איזה אקזיט חברת הטיולים פגסוס סידרה לבעליה?

בשבוע שעבר דיווחה חברת קשרי תעופה על עסקה למכירת השליטה בחברת התיירות פגסוס • טרם השלמת העסקה תחלק פגסוס לבעליה דיבידנד של 36 מיליון שקל

טיסה, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
טיסה, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

שאיפות ההתרחבות של חברת התיירות קשרי תעופה מייצרות תמורה מרשימה למייסד ומנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים פגסוס, ראובן ניר, הצפוי ליהנות מאקזיט מרשים של עד 90 מיליון שקל, בעקבות מכירת השליטה בפגסוס לקשרי תעופה. ככל הידוע, ניר הוא בעל המניות העיקרי בפגסוס, עם החזקה של יותר מ-90%, וביתרה מחזיק בנו איתמר ניר, המכהן כסמנכ"ל בחברה.

קשרי תעופה עדכנה בימים האחרונים כי חתמה על הסכם לרכישת השליטה (50.01%) בחברת פגסוס תמורת תשלום מזומן של 34.5 מיליון שקל לבעלים הנוכחיים. במקביל, פגסוס מתכננת לפני מועד השלמת העסקה לחלק לבעלי מניותיה הנוכחיים דיבידנד בהיקף של כ-36 מיליון שקל - סכום המהווה את עיקר ההון העצמי שלה כיום.

נוסף על כך, ההסכם בין החברה, שנמצאת בשליטת אייל סגל (בעלי מועדון הכדורגל מכבי נתניה), לבין משפחת ניר קובע תמורה נוספת של עד 16.5 מיליון שקל, המותנית בתוצאותיה הכספיות בשנתיים הקרובות (2018-2020) - כך שהתמורה המקסימלית העשויה להגיע לכיסיהם של ניר האב והבן מהעסקה מתקרבת ל-90 מיליון שקל.

ההסכם בין הצדדים גם מעניק לראובן ניר אופציה למכירת עד 33% נוספים ממניותיה של פגסוס בעוד חמש שנים וחצי (כך שחלקה של קשרי תעופה בפגסוס יגיע עד ל-83%), בתמורה שתיגזר מתוצאותיה הכספיות של פגסוס ותינתן לניר במזומן או במניות קשרי תעופה (או בשילוב השניים), לשיקול דעתה של קשרי תעופה. את האופציה יוכל ניר לממש החל מתחילת שנת 2024 - כך שבסופו של דבר, התמורה שלו מהעסקה עשויה עוד לגדול. 

קשרי תעופה תקבל מימון בנקאי

עיקר פעילותה של פגסוס, שאותה הקים ניר בתחילת שנות ה-90, הוא טיולים מאורגנים למגוון רחב של יעדים בעולם, והיא נחשבת לאחת מחברות הטיולים המאורגנים הבולטות בישראל. ראובן ניר עומד בראשה של פגסוס, כשלצדו משמש בנו איתמר ניר כסמנכ"ל, ומשרדי החברה ממוקמים בתל אביב.

תמצית תוצאותיה הכספיות של פגסוס, המוצגות בדיווח שפרסמה קשרי תעופה בנושא, מעידה על יציבות בפעילותה השוטפת לצד רווחיות נאה שמייצרת החברה, שהקים ניר לפני יותר מ-20 שנה. מהנתונים עולה כי בשלוש השנים האחרונות (2015-2017) הכנסותיה השנתיות של פגסוס הסתכמו בכ-280 מיליון שקל בכל שנה, ואילו הרווח הנקי השנתי שלה נע בין 15 מיליון שקל ב-2016, ועד 26 מיליון שקל בשנה שעברה - אז כמחציתו נרשם כרווח חד-פעמי.

הונה העצמי של פגסוס, שכאמור מרביתו יחולק לידי ראובן ניר טרם השלמת העסקה, עמד בסוף 2017 על כ-39 מיליון שקל, ויתרת ההון העצמי שתיוותר בפגסוס, תשמש עבור המשך פעילותה השוטפת.

ככל הידוע, עיקר הסכומים שמהם נהנה ניר מהפעילות שייסד במשך השנים, נבעו לו מדיבידנדים שחילקה פגסוס, ואילו היקפי השכר שמשך מהחברה במסגרת תפקידיו בה, היו פחות משמעותיים. כחלק מההסכם חתמה קשרי תעופה על הסכמי העסקה עם ניר ובנו בתפקידיהם הנוכחיים, כמנכ"ל וכסמנכ"ל פגסוס, שייכנסו לתוקף רטרואקטיבית מתחילתה של 2018.

עוד קובע ההסכם כי דירקטוריון פגסוס ימנה עד חמישה חברים - שלושה מטעמה של קשרי תעופה ושניים מטעמה של משפחת ניר. השלמת העסקה, שנקבעה עד סוף ספטמבר הקרוב, מותנית בכמה תנאים, ובהם קבלת אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, הסכמת שלושת הבנקים שבהם מתנהלים חשבונותיה של פגסוס, וקבלת אישור הבנקים המממנים של קשרי תעופה. את הרכישה מתכננת קשרי תעופה לממן ברובה או במלואה באמצעות מימון בנקאי, ולצורך כך כבר קיבלה אישור עקרוני מהבנקים.

"פעילות פגסוס סינרגטית לקשרי תעופה"

ניר אינו היזם הפרטי הראשון בתחום התיירות הנהנה משיתוף פעולה פורה עם חברת קשרי תעופה, מאז שעברה לידיו של סגל. בשנה שעברה היה זה אורי שנבל, מייסד ומנכ"ל חברת סנורמה, העוסקת בשיווק טיולי שיט, שהחליט למכור את חלקו בחברה (45%) לשותפתו, קשרי תעופה, תמורת סכום שהוערך בקרוב ל-4 מיליון דולר (כ-13 מיליון שקל). העסקה טרם הושלמה.

אמנם ניר הוא מי שנמצא כעת בלב העניין, בזכות ההון המשמעותי שהוא גורף לכיסיו, אבל מצדה של קשרי תעופה החברה מזהה פוטנציאל ניכר לשדרוג פעילותה עם צירופה של פגסוס לעסקיה, ותוצאותיה הכספיות החיוביות שהיא מציגה בשנים האחרונות תומכות בכך.

בקשרי תעופה ציינו כי הרכישה "תואמת את רצון החברה להרחיב את פעילותה ותחומי ההתמקצעות שלה", וככל הידוע, בקשרי תעופה רואים בפעילותה של פגסוס פעילות סינרגטית ומשלימה לשאר עסקיה הנוגעים בעולם התעופה והתיירות.

קשרי תעופה, המנוהלת על ידי יורם מוטעי, עוסקת בארגון טיסות שכר (צ'רטר) יוצאות ונכנסות לישראל, שיווק חבילות תיור ונופש, מתן שירותי קרקע ושירותי תיירות נלווים לתיירים היוצאים מישראל והבאים אליה. לחברה גם מחלקת תיירות פנים, והיא משווקת את מוצריה בעיקר באמצעות מאות סוכני נסיעות בישראל ובחו"ל, נוסף על שיווק ישיר באמצעות האתר שלה, פרסומים שוטפים ושיתופי פעולה עם ארגונים צרכניים ומוסדיים.

את השליטה בקשרי תעופה רכש אייל סגל, יו"ר החברה, בספטמבר 2016 מידי קבוצת המשביר לצרכן תמורת 34 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 65 מיליון שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-105 מיליון שקל, אחרי שמנייתה טיפסה בכ-20% מתחילת השנה.

אייל סגל / צילום: תמונה פרטית
 אייל סגל / צילום: תמונה פרטית

רכישת פגסוס צפויה להגדיל משמעותית את היקפי הפעילות של קשרי תעופה. בסיכום 2017 קשרי תעופה נהנתה מעלייה במספר הלקוחות שהשתמשו בשירותיה, כך שהכנסותיה צמחו ב-9.5% ל-169 מיליון דולר והרווח הגולמי עלה ב-3% ל-22 מיליון דולר.

עם זאת, שיעור הרווח הגולמי השנתי שלה נשחק בהשפעת התגברות התחרות בענף התיירות, והרווח התפעולי צנח ב-21% ל-3 מיליון דולר. הירידה בשורה התחתונה הסתכמה בכ-3% בלבד, לרמה של כ-2 מיליון דולר, בעיקר בהשפעת שינויים בסעיפי הוצאות מסים ומימון.