כשמחיר הנפט קרוב ל-70 ד' לחבית, מניות האנרגיה מרוויחות

אחרי רבעון ראשון גרוע, בחודש האחרון עלו מניות חברות האנרגיה בארה"ב ביותר מ-10% - והשלימו תשואה של יותר מ-3% מתחילת השנה

משאבות נפט בקליפורניה. / צילום: David McNew, רויטרס
משאבות נפט בקליפורניה. / צילום: David McNew, רויטרס

המניות של חברות אנרגיה עולות כשמחירי הנפטהגולמי קרובים ל-70 דולר לחבית - וזהו מהפך רציני במגזר, שרק לפני שישה שבועות היה בין שיאני הביצוע השלילי בשוק המניות.

מניות האנרגיה איבדו את כוח המשיכה שלהן, אחרי שמשקיעים רבים הפסידו סכומי עתק, כאשר מחירי הנפט התחילו לקרוס ב-2014 מרמה של יותר מ-100 דולר לחבית אל מתחת ל-30 דולר. גם כשהמחירים הראו סימני התאוששות מוקדם יותר השנה, המשקיעים העדיפו להתעלם ממגזר האנרגיה במדד S&P 500. תת-מדד האנרגיה רשם ברבעון הראשון השנה את הביצוע הרבעוני הגרוע ביותר שלו בשלוש השנים האחרונות.

אבל החששות שהמתיחות המבעבעת במזרח התיכון תפגע במשלוחי הנפט, העלו את מחירי הסחורה הזו בשיפוע חד בשבועות האחרונים. גם מאזנים חזקים יותר, סימני שיפור ברווחיות והתמקדות בהחזרת הון למשקיעים סייעו למהפך במניות מגזר האנרגיה. "כשאנחנו משתמשים במחירי הנפט החדשים כדי להביט במניות, אנחנו מעריכים שהן נסחרות בתת-שווי גבוה מאוד", אמר סטן מייכר, מנהל תיקים בחברת הוצ'קיס אנד וויילי, המנהלת נכסים בהיקף של כ-31 מיליארד דולר.

תוצאות טובות לענקיות הנפט

התוצאה היא שאחרי שסיימו את הרבעון הראשון כאחד הסקטורים הגרועים ביותר במדד S&P 500, מניות האנרגיה עלו בחודש האחרון ביותר מ-10%, ובסך הכל מתחילת השנה עלו ב-3.1%. הסקטור הזה הוא כעת בעל הביצועים השלישי בטיבו השנה, אחרי מגזרי הטכנולוגיה ומוצרי הצריכה הלא-חיוניים.

מניות חברת בתי הזיקוק ואלרו אנרג'י, חברת החיפושים וההפקה אנדארקו פטרוליום והחברה היריבה הס, עלו כולן ביותר מ-20% השנה, מול ירידת מדד S&P הרחב ב-0.1%. חברות ציוד אנרגיה ושירותים, שמניותיהן נוטות להגיב יותר לעליית מחיר הנפט, עלו בשיעורים חדים יותר.

מנהלי השקעות רבים נוטים לחשוד במניות אנרגיה. ההקצאות למניות של חברות אנרגיה נוטות להיות קטנות יותר ביחס למגזרים אחרים, מלבד מגזרי המגננה מסורתיים, כמו טלקום, חשמל ונדל"ן, לפי מחקר עדכני של בנק אוף אמריקה מריל לינץ'. גם גישת המשקיעים השתנתה, ולא רק בגלל עליית מחירי הנפט. הרווחים השתקמו בחברות הנפט הגדולות בעולם. אקסון מוביל ושברון דיווחו בחודש שעבר על תוצאות רבעוניות שהיו הטובות ביותר שלהן זה שנים.

חברות האנרגיה במדד S&P 500 צפויות לדווח באופן מצרפי על זינוק של 93% ברווח משנה שעברה - יותר מפי שניים בקצב השיפור ברווחיות במגזרים כמו טכנולוגיה ופיננסים, לפי חברת נתוני השוק FactSet. אחת המרוויחות העיקריות היא חברת קונוקו-פיליפס, שמסרה באפריל כי הרווח הרבעוני שלה זינק ב-52%, בין השאר, הודות לעלייה בפעילות קידוח. מניית ענקית נפט זו עלתה ב-23% מתחילת השנה.

חברות ניהול השקעות כמו קרדיט סוויס נוקטות כעת גישה אופטימית יותר לגבי מגזר זה. במארס הודיע הבנק השווייצי ללקוחותיו שהם צריכים לשקול להגדיל את החזקותיהם במניות אנרגיה, שהתמחור שלהן אטרקטיבי יותר.

גורם נוסף שעוזר לסקטור האנרגיה הוא מאזני החברות הבריאים יותר. חברות קיצצו באגרסיביות בהוצאותיהן, ריסנו השקעות ובכמה מקרים סגרו בארות נפט כדי לשפר את תזרים המזומנים. המאמצים האלה השתלמו, ורוב חברות האנרגיה במדד S&P 500 מניבות כעת יותר מזומנים מכפי שהן מוציאות, לפי FactSet.

"באופן כללי, הייתה אדישות להשקעה באנרגיה", אמר ביל קוסטלו, מנהל תיקים בקבוצת ווסטווד הולדינגז. כעת, כשהחברות במצב כספי טוב יותר, זה עשוי להשתנות, הוסיף.

ביצועי מדד האנרגיה
 ביצועי מדד האנרגיה

החברות מעדיפות להגדיל דיבידנדים

המשמעת הפיננסית משתקפת גם בדרכים נוספות. חברות אנרגיה גדולות נזהרות מאוד מתשלום יתר על פרויקטים שיכולים להתברר כיקרים מדי או לא בני-קיימא, אם מחירי הנפט יירדו משמעותית בעתיד. חברות מעדיפות להחזיר לבעלי המניות חלק מהמזומנים העודפים שלהן, במקום להשקיע אותם בפרויקטים שזוללים הון.

חברות האנרגיה אישרו עד כה השנה קנייה של מניות חברה מהמשקיעים בהיקף כ-7 מיליארד דולר - יותר מפי שניים בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנה, לפי גולדמן זאקס. חברות כמו אקסון-מוביל ושברון מעדיפות להגדיל את הדיבידנד שלהן. סמנכ"לית הכספים של שברון, פטרישיה ירינגטון, אמרה לאנליסטים בחודש שעבר שהעלאת הדיבידנד היא "העדיפות מספר 1" של החברה, לפני השקעה בעסקים וניהול עודפי מזומנים. ואולם משקיעים רבים ממשיכים לחשוש שהעליות האחרונות במגזר האנרגיה עלולות לתעתע.

בארה"ב הפקת הנפט ממשיכה לעלות. לפי הערכות, היא תעקוף את זו של רוסיה בעוד חמש שנים, ויש החוששים שההפקה הגדלה של פצלי שמן תדכא את המחירים. גם התחזקות הדולר מעיקה על מחירי הנפט והסחורות האחרות, הנקובים בדולרים, מפני שהם מתייקרים עבור רוכשים זרים. מדד הדולר של ה"וול סטריט ג'ורנל", שמודד את המטבע האמריקאי מול 16 מטבעות אחרים, רשם ביום שישי שעבר את העלייה החדה ביותר בשלושה שבועות מאז הבחירות לנשיאות בנובמבר 2016.

"הגאות בנפט יכולה להימשך, אבל אני ספקנית לגבי היכולת של המחירים להחזיק מעמד היכן שהם כעת", אמרה קייט וורן, אסטרטגית השקעות באדוארד ג'ונס.