אינטרנט | בלעדי

מהלך מפתיע: בזק תשדרג את קצב הגלישה ל-250 מגה

החברה החליטה להציע פתרון ביניים עד לפריסת רשת הסיבים האופטיים כדי לשפר את הקצבים הקיימים וכדי לתת מענה להוט, שהרשת שלה מסוגלת לספק 200 מגה ללקוחות פרטיים

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

חברת בזק החלה בפריסת ציוד תקשורת מתקדם בטכנולוגיית V+ , המכונה גם B35, המאפשר גלישה בקצבים הגבוהים מאלו הקיימים ברשת היום ויכולים להגיע אף למאות מגה, כך נודע ל"גלובס". יש לציין כי הציוד החדש אותו בזק פורסת מהווה שדרוג לרשת הקיימת ומתבסס על התשתית הקיימת של החברה, ולא מדובר בקפיצת המדרגה לסיבים האופטיים, אליו שואפת החברה להיכנס בקרוב.

יחד עם זאת מדובר בקצבים שישדרגו מהירויות בצורה משמעותית ויכפילו את המהירויות הקיימות, עד לקצבים של 250 מגה ביט בשנייה. בצד התפעולי החברה לא משנה את מבנה הרשת והפתרון הוא נקודתי בארונות התקשורת - החלפת הכרטיסים ב-MSAG שמצויידים בטכנולוגיה לשיפור המהירות על בסיס הנחושת הקיימת.

כאמור, זהו שדרוג משמעותי במהירויות שהרשת של בזק מסוגלת לנפק כרגע, אך המטרה הרחבה של החברה היא, כפי שנחשף ב"גלובס", להשקיע באופן רחב בסיבים אופטיים שיגיעו לבתים ויספקו קצבים של עד 1 גיגה ביט בשנייה.

טכנולוגיית ה-V+ תאפשר גלישה של 200 מגה ויותר ללקוחות שיתחברו אליה, אך מעבר לכך, היא תאפשר לבזק להציע ללקוחות שהיום מגיעים לקצבים נמוכים יחסית עקב מגבלות התשתית, להגיע לקצבים טובים הרבה יותר, ותגדיל באופן מהותי את פוטנציאל הלקוחות שיוכלו להגיע ל-100 מגה ויותר. בשורת שדרוג הרשת טובה לא רק ללקוחות בזק, אלא גם למתחרות של החברה, בעיקר סלקום ופרטנר הנסמכות על תשתית התקשורת של בזק, ונזקקות לרוחב פס גבוה במיוחד עבור שירותי הטלוויזיה שלהם, הנחשבים לצרכנים כבדים של מגות.

האסטרטגיה של בזק פועלת בשני ראשים, הראשון הוא שאיפה להפעלת רשת הסיבים האופטיים שכבר נפרסה, אך הפעלתה מתעכבת כבר שנים. השנייה היא שיפור מתמיד ברשת הקיימת שלה. חשוב להבין כי התשתית של בזק מתבססת בקצה שלה על חוטי נחושת המייצרים קושי להעברת קצבי גלישה מהירים, אך טכנולוגיות משתנות כמו ה-V+ מאפשרים כל העת "לסחוט" עוד קצב מאותה רשת. שיפור הרשת, המהווה גם תשתית לכל יתר החברות הוא בעל חשיבות גדולה גם מבחינה לאומית, כיוון שבמקביל לפריסת סיבים הוא מאפשר לשפר את איכות הגלישה בקצב פריסה מהיר יחסית.

ל"גלובס" נודע כי הציוד החדש נפרס בכל חלקי ישראל, אך הוא עדיין לא הופעל, מה שצפוי ככל הנראה בעוד מספר חודשים. הספקים בפרויקט הם נוקיה שהתמזגה עם אלקטל, ואדטראן.

כרגע הוט היא החברה היחידה שמספקת קצבים של 200 מגה בפריסה ארצית. יתר המתחרות כמו פרטנר וסלקום פרוסות בערים שונות בשכונות ספציפיות (מגדלים רבי קומות). שתיהם מספקות קצבים של עד 1 גיגה. מתחרה נוסף בשוק היא חברת IBC, שמספקת אינטרנט בלבד גם כן בקצבים של עד 1 גיגה באזורים רחבים בערים הגדולות, על גבי תשתיות חברת חשמל.

מבזק נמסר כי, "בזק בוחנת כל העת אפשרויות שונות לשיפור ושדרוג תשתית התקשורת שלה, וכך גם במקרה זה. מדובר בשלבים מקדמיים בלבד של בחינת הטכנולוגיה ויכולותיה, ואין כל תכנית מפורטת לגבי השימוש בה".