת במדינה של קבלת השירות - אז לא ניתן לקזז את המע"מ".

לכן, עד שאמזון לא הבהירה שתירשם בישראל ותקבל אישור להוציא לישראלים חשבונית ישראלית כולל מע"מ, הלקוחות הישראלים שקיבלו את המייל מהחברה חשבו שהם לא יכולים לקזז את המע"מ שהיא תגבה. "מההודעה הראשונית שהם שלחו ללקוחות עולה כי הם לא מתכוונים להירשם כעוסק בישראל. יכול להיות שעמדתם השתנתה לאור הביקורת או הפניות אליהם, אז ככל שהם יירשמו בישראל, הם יוכלו להוציא חשבונית, ואז לקוחותיהם יוכלו לקזז את המע"מ", מסבירה עו"ד ירון-אלדר.