סיריוס על סלינגר: אין בסיס רציונלי למנוע היתר שליטה בפניקס

חודשיים לתום המועד לקבלת אישור רשות שוק ההון לבקשת ההיתר, הוא רחוק מלהינתן • סיריוס, שבשליטה סינית: "מצפים כי הבקשה תאושר"

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

חודשיים לתום המועד שנקבע בהסכם המקורי לקבלת אישור הרגולציה למכירת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס לידי קבוצת סיריוס (Sirius), נראה כי הרוכשים הפוטנציאליים עדיין לא קרובים לקבלת האישור הנכסף מרשות שוק ההון, בראשותה של הממונה דורית סלינגר, ואף רחוקים מהשגת מטרתם. ככל הידוע, סיריוס אף נתבקשה באחרונה להגיש עוד מסמכים.

גורמים בסביבת סיריוס - קבוצה שפועלת במדינות מערביות ושנמצאת בשליטה סינית - משדרים כי היא מעוניינת בהשלמת עסקת הענק כבעבר, וכי היא ממשיכה במאמציה לקבלת אישור הפיקוח על הביטוח - שהינו תנאי הכרחי להשלמת העסקה - כשהם מבקרים את אופן ההתנהלות מול הרגולציה בישראל.

כך, מסיריוס נמסר היום (ד') בתגובה כי "מאז הגשת הבקשה להיתר השליטה ב-2 בנובמבר 2017, סיריוס גרופ (ובעלת השליטה האולטימטיבית שלה, CMIG) סיפקו מידע נרחב לרשות, שעלה בהרבה על דרישות המידע של כל אחד מהרגולטורים הקיימים של סיריוס ברחבי העולם. בהתבסס על מהות ההגשות שלנו וההתנדבות מרצון, סיריוס סבורה כי אין בסיס רציונלי לא לאשר את בקשת היתר השליטה שלנו. אנו מצפים כי בקשת היתר השליטה שלנו תאושר בישראל, כפי שאושרה בכל רחבי העולם, כולל ארה"ב, ברמודה, לונדון ושוודיה".

נזכיר כי ביוני 2017 פקע עוד הסכם שחתמה קבוצת דלק, בעלת השליטה בהפניקס, למכירת מניותיה בקבוצת הביטוח הפניקס ליאנגו הסינית, וזאת "נוכח התמשכות הליך קבלת האישור", כפי שציינה דלק בדוחותיה הכספיים. זה היה הניסיון הרביעי שקידמה דלק בשנים האחרונות למכירת מניותיה בהפניקס, כשזמן קצר לאחר מכן היא חתמה על ההסכם החמישי במספר - הפעם עם סיריוס.

נזכיר כי לפני כשלוש שנים נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית ביחס להפניקס. כשנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב מול החברה הסינית פוסון, ולאחר מכן דובר על עסקה עם AmTrust האמריקאית, כשכולן פקעו ללא עסקה.

ההסכם בין סיריוס לבין דלק נחתם בספטמבר 2017, ובמסגרתו כבר רכשה סיריוס כ-5% ממניות הפניקס תמורת 208 מיליון שקל, כסוג של דמי רצינות. נוסף על כך, היא קיבלה גם אופציה לרכישת יתרת מניות השליטה בהפניקס (47%) בתמורה לכ-2.3 מיליארד שקל בתוספת ריבית.

ההסכם עשוי להתבטל ביולי

בתחילת נובמבר, לאחר השלמת בדיקת נאותות, סיריוס הודיעה על מימוש האופציה, ומאז היא מתנהלת מול הרשות המפקחת בישראל בראשות סלינגר, שעד היום לא נאותה לאשר עסקאות ענק כאלה - ודאי לא לגופים שיש להם קשר לבעלות סינית. בעת החתימה על ההסכם המקורי בין דלק לסיריוס קבעו שני הצדדים לעסקה לוח זמנים, שלפיו אם לא יתקבל אישור הרגולציה בתום שמונה חודשים ממועד הגשת הבקשה לקבלת אישור הרשות, הרי שההסכם יתבטל. מועד זה יגיע בתחילת יולי.

בדוחותיה האחרונים פירטה דלק כי "טרם התקיימו התנאים המתלים שנקבעו בהסכם, לרבות קבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים", וכי "אין כל ודאות כי תנאים אלה יתקיימו בלוחות הזמנים שנקבעו בהסכם המכר. בכוונת הקבוצה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה למכירת אמצעי השליטה שלה בגופים פיננסיים בישראל". הפניקס, נציין, מחזיקה, בין השאר, בבעלות על בית ההשקעות אקסלנס.

מכירת השליטה בהפניקס נעשית על ידי דלק בשל שתי סיבות מרכזיות: האחת היא שינוי אסטרטגי במבנה הקבוצה, מחברת החזקות מגוונת לכזו המתמקדת בעסקי אנרגיה בארץ ובחו"ל; והסיבה השנייה - הוראות חוק הריכוזיות, שחייב אותה לבחור בין החזקה בפעילותה הריאלית לזו הפיננסית.

בסביבת קבוצת דלק משדרים ביטחון לגבי ההחזקה בהפניקס, ולא לחוצים להיפרד ממנה. אם תושלם המכירה לסיריוס, תקבל הקבוצה 2.3 מיליארד שקל נוספים, ואם לא תושלם עסקה, הם ייוותרו עם נכס טוב, שערכו עלה באחרונה משמעותית. בדלק, שצריכה למכור את מניות השליטה בהפניקס בתוך תקופה קצובה, לא פוסלים את האפשרות למכירת ההחזקות בקבוצת הביטוח דרך הבורסה ובמנות. הפניקס היא קבוצת הביטוח השנייה בשווייה בשוק הישראלי, עם שווי של כ-4.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה, מאז שנחתמה העסקה עם סיריוס, בכ-15%.