מקטע האספקה ייפתח לתחרות: האם תעריף החשמל יוזל?

היצרנים הפרטיים לא יכולים להציע תעריף זול יותר בזמן הקרוב, והצוותים שמנהלים את המו"מ מודעים לכך • "מדובר כאן במתווך חשמל נוסף - כך שזה לא יתרום לתחרות ולהוזלת המחיר"

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הכירו את הכאילו רפורמה במשק החשמל - בלי להוזיל את מחירי החשמל, בלי לפתוח את השוק לתחרות ולאפשר בחירה בין ספקי חשמל, עם תעריף חשמל גבוה לצרכנים למרות הגז הטבעי". אלו הם הסלוגנים הפרסומיים של פורום יצרני החשמל הפרטיים. בימים אלה ניתן למצוא אותם בכל מקום - פייסבוק, אינטרנט, שלטי חוצות ועיתונות כתובה.

האם ייתכן שהרפורמה הגדולה ביותר במשק שעלותה מוערכת על ידי חברת החשמל ב-7 מיליארד שקל היא באמת רפורמה "בכאילו"? בניגוד, לטענות יצרני החשמל הפרטיים, אלה שדואגים לכאורה לכיסנו ורוצים להוזיל לנו את תעריף החשמל, במסגרת הרפורמה ייפתח מקטע אספקת החשמל לתחרות. כך סוכם במהלך הימים האחרונים של דיוני הרפורמה. לא פחות מ-40% ממקטע זה ייצא מתחום האחריות הבלעדית של חח"י ויעבור לידיים פרטיות.

המשמעות היא שמיליון בתי אב בישראל יוכלו בעתיד הלא רחוק לבחור בין ספקי חשמל שונים. התשתית אומנם תישאר של חברת החשמל, עם המונה שלה וקווי המתח שלה, אבל לראשונה הספק שישלח לנו את החשבון החודשי הביתה יכול להיות גם גוף פרטי.

עד היום הגוף הרגולטורי היחיד שקבע בישראל את תעריף החשמל הייתה רשות החשמל, ולמעשה המדינה. עכשיו במסגרת הרפורמה, וכתוצאה מפתיחת מקטע האספקה לתחרות, יוכלו יצרני חשמל פרטיים להציע תעריף נמוך יותר מזה של חברת החשמל, שיישאר עדיין מפוקח על ידי רשות החשמל.

זאת, בשונה אגב, כמעט מכל מדינות אירופה - בהן שוק החשמל נפתח לתחרות מלאה - ללא פיקוח מחירים על החשמל ועם אפשרות מעבר חופשי של צרכנים בין ספקי חשמל כמו בסלולר. המהלך הזה לא תרם להוזלת מחירי החשמל באירופה, הם גבוהים יחסית לישראל שנמצאת בשליש התחתון בין מדינות ה-OECD מבחינת תעריף החשמל.

בניגוד לפרסומים, תחום האספקה ייפתח לתחרות ונוכל לבחור בין ספקי חשמל בעתיד. האם בכל זאת צודקים יצרני החשמל הפרטיים באמירתם שמשק החשמל לא ייפתח ל"תחרות אמיתית"?

הדבר המתבקש הוא שהיצרנים הפרטיים יציעו תעריף חשמל זול משמעותית מחברת החשמל כדי למשוך כמה שיותר לקוחות חדשים, כדי לרכוש את אמונם. האם היצרנים הפרטיים יוכלו להציע תעריף זול משמעותית מחברת החשמל? התשובה היא לא. לפחות לא בזמן הקרוב. בצוותים המנהלים את המו"מ מודעים לכך. "המחיר של הספק הפרטי לא יהיה זול משמעותית מהתעריף המפוקח של חח"י, אלה יהיו הנחות בשוליים", מסביר לנו גורם ממשלתי בכיר. "הרי מדובר כאן במתווך חשמל נוסף - כך שזה לא יתרום לתחרות ולהוזלת המחיר", הוסיף.

כבר היום יצרני החשמל הפרטיים מספקים חשמל ללקוחות עסקיים גדולים - מפעלים, קניונים ועוד, בהוזלה של 7%. יתרת החשמל המיוצר על ידם נמכרת למנהל המערכת. כאשר ייפתח תחום האספקה לתחרות, ניתן להניח שהספקים הפרטיים יוכלו להציע הנחה דומה גם לצרכנים פרטיים.

האם הנחה בגובה של 7% תגרום לצרכן ביתי לעזוב את חברת החשמל הבטוחה והמוכרת לטובת יצרן פרטי? אין לדעת.

למה יצרנו חשמל פרטיים לא יוכלו להציע הנחה משמעותית יותר, כזאת ש"תשבור" באמת את המונופול, כפי שהם כל כך רוצים על פי הפרסומים? לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, המייעץ לפורום יצרני חשמל פרטיים, "כדי שתהיה תחרות באספקה צריך שיקומו תחנות כוח תחרותיות שיכולות להתחרות ולהציע חשמל מוזל.

"התחנות שחח"י תמכור ברפורמה ימשיכו למכור חשמל לחח"י - הן ישנות, לא יעילות ולא תחרותיות. בנוסף, היצרן יהיה חייב להמשיך להעסיק עובדי חח"י בתחנות שקנה לחמש שנים לפחות. אז, הוא ייצר בתחנות של חח"י, עם העובדים של חח"י ותוספת תקורות של יצרן פרטי. למעשה, קבלן משנה של חח"י ביצור. אין לו חסכון בעלויות ולכן לא נשאר עודף להוריד מחירים לצרכן", הוסיף.

הרעיון של פתיחת תחום האספקה לתחרות, בהיקף כה נרחב נשמע מבטיח, אך חיסכון בחשבון החשמל של הצרכנים נראה עדיין רחוק.