הרפורמה בחשמל טובה לכולם

יישום הרפורמה קריטי ליציבות המשק ולחברת החשמל ויוזיל לכולנו את החשמל

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בימים אלה, ולאחר שנים של עיכובים, קורם סוף סוף עור וגידים אחד הצעדים החשובים ביותר למשק הישראלי בשנים האחרונות. מדובר ברפורמה במשק החשמל, שהיא מהלך בסדר גודל היסטורי, שהיא בעלת פוטנציאל להביא לקידום מהותי של האופן בו מיוצרת ומסופקת אנרגיה בישראל - תחום המשפיע באופן ישיר הן על פוטנציאל הצמיחה והן על יוקר המחיה במשק. גילוי נאות - אני משמש כיועץ כלכלי לוועד עובדי חברת חשמל ובשל כך גם נחשפתי לתחשיבים המפורטים שערכה חברת החשמל באשר להשפעותיה הצפויות של הרפורמה על העובדים ועל החברה וכן לתחזיות לגבי השפעת הרפורמה על המשק.

הרפורמה כוללת שינוי דרמטי במבנה חברת החשמל, אשר יצמצם משמעותית את ייצור החשמל על ידה, תמכור כמחצית מתחנות הכוח שבהן היא מחזיקה וכן את יחידת ניהול מערכת החשמל שתהפוך לחברה נפרדת.

מדובר במהלך קשה עבור העובדים והחברה שכן מדובר בליבת הפעילות של חברת החשמל, אך גם ועד העובדים וגם ההנהלה מבינים את גודל האחריות וכי מדובר בצעד אותו חובה לבצע.

משמעות צעד זה היא כפולה - מחד, הפיכת סקטור ייצור החשמל למתקדם ותחרותי, מה שיאפשר אספקת חשמל זול יותר בטווח הארוך וכניסתם של יצרנים פרטיים נוספים לשוק (ואף לקוחות פרטיים שישימו פאנלים סולריים על גגות ביתם); והתמקדות חברת החשמל בתחום ההולכה והחלוקה של החשמל, באמצעות רשת החשמל. מעבר לזה, כוללת הרפורמה גם שורת צעדים אשר ייעלו באופן משמעותי את חברת החשמל עצמה, כולל פרישה של כרבע(!) ממצבת העובדים של החברה.

ביצועה של הרפורמה כפי שהוסכמה ויישום השינוי המבני ייצרו סדר חדש בתחום האנרגיה, שבו כל שחקן פועל בתחום שבו הוא בעל יתרונות יחסיים, לטובת צרכני החשמל ולא לטובת צד זה או אחר. כך, החשמל שיסופק לצרכנים יהיה בטווח הארוך זול יותר, יצורפו אליו שירותים מתקדמים שיהפכו אותו ל"חכם" יותר, ולא פחות חשוב, תגדל אמינות האספקה שלו - גם באירועי קיצון, דוגמת סופות. מעבר לכך, התוכנית תאפשר את הבראת חברת החשמל, הפחתה של כ-12 מיליארד שקל מהחוב אותו היא סוחבת על גבה (ובעקיפין גם צרכני החשמל), והבטחתה כספק שירות חיוני הנדרש לשם אספקת חשמל לכל בית בישראל.

בסופו של דבר, ניתן לספור על כף יד אחת את הרפורמות המשמעותיות באמת שבוצעו במשק הישראלי ב-30 השנים האחרונות. רשימה מצומצמת זו תכלול, בין היתר, רפורמת בכר שהסדירה מחדש את שוק ההון המוסדי וכן הרפורמה למעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת שעליה חתמתי כממונה על השכר באוצר ב-1989. רפורמות בסדר גודל כזה, המבוצעות תמיד נוכח שלל אינטרסים ואילוצים פוליטיים, ולמול התנגדות של בעלי עניין בשימור המצב הקיים, הן המסד שעליו יכול המשק הישראלי להתקדם ולצמוח.

הרפורמה שעליה הוסכם לאחרונה, ואשר אמורה בקרוב להגיע לאישור הממשלה, תיכלל ברשימה המצומצמת של רפורמות בסדר גודל ענק, אשר הצעידו את המשק הישראלי קדימה. כפי שמקובל במחוזותינו, כגודל המהלך כך גם גודל ההתנגדויות שהוא מעורר, ולא לחינם מנסים גורמים בעלי עניין לתקוע מקלות בגלגלי הרפורמה, ולא לחינם מעוכבים הדיונים בנושא זה 22 שנים.

יישום ההסכמות הוא קריטי ליציבות משק החשמל וחברת החשמל, ויאפשר לכלל צרכני החשמל - מהצרכן הביתי ועד למפעלי הענק - ליהנות מחשמל זול יותר, זמין יותר ומתקדם יותר.

■ הכותב הוא בעל חברה לייעוץ כלכלי, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה והממונה על השכר באוצר.