מכירות דלק רכב צמחו ב-10% ברבעון, אבל הרווחיות נשחקה

הרווח הרבעוני שהציגה יבואנית הרכב צלל ב-37% ל-63 מיליון שקל, לאחר עלייה בהוצאות המימון

מנכ"ל דלק רכב, גיל אגמון / צילום: איל יצהר
מנכ"ל דלק רכב, גיל אגמון / צילום: איל יצהר

דוחות דלק רכב לרבעון הראשון של השנה, שפורסמו בתחילת השבוע, סיפקו למשקיעים סימנים סותרים, לאחר שהעידו על המשך הירידה ברווחיות החברה, בדומה למגמה שהציגה בסיכומה של 2017, ומנגד על שינוי חיובי במספר המכוניות הנמכרות, המעיד על שינוי כיוון ביחס לשנה שעברה.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני שהציגה יבואנית רכבי מאזדה ופורד, שנמצאת בשליטת המנכ"ל גיל אגמון, צלל ב-37% ל-63 מיליון שקל, לאחר עלייה ניכרת בהוצאות המימון, שהושפעו בעיקר מהתחזקות של כ-7% שרשם מטבע הין היפני, לצד ירידת ערך מהשקעתה בניירות ערך.

הכנסות דלק רכב עלו בסיכום רבעוני ב-10%, והתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, בזכות הצמיחה במספר המכוניות שמכרה, אבל הרווח הגולמי שלה נותר ללא שינוי, ברמה של 177 מיליון שקל, תוך שחיקת שיעורו מהמכירות. הוצאותיה השונות גדלו, והרווח התפעולי שלה נחלש ב-8%, ל-126 מיליון שקל.

אחרי שנה חלשה ב-2017, שבה ירד מספר המכוניות שמכרה ב-8%, את 2018 פתחה דלק רכב עם צמיחה של 17% במספר המכוניות הנמכרות שלה, שהגיע לכ-7,900, בעיקר בזכות קפיצה של 25% במכירות המותג המרכזי שלה - מכוניות מאזדה, שהגיעו לכ-5,600 מכוניות.

צמיחה זו העלתה את נתח השוק של דלק רכב ל-8%, לעומת 7% ב-2017. זאת, כשבסך הכל מכירת המכוניות החדשות בישראל אמנם רשמה בסיכום רבעוני האטה של כ-4%, אבל המשיכה להיות בקצב גבוה והצטברה ליותר מ-94 אלף מכוניות ברבעון. 

את הפער בצמיחה בין מספר המכוניות שמכרה דלק רכב לבין שיעור העלייה שהציגה בהכנסותיה, מייחסת דלק רכב בעיקר לשינויים בתמהיל הדגמים שנמכרו וכן לתחרות השוררת בשוק. 

מכירת המכוניות של דלק רכב
 מכירת המכוניות של דלק רכב

את השיפור המרשים במכירות הרבעוניות של רכבי מאזדה קיזזה באופן חלקי פעילות המכירות של מכוניות פורד, הממשיכות לצלוע, אחרי שבסיכום רבעוני נחלשו ב-19% ועמדו על פחות מ-900 מכוניות. זאת, בהמשך לצלילה של 24% שנרשמה במכירות רכבי פורד בסיכום 2017, אז מכרה דלק רכב כ-3,300 מכוניות ממותג זה.

מכירות מותג היוקרה שמציעה דלק רכב, ב.מ.וו, ממשיכות לנסוק, ובסיכום רבעוני קפצו ב-22% ליותר מ-1,400 מכוניות, בהמשך לטיפוס של 12% שנרשם במכירות מכוניות אלה ב-2017. בהתייחס לפעילות ב.מ.וו מציינים בדלק רכב, כי במהלך הרבעון הראשון הושק דגם X2 של המותג.

במארס האחרון חתמה דלק רכב על הסכם לרכישת השליטה בקבוצת איכות הסביבה והתשתיות ורידיס תמורת כ-1 מיליארד שקל, ובדוחות היא מציינת כי טרם התקיימו התנאים המתלים להשלמת העסקה.

מניית דלק רכב , שהגיבה אתמול (א') לדוחות בירידה של כ-3%, נחלשה מתחילת השנה בכ-10% ומשקפת כיום לחברה שווי של כ-2.2 מיליארד שקל.