הממשלה לא משחררת קרקע - והמגרשים יקרים

אקזיט לקרן ריאליטי: בשל המחסור של חברות בנייה בקרקעות, נרשמה עלייה במחירי הקרקע, במיוחד באזורי הביקוש • המוכרת, קרן ריאליטי, קנתה את השטח ב–37 מיליון שקל ופעלה לשינוי ייעודו למגורים, ולאחרונה מכרה אותו ב-87 מיליון שקל לשיכון ובינוי

הנכס של קרן ריאליטי / צילום: אמיר מאירי
הנכס של קרן ריאליטי / צילום: אמיר מאירי

עסקה שנחתמה בימים האחרונים מלמדת כיצד תוכנית מחיר למשתכן מותחת את עקומת מחירי הקרקעות הפרטיות למגורים כלפי מעלה. קרן ריאליטי להשבחת נדל"ן, שבראשה עומד מיקי ורדי, ושותפתה בנכס חברת נדלנס שבבעלות היהלומן יצחק לבבי, שרכשו בשנת 2013 מגרש בייעוד משרדים בשיכון דן בתל-אביב ב-37 מיליון שקל, מכרו את המגרש בימים האחרונים לשיכון ובינוי נדל"ן שבשליטת שרי אריסון ב-87 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

בשנים האחרונות לא נמכרה עתודת קרקע משמעותית המיועדת לבנייה רוויה בשיכון דן, שכונה המאופיינת בבנייה צמודת קרקע.

המגרש בשטח של 2.5 דונם ממוקם ברחוב תבואות הארץ 5 גובל מצפון עם רחוב אבן ספיר וממזרח עם בית הספר עירוני י"ד. על המגרש, שממוקם כאמור בלב שכונת מגורים, בנוי בניין משרדים הכולל 5,000 מ"ר בנוי, המושכר ברובו למכון אדם מילוא.

את המגרש רכשו החברות, במשותף ובחלקים שווים בדצמבר ,2013 מקבוצה משקיעים דרום אפריקאים ב-37 מיליון שקל. זאת לאחר שהמגרש ועליו הבניין הוצע למכירה מספר פעמים ללא הצלחה, בעיקר בשל ריבוי בעלי הזכויות שרובם תושבי חוץ, מה שסיבך משפטית את הליך הרכישה.

מאז נרכש המגרש, קידמו קרן ריאליטי ושותפה תב"ע חדשה המשנה את ייעוד המגרש למגורים ומסחר. על פי התב"ע, שצפויה להידון בקרוב בוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב, בניין המשרדים ייהרס, ובמקומו יוקמו שלושה בנייני מגורים בני 7 קומות הכוללים 90 דירות, 15 מתוכן מיועדות להשכרה ארוכת טווח במחיר מפוקח. כמו כן תכלול קומת הקרקע 300 מ"ר מסחר ו-350 מ"ר מבני ציבור. בסך הכל צפויה לכלול התב"ע החדשה בנייה עילית בהיקף של 10,000 מ"ר, וחניונים תת קרקעיים. התוכנית שקודמה באמצעות האדריכל גידי בר אוריין, תואמת את תוכנית המתאר תא/.5000 היטל השבחה צפוי לחול על שיכון ובינוי.

מכיוון שבתקופה האחרונה כמעט כל קרקעות המדינה המשווקות על ידי רשות מקרקעי ישראל מוקדשות למכרזי מחיר למשתכן, בהתאם למדיניות של שר האוצר משה כחלון, מחירי הקרקעות הפרטיות המעטות שמגיעות לשוק מאמירים, בפרט באזורים שבהם יש היצע נמוך של דירות חדשות. בכך אפשר להיווכח בעסקה הנוכחית שבה הרוכשת היא שיכון ובינוי נדל"ן, המתמחה בבנייה של שכונות מגורים גדולות ואינה פעילה במכרזי מחיר למשתכן. באזור שיכון דן לא נרשמה כאמור בנייה חדשה משמעותית בשנים האחרונות, למעט פרויקט שמשווקת כיום אקרו נדל"ן במתחם כיתן סנטר שיכלול כ-190 דירות.