נתניהו בטקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים: "יום היסטורי"

(עדכון) - דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, בטקס העברת השגרירות: "היום אנו מעניקים לישראל את ההכרה המגיעה לה ולבירתה ירושלים" • טראמפ בקטע וידאו: "ההכרה הזו הייתה צריכה להתרחש מזמן, כיוון שזו המציאות בשטח" • ריבלין: "טראמפ, העם הישראלי מודה לך על האומץ"

נתניהו בטקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים / צילום: לשכת נתניהו
נתניהו בטקס העברת שגרירות ארה"ב לירושלים / צילום: לשכת נתניהו

בירושלים נערך בשעה זו טקס העברת השגרירות האמריקאית לשכונת ארנונה בירושלים. בעוד 800 האורחים יושבים במשך כשעה עד שעה וחצי לפני האירוע, הגיעו בכל כמה דקות ידיעות עדכניות על מספר ההרוגים ההולך ועולה מגבול עזה.

אל הטקס הגיעו נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שרי הממשלה וראשי המפלגות, למעט תמר זנדברג ואיימן עודה. גם ראשי זרועות הביטחון נוכחים במקום, כולל הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, ראש המוסד יוסי כהן והמפכ"ל רוני אלשיך.

את האירוע פתח דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, ואמר כי כל האירוע הזה לא יכול היה להתרחש ללא מנהיגותו והחלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

פרידמן ציין את היום בו עבר חוק העברת השגרירות ואת אחד מיוזמי החוק, הסנטור לשעבר ג'ו ליברמן. "היום אנחנו מיישמים את החוק ומעניקים לישראל את ההכרה המגיעה לה ולבירתה ירושלים. העיר הנוצצת על הגבעה בה ניצבה הקונסוליה האמריקאית מאז 1844. היה זה הנשיא לינקולן שאמר שחלומו הוא לבקר בירושלים, ויש האומרים שאלה היו דבריו האחרונים. אני חושב שהנשיא הרפובליקני לינקולן היה שמח על הנשיא הרפובליקני טראמפ שחונך את השגרירות כאן". 

הנשיא טראמפ שלח קטע וידאו לאירוע ואמר כי ההכרה הזו הייתה צריכה להתרחש מזמן, כיוון שזו המציאות בשטח.

טראמפ בירך את הישראלים על "פתיחת השגרירות היפה הזו", ואמר שהוא ממשיך לקוות לשלום בין כל הצדדים. "אנחנו ממשיכים לתמוך בסטטוס-קוו בירושלים ובמקומות הקדושים כולל על הר הבית" אמר טראמפ. 

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, היה זה שהסיר את הווילון מעל לקיר ההקדשה של השגרירות לכל מחיאות הכפיים. 

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בירך באירוע ואמר: "כל המועמדים לנשיאות הבטיחו להעביר את השגרירות, והנה סוף-סוף יש מנהיג שהבטיח ומילא אחר הבטחתו. ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו ליום הזה".

ריבלין הוסיף בפנייה לטראמפ: "העם הישראלי מודה לך על האומץ ועל עמידתך האיתנה איתנו... אנחנו נמשיך לשמור על העיר כעיר שלום ועיר לכל בני הדתות והקהיליות החולקים יחד את העיר". 

גם חתנו של טראמפ ויועצו, ג'ראד קושנר, דיבר בטקס והזכיר כיצד נשיאים קודמים הפריחו הבטחות אך לא מילאו אחריהן. "הנשיא הזה עומד בהתחייבויותיו, והנה אנו כאן במקום החדש של השגרירות", אמר.

קושנר התייחס גם להחלטת הנשיא טראמפ לצאת מהסכם הגרעין עם איראן ואמר: "לאור ההתרחשויות ישנן במזרח התיכון בריתות חדשות וחשובות". קושנר התייחס גם להמשך עבודתו עם הצוות של הבית הלבן על תוכנית השלום. יצוין כי אין עדיין מועד לפרסומה. 

קושנר אמר עוד: "העברת השגרירות אינה מפסיקה את המחויבות שלנו לתהליך שלום ועתיד טוב יותר לילדים. ארה"ב מבינה את הרגישות בנוגע לירושלים ואת החשיבות שלה לשלוש הדתות, ועל כן ארה"ב ממשיכה לקרוא לשמירת הסטטוס-קוו בהר הבית ובמקומות הקדושים". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר בטקס כיצד בילדותו היה מטייל באזור שכונת ארנונה בירושלים, ואמו צילה הייתה מזהירה אותו מפני ירי צלפים בסמוך לקו הגבול. "זה היה כאן בירושלים שחיילים ישראלים ריגשו אותנו כשאמרו 'הר הבית בידינו'. אנחנו כאן כדי להישאר", אמר ראש הממשלה. 

נתניהו ציין לשבח את החיילים ואת צה"ל, "אשר מגנים על הגבולות שלנו ברגעים אלה". "זכרו את הרגעים האלה, אלה ימים היסטוריים", אמר.