נדחתה ההצעה לחייב יחידות ממשלתיות לעבור לירושלים

(עדכון) הממשלה "מורידה את הכפפות" במאבקה במשרדי ממשלה סוררים שעובדיהם מסרבים לעבור לירושלים למרות החלטות ממשלה בנושא • הממשלה מבקשת לדחות את תאריך היעד שקבעה ליישום ההחלטה

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

נדחתה הצעת ההחלטה לחייב יחידות ממשלתיות לעבור לירושלים, עקב "מרד" של שרים. הממשלה דנה היום בהצעת החלטה שהגישו השר לענייני ירושלים זאב אלקין ושר האוצר משה כחלון לחייב העברת יחידות ממשלתיות לבירה.

ההצעה היום היא הניסיון השלישי של הממשלה בשנים האחרונות להעביר יחידות לעיר לאחר ששתי החלטות קודמות, מ-2007 ומ-2014 השיגו תוצאות דלות מאד: רק 10 מתוך 133 יחידות ממשלתיות הפועלות מחוץ לירושלים (ההחלטה אינה חלה על משרד הביטחון) עברו עד כה לעיר. על מנת שלא להפוך את ההחלטה הנוכחית לעוד "מס שפתיים" הוכנסה לראשונה להצעת ההחלטה האפשרות להטיל סנקציות על משרדים שיסרבו לעבור לעיר.

בין היתר מדובר על הטלת קנסות והכפלת גובה דמי השכירות שישלמו משרדים שיישארו מחוץ לירושלים. ואולם במהלך הדיון השמיעו שרים רבים את התנגדותם לנוסח ההצעה ולסנקציות. השר לביטחון פנים גלעד ארדן טען כי יש מניעה אובייקטיבית לעבור לעיר משום שאין היצע מתאים של משרדים. השר אלקין השיב כי מינהל הדיור הממשלתי יוכל לספק מענה לכל בקשה שתופנה אליו, אך עד כה לא הופנו כמעט בקשות. בסיום הדיון הוחלט כי הצעת החלטה חדשה תוצג לממשלה בעוד 30 יום.

הממשלה מודה בכישלונה לממש את הההחלטה להעביר את כל משרדיה לירושלים ומכריזה על ניסיון נוסף שיכלול הטלת סנקציות על משרדי ממשלה סוררים שעובדיהם מסרבים לעבור לירושלים למרות החלטות ממשלה בנושא. הממשלה הייתה אמורה לסיים את העברתן של עשרות יחידות לבירה עד יום ירושלים הבא במאי 2019 (לפי החלטה מ-2014) אך החלטה חדשה שתוגש היום לממשלה מבטלת למעשה את המועד ולא קובעת מועד חדש במקומו. במקום זאת נקבע בנוסח החדש כי משרד ממשלתי שלא יציג תוכניות להעברת יחידותיו לבירה בתוך 180 יום יהיה חשוף לסנקציות. ההחלטה אינה תקפה לגבי יחידות שקיבלו פטור ממעבר לירושלים.

לקראת יום ירושלים תדון הממשלה מחר בהצעת החלטה שהגישו שר האוצר משה כחלון והשר לענייני ירושלים זאב אלקין בנושא העברת יחידות ארציות לירושלים. מדובר בניסיון מחודש, שלישי במספר בשנים האחרונות, שבא לאחר שתי החלטות קודמות מ-2007 ומ-2014 שלא יושמו בעיקר עקב סירובם של העובדים לעבור לבירה. דוח מיוחד של מבקר המדינה שיתפרסם מחר עוסק במחדלי הממשלה ביישום ההחלטה. לפי הערכות מדובר בכ-140 יחידות ארציות של 25 משרדים ממשלתיים שפועלות מחוץ לירושלים, חלק מהיחידות הצליחו לקבל פטור מהמעבר מוועדת חריגים שמונתה במסגרת החלטה מ-2007.

כחלק מכשלונות קודמים תנסה הממשלה להפעיל הפעם מנגנון חדש - צוות יישום - שיהיו לו סמכויות לנקוט בסנקציות נגד משרדי ממשלה סוררים. ההחלטה קובעת כי במידה ולא תושג הסכמת העובדים למעבר, יועבר הנושא לצוות היישום שיוסמך בין היתר לגבות דמי שכירות כפולים ודמי שימוש כפולים מהיחידה הסוררת, להקפיא את הגידול האוטומטי בשנה העוקבת בתקציב המשרד (שאמור לגדול כתוצאה למשל מגידול האוכלוסיה) וכן להנחות את חשב המשרד להקפיא את תקציב הפעילות של המשרד.

ההגיון מאחורי היוזמה הוא שהעברת משרדי הממשלה לירושלים תתרום תרומה כלכלית משמעותית לבירה - קודם כל בהגדלת הכנסות העירייה מארנונה ובכך שמאות צעירים משכילים יוכלו למצוא תעסוקה בעיר לאחר סיום לימודיהם ולא יעזבו אותה. בנוסף מציינים מנסחי ההחלטה כי משרדי ממשלה שיועברו לבירה יפנו שטחים יקרים יותר במרכז הארץ, שאותם יהיה ניתן לנצל למכסום התועלת הכלכלית.

בעשורים האחרונים קיבלו ממשלות ישראל החלטות שונות שעניינן העתקת משרדי ממשלה, לשכות שרים ויחידות סמך לתחומי העיר ירושלים. ההחלטות האלה יושמו באופן חלקי בלבד. ההחלטה המהמשועתית האחרונה התקבלה ביום ירושלים 2007 (מספר 1665) ולפיה המעבר היה צריך להסתיים עד למאי 2015. בהחלטה שהתקבלה ביום ירושלים שבע שנים אח"כ (מספר 1601) נדחה המועד להשלמת מעבר היחידות הממשלתיות עד ל-18 למאי 2019.

בדברי ההסבר להחלטה נאמר כי שוב נדחה המועד האחרון ליישומה "לאור המורכבות ביישום", כשהפעם הופקו לקחים שונים והובאו בחשבון "כלל המאפיינים המשפיעים על העברת היחידות הארציות".