רגע לפני הדיון בביה"ד: ועדי הנמלים קוראים לסיום השביתה

בהסתדרות בחרו שלא להגיב בשלב זה להודעה • עובדי נמל חיפה הודיעו בתגובה כי הם חוזרים לעבודה • לא ידוע בשלב זה האם עובדי נמל אשדוד ייענו לדרישה, שכן הם לא התייצבו למשמרת הלילה

שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"
שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"

דקות ספרות לפני תחילת הדיון המכריע הלילה בבית הדין הארצי לעבודה שלחו ועדי העובדים של שני הנמלים השובתים הודעות לעובדים הקוראות לחזרה מיידית לעבודה. עובדי נמל חיפה הודיעו בתגובה כי הם חוזרים לעבודה. לא ידוע בשלב זה האם עובדי נמל אשדוד ייענו לדרישה - על פי הנהלת נמל אשדוד, העובדים לא התייצבו למשמרת שהתחילה הלילה ב-22:30. 

"עובדות ועובדים יקרים שבוע טוב, עפ"י סיכום שהגענו מזכירי הוועדים העבודה חוזרת לסדרה במש' ג' הלילה. אתם מתבקשים להתייצב בעמדות העבודה שלכם כרגיל. בכל שאלה שהיא יש לפנות לסידור עבודה או למזכיר הועד. על החתום: אייל זלץ, אילן לסרי, ליאור ברזני, גיא אודי", כותבים חברי הוועד החתומים על ההודעה שהגיעה לידי "גלובס".

השביתה נכנסה היום (שבת) ליומה הרביעי והנזקים הם כבדים לא רק לנמלי הים השובתים, אלא גם למשק כולו - בעוד נהוג לומר שהנפגעים העיקריים הם יצואנים, יבואנים ותעשיינים, כלומר, כל המשתמשים בשירותי הנמל, אך אלה יגלגלו את נזקיהם על הציבור, והמצור הימי בישראל עלול להעלות את יוקר המחיה.

בהסתדרות בחרו שלא להגיב בשלב זה ואילו חברי הוועד הבכירים בנמל אשדוד טוענים הערב בשיחה עם "גלובס": "אנחנו חוששים שאיבדנו שליטה על העובדים, העובדים יותר כועסים ומוכנים גם לשלם מיליון שקל וגם להיעצר."

"כל בוקר העובדים רואים שנבנה להם נמל מפלצתי מולם. העובדים עצמם יותר מיליטנטיים מהוועדים", מוסיף הגורם הבכיר בוועד נמל אשדוד.

הדיון הלילה, אליו לראשונה מאז פרוץ השביתה המתואמת אמורים להגיע גם ראשי הוועדים של שני הנמלים, יהיה בנושא ביזיון בית המשפט. זאת לאחר שהעובדים סירבו לחזור לעבודה למרות הצווים של בית הדין הארצי לעבודה.

לשני הדיונים הקודמים בבקשת נמלי חיפה ואשדוד לפתוח בהליך ביזוי בית המשפט, שהתקיימו בימי חמישי ושישי, יושבי ראש הוועדים לא טרחו להגיע. בשל כך, הוציא להם השופט אילן איטח צווי הבאה - צעד חריג ביותר בתולדות בתי הדין לעבודה שאמורים להגן על העובדים.

לאחר שבמשך יומיים המשטרה לא הצליחה לאתר אותם וכאמור הם לא התייצבו לדיונים, הטיל עליהם הרכב השופטים קנסות אישיים כבדים בגובה 80 אלף שקל לראשי הוועדים של נמל אשדוד ו-50 ו-20 אלף שקל לראשי הוועדים בנמל חיפה. לאחר שהמשטרה לא הצליחה לאתר אותם, כל חמשת ראשי הוועדים של נמל אשדוד, להם הוצאו צווי הבאה, התייצבו ביום שישי אחה"צ במשטרת אשדוד כדי להפקיד את הערבות האישית ולשלם את הקנסות האישיים עליהם הוטלו.