איראן, ישראל, ארה"ב והשווקים הפיננסיים

לא נראה שההתכתשות איראן-ישראל מאיימת יותר מידי על השווקים ואולי היא אפילו עושה טוב

שיגור רקטה מעל סוריה / צילום: רויטרס
שיגור רקטה מעל סוריה / צילום: רויטרס

בזמן ששורות אלה נכתבות עדיין לא ברור מה יעלה בגורל הסכם הגרעין האיראני בעקבות הנסיגה האמריקאית ממנו. החזית הצפונית של ישראל מול סוריה ואיראן בוערת. נכון להיום ההישג הגדול של נתניהו, שהצליח ללכת על פי תהום מבלי ליפול לתוכה.

היציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין היא משמעותית. קשה לנהל כלכלה מודרנית בלי ארה"ב, היא יעד משמעותי ליצוא והיא מספקת את האמצעים שמאפשרים לעשות עסקים עם אירופה ועם כמעט 600 מיליון בני אדם. אסור גם לזלזל באירופה, מהלך דיפלומטי משמעותי של נתניהו יכול להפוך את היבשת העוינת בחלקה לגשר משמעותי בין איראן לעולם החופשי, כשברור לכולם: אם איראן תשבור את כללי המשחק - היא תצא ממנו. בלי מלחמה כוללת אבל עם מכה קשה מאוד לכלכלה שלה. עם אובדן שוק של 600 מיליון בני אדם ועם אובדן השקעות של שתי היבשות המרכזיות בו.

שוק הנפט

בשלב זה אנחנו רואים שהנפט מתייקר וחבית נסחרת סביב 70 דולר. אנליסטים שמסקרים את שוק הנפט מעריכים שהנפט עומד להיסחר בתנודתיות בתקופה הקרובה. מחד יצוא הנפט מאיראן עלול להיעלם - וזה ילחץ את המחירים כלפי מעלה. מאידך, לוואקום הזה תיכנס ערב הסעודית, שתלחץ את המחירים למטה.

ערב הסעודית נאלצה לוותר על מכסות באופ"ק ולמעשה להשיב מכסות שהשתלטה עליהם כל תקופת הסנקציות - טרם הסכם הגרעין עם איראן. הסעודים, כך על פי האנליסטים, עומדים בפני שתי עובדות מעניינות שהמשותף להן שהן ילחצו את המחירים כלפי מטה. האחת: מכה נוספת לאיראן - לא רק שהיא תשתלט על מכסות נפט של איראן, אלא אף תגרום לירידת מחירים באמצעות הגדלת התפוקות כך שגם הנפט המוברח מאיראן יסבול ממחירים נמוכים יותר. למה שערב הסעודית תעשה את זה? כל סוחר יודע שהדבר החשוב ביותר לעסק הוא תזרים המזומנים ולכן כל עוד בערכים מוחלטים, הסכומים שתקבל ערב הסעודית יהיו גבוהים מהסכומים שהיא מקבלת כיום, אחרי שנאלצה להחזיר לאיראן חלק מהמכסות שהשתלטה עליהן, הרי שהיא מרוויחה מהסיפור.

העובדה השנייה שאין להקל בה ראש היא היחסים הדיפלומטיים עם ארה"ב. בארה"ב הרגישות למחירי הנפט היא מהגבוהות בעולם. האמריקאים זוללי דלקים מהגדולים בכדור הארץ ולכן, עליית מחירי הנפט והתייצבות שלהם ברמת מחירים גבוהה, עלולה לייצר לחצים פוליטיים לא נוחים לבית הלבן, ואת זה ערב הסעודית לא רוצה.

שוק האג"ח

נכון להיום חזרו תשואות האג"ח הממשלתי לרמה של 3% וכאן לא השתנתה ההערכה בעקבות פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן, להיפך. האנליסטים בשווקים מעריכים שפיוס והסכם טוב של ארה"ב עם צפון קוריאה במקביל להקשחת עמדות במזרח התיכון היא נכונה יותר לארה"ב, כל עוד האמריקאים לא מסתבכים במלחמה.

האנליסטים מעריכים עוד, שהלחץ לעליית התשואות יימשך כל עוד נתוני המאקרו ממשיכים להיות כמו שהם היום. כלומר, למהלכים האחרונים של הנשיא טראמפ יש אפקט שמגביר את אמון המשקיעים בכלכלה האמריקאית. כאן אנחנו חוזרים שוב לאפקט האופטימי של הסכם עם צפון קוריאה אל מול האפקט המצנן של הקשחת העמדות במזרח התיכון.

ארה"ב סבלה בתקופה האחרונה מהתערערות האמון של המשקיעים בנשיא התזזיתי והצבעוני, דונלד טראמפ. שני המהלכים שלו, הן מול צפון קוריאה והן במזרח התיכון, מחזירים את האמון בו ואתו את האמון בכלכלה הגדולה בעולם. כאילו אומרים: ארה"ב כאן כדי להישאר.

*לטורים נוספים של ניצן כהן (nitzancohen.com). לטוויטר של ניצן כהן.