קצת מאחורי הקלעים

שני דברים מפתיעים כאשר בוחנים את התעסוקה המשתפרת

אבטלה / צלם: פוטוס טו גו
אבטלה / צלם: פוטוס טו גו

אחד מן השינויים הגדולים יותר בחשיבותם, וזאת בהתייחסות למערכת הפיננסית הגלובלית, הוא השינוי כלפי הסיכוי לקיום אינפלציה עולה בעתיד הקרוב. אחרי הרבה מאוד שנים, שבהם חזינו ב"פלא" הכלכלי של הדפסת תמרוצים מוניטאריים מבלי לקבל כתוצאת לוואי אינפלציה דוהרת, הגענו עכשיו למצב של האטה באותם תמרוצים, כאשר גובר החשש לקיומה של אותה אינפלציה מתעכבת.

מה הסיבות לחשש הזה? יש רבות כאלה, אבל אחד מן הבולטים שבהם הוא הגעה של המשק האמריקאי, וחלק מן המשקים המפותחים האחרים למצב של תעסוקה טובה, ואף מלאה במקרים בודדים. כאשר זה המצב גורם יוקר העבודה והגידול בדרישות העובדים מהווה סממן בסיסי בגידול אופציונלי של המחירים לצרכנים.

יתר על כן, אחד מן הגורמים הבולטים להאטה בעלייתה של האינפלציה, מזווית של תעסוקה, היה קיום שוק זול של ידיים עובדות במדינות המתפתחות.- סין, הודו, וכו'... אלה היוו את המשקל הנגדי הברור ללחצים שיכלו להגיע מן העובדים במדינות המפותחות. גורם זה כבר אינו כפי שהיה כי השכר הממוצע באותן מדינות מתפתחות, ובמיוחד בסין, אינו נמוך כשהיה, ומועלה על בסיס מדיניות פנים המבקשת לייצר כוח צריכה מקומי שיחליף את הדרישה למוצרים מיוצאים לחו"ל.

בכל אופן, אם נחזור לרגע למשק החשוב יותר בתחום זה, דהיינו המשק של ארה"ב, שם המצב הרשמי בתעסוקה ממש "מופלא". ירידה מתחת ל-4% אבטלה הייתה הבשורה הרשמית האחרונה. יש רוחב בשיפור המשמעותי, וזאת בכל הסגמנטים של התעסוקה באמריקה, למרות שכאשר מסתכלים קצת מתחת למנוע אנו רואים עדיין שני גורמים מפתיעים למדי.

הראשון הוא אחוז ההשתתפות במשק, כפי שניתן לראות בגרף היפה הבא (שני הגרפים הבאים מגיעים מאתר Advisor Perspectives): 

משה-שלום-השתתפות-15-05
 משה-שלום-השתתפות-15-05

שימו לב שיש כאן קורלציה בין שני דברים לא קשורים לכאורה: גידול באחוז ההשתתפות, ושינוי מדיניות הפדרל ריזרב בתחום הריבית. בתחילת 2016 שני הדברים השתנו לכיוון העולה. וכך, אני מסיק שיש בכל זאת קשר ביניהם כי לפד כלים מדויקים למדי להערכה של תופעות משק כאלה.

המפתיע עדיין הוא שהאחוז עוד רחוק מאוד מן הרמה שהוא היה בה לפני המשבר של 2007-9. הייתם מצפים שאחרי כל-כך הרבה מיליארדים של הזרמה זה יהיה שונה, אבל אין ספק שהכיוון הוא מעלה, וזה בהחלט חיובי ברמה המאקרו-כלכלית.

הגרף השני מגיע מן האוכלוסייה המבוגרת יחסית:

משה-שלום-מבוגרים-15-05
 משה-שלום-מבוגרים-15-05

וכאן, בניגוד לשינוי המהותי שראינו לאחרונה, דהיינו ב-2016, בגרף הקודם, הקו המייצג את הגידול המטפס של אחוז העובדים הנמצאים מעל גיל 65 ומעלה התחיל את דרכו ב-1985 וכ"תחתית כפולה" ב-2000. לא הייתה שום השפעה למשברים הפיננסיים מאז, והתקיים חיוב עולה בעקומה חדה למדי ללא הפסקה.

מה כל זה אומר? התעסוקה משתפרת, ועל זה אין עוררין. אבל המספרים קצת מטעים, והמגמות קצת לא כל-כך בריאות, מכפי שהיה משתמע מן המספרים הגולמיים. הרבה מאוד מיואשים עדיין לא חזרו להיספר בנתונים, והם עדיין צפים באזור הבלתי ניראה של הכלכלה.

כמו כן, חלק די מכובד של הסטטיסטיקה נגרם מן ה"חזרה-אי עזיבה" של החלק המבוגר שבמשק. אלה שחייבים להשלים הכנסה על-מנת להתקיים, במקום לפרוש לחיים נוחים קצת יותר. למרות זאת, בבנקים המרכזיים נוקטים באמצעים של זהירות מוניטארית, וזאת על-מנת לדכא אינפלציה אפשרית, מחשש שהשינוי החיובי הנצפה במספרים התעסוקה הרחבים יותר אכן יגרמו לתופעות לוואי לא רצויות.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.