בית הדין: על עובדי נמל חיפה ואשדוד לשוב מיידית לעבודה

(עדכון) - בית הדין הארצי לעבודה הורה לעובדי נמל חיפה ונמל אשדוד לשוב מיידית לעבודה • הסיבה להשבתה היא מחאת העובדים נגד הרפורמה בנמלים המתגבשת בימים אלה

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

עדכון (21:35): בית הדין הארצי לעבודה הורה לעובדי נמל חיפה ונמל אשדוד לשוב מיידית לעבודה. בית הדין הארצי לעבודה קבע שהשביתה שפרצה מנוגדת להחלטות קודמות ולהסכמות בין הצדדים. דיון תזכורת יתקיים מחר בשעה 12:00 ודיון לפני הרכב בית הדין יתקיים בשעה 16:00. את נמל חיפה מייצגים עו"ד אוהד גלעדי, שותף בנ. פינברג ושות׳ ועו״ד מאור וייס ממשרדו.

בהחלטת הרכב השופטים בראשות סגן הנשיאה השופט אילן איטח נכתב: "נוכח הנסיבות - הנזקים הכבדים שנגרמים כתוצאה משיבושי העבודה, והיות שיבושי העבודה בניגוד להחלטות להסכמות - אנו קובעים כי מאז הנוחות מטה את הכף למתן צווים ארעיים , במעמד צד אחד, המורים על השבת העבודה באופן מיידי".
עוד קבעו השופטים כי "על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית ולוודא את החזרה לעבודה".

***

עובדי נמל חיפה ונמל אשדוד פתחו היום בשביתה כללית בנמלים, כל עבודות הנמל הופסקו והעובדים שבו לבתיהם.

מחוץ לנמל חיפה המתינו מספר רב של משאיות עם מכולות של ייצוא חקלאי, פירות וירקות, שדורשות קירור בסביבות השעה 17:00. המשאיות לא הורשו להיכנס לנמל עקב השביתה ועזבו את הנמל כדי לא לפגום בסחורה, כך נודע ל״גלובס״. במצבים כאלה בדרך כלל נהוג להעלות מקרים מהסוג הזה לוועדות חריגים, אך הפעם לדברי הגורם הרשמי בנמל ״אין אישור למציאת פתרון גם לא לחקלאים״. מדובר למעשה בפעם הראשונה שגם הייצוא החקלאי הולך להיפגע כתוצאה מהשבתת הנמל. ״מקווה שהמשאיות ייכנסו בקרוב, השאלה מתי״, אומר הגורם.

הסיבה להשבתת נמלי הים היא מחאת העובדים נגד הרפורמה בנמלים המתגבשת בימים אלה - מדובר בחששות גוברים של העובדים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה, שיהיו יעילים הרבה יותר לעומת הנמלים הקיימים. את הטרמינל החדש בחיפה תפעיל החברה הסינית SIPG שמפעילה כיום את נמל שנחאי, ואת הטרמינל באשדוד תפעיל חברת TIL ההולנדית שבבעלות חברת הספנות MSC.

"יש נמלים חדשים, זאת עובדה. השר הבטיח תנאי תחרות שווים, אבל לא עומד בהבטחות שלו", טוען היום גורם בנמל חיפה.

רק שלשום, נזכיר הוציא סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, השופט צבי פרנקל, צו מניעה זמני המורה להסתדרות, לוועדי העובדים בסקטור התפעול והציוד המכני שלא להשבית, לשבש או לקיים עיצומים הפוגעים בעבודה הסדירה והתפוקות התפעוליות של נמל אשדוד .

נוסף על כך, במהלך הדיונים שהתקיימו ב-3 השנים האחרונות בנושא השביתות בנמלים, עמד בית הדין הארצי לעבודה על סירובו לעיצומי העובדים על רקע הרפורמה בנמלים. המשא-ומתן בנוגע לתוכנית התייעלות במסגרת הרפורמה בנמלים, בעקבות הפתיחה הצפויה של הנמלים החדשים בעוד כ-3 שנים מתנהל בין הוועדים להנהלה כבר כמה שנים. בינתיים יש לומר, ללא תוצאות. בסיום המשא-ומתן אמורים הצדדים לחתום על הסכם קיבוצי לעובדי הנמל שכולל בין היתר את צעדי ההתייעלות.

ההשלכות של העיצומים בתקופה האחרונה בשני נמל הים הן רחבות יותר ממה שניתן לדמיין - נוצר עומס ותורים של אוניות שממתינות לפריקה. חברות הספנות כבר החלו מזמן בהטלת קנסות בגין הצפיפות בנמלים. היבואנים מצידם עלולים להעלות את מחיריהם כדי לא להפסיד, דבר שמשפיע על יוקר המחיה.

בתוך כך, אמש (ג') זימן יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, דיון דחוף עם נציגי המדינה בנושא הרפורמה בנמלים, בו השתתפו בין היתר מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל.

"לא אאפשר את המשך הסחבת של הממשלה בנושא השלמת דיוני הרפורמה בנמלים", טען ניסנקורן. ניסנקורן דרש לסיים את המשא-ומתן באופן אינטנסיבי בין הצדדים. "אם לא תהיה התגייסות של משרדי הממשלה לנושא, אני רואה לפנינו משבר גדול", אמר ניסנקורן.

בנוסף מתח יו"ר ההתסדרות ביקורת חריפה וציין כי "המדינה וההנהלות ממשיכות לגרור רגליים ולא מזדרזות לסיים את הנושא. לא כך דואגים לתחרות הוגנת למען כל החברה הישראלית. נמלי הים, הנמצאים בבעלות המדינה ושייכים לכל אזרחי ישראל, משמשים כשער למסחר בינלאומי וכשחקן מרכזי בכלכלה הישראלית ולכן אסור להפקיר את עתיד הנמלים הקיימים.

"אי-אפשר להמתין יותר על הגדר ולא ניתן לבצע את תוכנית הרפורמה בלי להתכנס למשא-ומתן מרתוני ומיידי עם נציגות העובדים. הבטחת חוסנו של הנמל בתחרות, באמצעות תשתיות מתאימות, היא אינטרס לאומי ראשון בחשיבותו. יש לסיים את המשא-ומתן בעניין עיגון הביטחון התעסוקתי, הגנה על שכר ואיתנות פיננסית. המשך הסחבת הוא מתכון למשבר עמוק וחבל שהדברים יצטרכו להגיע לשם". 

מחברת נמל אשדוד נמסר: "הנהלת חברת נמל אשדוד הודיעה כעת ללקוחותיה כי נפתחה בנמל שביתה פראית שבעקבותיה הופסקה העבודה בנמל. השביתה לא חוקית ומנוגדת להחלטת בית הדין הארצי בנושא הרפורמה בנמלים ולהחלטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, אשר הוציא ביום ראשון השבוע צווי מניעה נגד ההסתדרות וועדי העובדים בסקטור תפעול וציוד מכני וכן נגד העובדים באופן אישי. הנהלת החברה נחושה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להשיב את העבודה בחברה לסדרה, והיא מכינה פנייה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים על-מנת להחזיר את העבודה בנמל לסדרה". 

מהנהלת נמל חיפה נמסר: "במשך 3 חודשים עמדה הנהלת חברת נמל חיפה בפרץ, ונמל חיפה היה הלכה למעשה הנמל היחיד בישראל שנתן שירות ליבואנים וליצואנים בישראל. צר לנו מאוד על ההיגררות הנוכחית של עובדי חיפה לשביתה פראית. אנו פועלים מיידית בכל דרך אפשרית להחזיר את העבודה ואת השירות הטוב לרציפי נמל חיפה ופונים לבית הדין הארצי לעבודה".

אשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, מסר: "אנחנו אלה שמובילים בחודשים האחרונים את המשא-ומתן בנושא הרפורמה בנמלים. למעשה, אנו הגורם האקטיבי ביותר בקידום הנושא, ואם נגרמים עיכובים הם בגלל גורמים אחרים. האצבע הקלה לשימוש בנשק השביתה והפגיעה בסיר הישראלי ובחברת הנמל בלתי מתקבלות על הדעת. הכנת הנמל לעתיד מחייבת ראשית לכל שינוי בתרבות הארגונית של הנמל". 

מההסתדרות נמסר: "ההסתדרות והוועדים שומרי חוק ומכבדים כל הנחיה של בתי הדין. יחד עם זאת, הסחבת במשא-ומתן מזה קרוב ל-5 שנים היא בלתי נתפסת ואינה עומדת באף פרמטר מקובל של משא-ומתן בעולם יחסי העבודה. העובדים חרדים למקום עבודתם ולפרנסתם אל מול נמלי הטייקונים החדשים שבנייתם מתקדמת מיום ליום, ועומדים במצב בלתי אפשרי".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "לא יתכן שהמגזר העסקי יצטרך לשאת בהפסדים כבדים בנוסף על כל העול הרגולטורי המוטל עליו, על שום שהממשלה מגלה אוזלת יד בהבטחת השירותים החיוניים ביותר לכלכלת המדינה שהם פעילות תקינה ושוטפת של נמלי הים, שהם כידוע בבעלות המדינה".

לדבריו, "עובדי הנמלים יכולים תמיד לייצר דרישות חדשות, וזה מאד קל לייצר דרישות חדשות, אבל אין זה מספיק כדי לשמש עילה להפרת החוק ולגרימת נזקים כבדים למשק המדינה. מלי הים מוגדרים בחוק הישראלי כשירותים חיוניים, ובהתאם לכך ממשלת ישראל, על כל מערכת אכיפת החוק, צריכה להפעיל את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח פעילות תקינה ומלאה בנמלי הים". 

התאחדות התעשיינים תגיש בשעות הקרובות עתירה דחופה לבית הדין הארצי לעבודה על-מנת שיוציא צו מניעה לשביתה הפרועה. מההתאחדות נמסר כי "כבר בשבוע הראשון לשביתה ייגרם נזק של קרוב לחצי מיליארד שקלים למשק הישראלי. ההתאחדות התריעה בשבועות האחרונים בפני משרד התחבורה כי המצב בנמלים עומד בפני הידרדרות, וכי יש למנוע זאת מבעוד מועד. כפי שנראה היום, התנהלות משרד התחבורה מול הנמלים בוצעה בחוסר אחריות, כאשר מי שמשלם את המחיר הם לקוחות הנמלים".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר: "מזה זמן רב שהפעילות בנמלים מקרטעת ופוגעת באופן קריטי בפעילות המשק. הפסקת הפעילות בנמלים באופן פתאומי, מביאה למצב בו התעשייה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העולם מצד אחד ולא מקבלת חומרי גלם מצד שני. השביתה בנמלים עוצרת את החמצן לתעשייה הישראלית. אני קורא למדינה ולעובדים שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של הכלכלה והתעשייה הישראלית ולפתור את המשבר בהידברות". 

בשעות הערב פנתה הנהלת חיפה לבית הדין הארצי בבקשה דחופה לצו מניעה מיידי להפסקת השביתה בנמל חיפה. מוקדם יותר הוגשה בקשה על ידי התאחדות התעשיינים. ההתסדרות צריכה להגיב עד השעה 20:00 ואז תתקבל החלטת השופט.

הנהלת נמל חיפה והנהלת נמל אשדוד הצטרפו להתאחדות התעשיינים בבקשה להוציא צווים.