חלוצת הקהילות הרפואיות מציגה מערך דיגיטלי לניטור חולים

RMDY, שצמחה בתחום הדיאטות המקוונות, הייתה חלוצת הרשתות החברתיות בתחום הבריאות בסוף שנות ה-90 • לאחרונה גייסה 5 מיליון דולר ממרחביה הבורסאית

ההשקעה הטרייה ביותר של חברת מרחביה הבורסאית אינה בדיוק סטארט-אפ, אלא גלגול חדש של חברה ותיקה - RMDY (רמדי), שהחלה לפעול בשנות ה-90 המאוחרות, בראשית ימי האינטרנט. בתחילת הדרך, החברה פיתחה אתרים מקוונים לחברות תרופות, שהיה ניתן לקיים דרכם קשר בין החברות לחולים וגם לחבר בין חולים לצורך יצירת קהילות תומכות, שהקדימו בשנים רבות את הרשתות החברתיות שאנחנו מכירים היום. המערכות של רמדי תרמו בין היתר לשיווק המוצלח של קופקסון של טבע.

היום, אחרי כמה גלגולים שונים ומוצלחים למדי, בשוק שמשתנה דרמטית אחת לכמה שנים, רמדי חוזרת "הביתה", לתחום של ניהול חולים עבור חברות תרופות, אבל באופן הרבה יותר מתוחכם ובעולם שבשל יותר לקבל זאת.

"נכנסתי לתחום הזה חצי בטעות", אומר מנכ"ל החברה, עמיר קישון. "אני מגיע מתחום המחשוב, וב-1995 אחרי שעבדתי תקופה בחברת אפי, של אפי ארזי, בעמק הסיליקון, חזרתי לארץ ורציתי להקים מיזם שיתרום באופן כלשהו לאנושות. היזמות בארץ הייתה אז בתחילת דרכה. פעלו כאן קרנות ספורות.

"הקמתי חברה בשם Soft Watch, שבאמצעותה יכלו חברות תרופות לתקשר עם החולים שלנו באופן מקוון, ברמה שבה ניתן היה לעשות זאת אז (כלומר, לרוב בטקסט בלבד ובאיטיות)". האתרים סיפקו מידע למטופלים, אפשרו להם לעקוב אחרי נטילת התרופות ומופעי המחלה, וכן קישרו חולים לקהילות. בתקופה הזאת, רבות מחברות התרופות ניהלו קהילות חולים מפוארות, אולם אז עלתה שאלה של רגולציה. האם חברת התרופות אחראית למידע שחולים מעבירים בינם לבין עצמם באתר שלה? האם עליה לדווח על כל מיחוש שחולה מתאר באתר כתופעת לוואי פוטנציאלית? החברות נבהלו ובבת-אחת סגרו את האתרים ופיזרו את הקהילות". לדברי קישון, החשש היה מוגזם, אולם השינוי היה חד וחלק והקיף את כל חברות התרופות.

קישון ואנשי הצוות שלו, שהיו ערים לשינוי, הספיקו למכור את החברה בזמן. הם עברו לצד ה"רך" של קהילות בריאות ופתחו חברה שעסקה בדיאטה מקוונת. "המוצר שלנו נתן כלים למעקב אחר תזונה, מידע תזונתי, קשר עם תזונאים וקהילות של מרזים, ממש כמו שעשינו עבור חברות התרופות", הוא מספר. "בשנים הראשונות הפעלנו אתרים עצמאיים. אחר כך, כשנכנסו אתרי הדיאטה החינמיים, שינינו גישה והפכנו ל'בק אופיס' של חברות דיאטה כמו אטקינס, 'לרדת בגדול' האמריקאית וחברות נוספות. בשנים 2007-2013 היינו הגורם המוביל בשוק והגענו להכנסות שנתיות של 5 מיליון דולר בשיא".

ואז שוב השוק השתנה. עם כניסת אפליקציות הדיאטה בסלולר. "החברות הגדולות שבהן תמכנו פיתחו אפליקציות פשוטות, ללא קהילות - אלה עברו במידה רבה לפייסבוק ולרשתות אחרות. מצאנו את עצמנו שוב בצומת. חיפשנו שוק גדול וגם עמיד יותר בפני שינויים. שוק הבריאות משתנה לאט, וצריך להכיר אותו היטב כדי לפעול בו. לא כל אחד יכול".

לפני שתתאר מה אתם עושים היום, ספר איך הצלחתם להתאים את עצמכם לשינויים בשוק כל-כך הרבה פעמים?

"קוראים לזה הישרדות. לא הייתה לנו ברירה, אלא להסתכל למציאות בעיניים".

ה-Wix של ניהול חולים

המוצר הנוכחי של רמדי הוא תוכנה מבוססת ענן, המאפשרת לחברות תרופות או לקליניקות רפואיות לנהל את הקשר עם החולים ואת המעקב אחריהם. "כל החברות יודעות שהגיע הזמן שוב לנהל קשר דיגיטלי מעמיק עם המטופל. אז אנחנו בעצם ה'Wix' של התחום הזה, כלומר בתהליך התאמה מינימלי, כל חברה יכולה להקים במהירות מערך כזה, בין שהיא עוסקת בסוכרת ובין שהיא עוסקת באי-ספיקת לב או טרשת נפוצה", אומר קישון.

"ב-2016 התחלנו את המעבר לאסטרטגיה החדשה. בין הלקוחות הראשונים הייתה חברת מדטרוניק, מעין אורים ותומים בתחום ניהול החולים מרחוק. הם ביקשו שבתוך ארבעה שבועות נקים מערכת לניטור חולי סוכרת בסיכון גבוה המשוחררים מבית החולים, כולל מעקב אחר נטילת תרופות, תזונה, ספורט וכדומה. ובאמת בתוך שישה שבועות מיום לחיצת היד היו חולים מנוטרים.

"לפעמים החולה יכול לקבל מענה לשאלותיו באופן מקוון לחלוטין או מחולה אחר, לפעמים המערכת מתריעה שדרושה התערבות רופא. המערכת לומדת את התגובות שלך בהדרגה, כך שאפשר יהיה להתאים את המענה בצורה הטובה ביותר, אם מבחינת מתן מוטיבציה לטיפול נכון, אם מבחינת מתן תזכורות מתאימות ואם מבחינת אופי המענה על השאלות.

"בניסוי שערכנו עם מדטרוניק, הם מדדו ירידה של 2 נקודות ב-a1c, מדד לחומרת סוכרת. זה נתון שנחשב טוב במיוחד אפילו עבור תרופה חדשה".

מי הלקוחות שלכם היום?

"יש לנו כמה פרויקטים עם מדטרוניק, עם ארגון הלב העולמי, חברת התרופות נוברטיס, עמותת Village Care המטפלת בחולים כרונים, חברת ביטוח עובדים ועוד כמה חברות דיאטה - בסך הכול יותר מ-20 לקוחות שמהם אנחנו רושמים הכנסות שנתיות של כמה מיליוני דולרים"

החברה גייסה במהלך חייה הקודמים כ-2 מיליון דולר כדי להתפתח בתחום הדיאטה המקוונת, אולם לאחר שהבינה ששוק ניהול החולים הוא גדול, והיא יכולה להתפתח בו, היא החליטה לבצע גיוס נוסף. המשקיעה שהובילה את הגיוס היא מרחביה, ביחד עם משקיע פרטי נוסף.

מרחביה היא חברה בורסאית שנסחרת בתל-אביב לפי שווי של 36 מיליון שקל. לאחרונה החליטה להשקיע גם בתחום הבריאות, לצד החזקות בחברות CDX מתחום אבחון סרטן הערמונית וקרדיאק סנס לניטור הפרעות קצב לב. במארס 2018 מרחביה השקיעה 5 מיליון דולר ברמדי, בעבור 6.45% מהחברה.

"אנחנו בוחנים היום בכמה חולים יכול רופא אחד לטפל באמצעות המערכת", אומר קישון. "כרגע זה עומד על 500-1,000, אבל המטרה היא להגיע למצב שבו רופא יוכל לטפל ב-4000 חולים דרך המערכת בבת-אחת".