קורות החיים של מסמך קורות החיים והעתיד הדיגיטלי שלו

מסמך קורות החיים נועד לארגן את הניסיון שלנו ליחידות קלות לעיכול עבור מנהלים, אבל בעתיד הוא יוחלף בהדרגה במאגר "אני" דיגיטלי, שמתאים יותר לעולם החדש

קורות חיים / צילום: Shutterstock
קורות חיים / צילום: Shutterstock

כולנו מכירים אותו, את מסמך קורות החיים, מודפס או ברשת. בעולם העבודה החדש כבר מרגישים שהפורמט הזה הגיע לסוף הדרך. מסמך קורות החיים כרשימה של תפקידים ומקצועות לא באמת מצליח להעביר את אוסף היכולות והניסיון שצברנו, בטח לא את היכולות הרכות יותר שלנו, את מאפייני האישיות, שיתופי הפעולה, יכולות התקשורת, השכנוע, העשייה. הוא גם לא מאפשר לנו להיות יותר מדבר אחד, עיסוק אחד, מקצוע אחד, והפרטים שכן מופיעים בו - כמו שם, מגדר, כתובת והשכלה - דווקא מעודדים, גם בלי להתכוון, הטיות בגיוס.

איך הגענו לפורמט הזה ולאן מתקדמים מכאן? נתחיל עם קצת מספרים. בלינקדאין, מאגר קורות החיים הדיגיטלי הגדול ביותר, יש היום יותר מחצי מיליון רישומים מ-200 מדינות, ועולם שלם של טיפים כיצד לעבור את הסינונים של הגורמים שמסתכלים על הפרופיל שלכם. לדוגמה, צירוף תמונה מבטיח פי 21 צפיות לעומת פרופיל בלי תמונה.

לפי מחקר שבחן את תנועות העיניים של מגייסים, הם מחליטים בתוך 6 שניות אם המועמד מתאים או לא מתאים בסינון הראשוני. 80% מאותן 6 שניות הולכים על שם, תפקיד וארגון נוכחי וקודם, כולל תאריכי התחלה וסיום, והשכלה. מעבר לנתונים אלה, מגייסים חיפשו מילות מפתח נדרשות למשרות. אולי משום כך אפשר למצוא אין-ספור עצות לגבי מספר העמודים בקורות חיים ואפילו סוג הפונט - הכול כדי להשיג את המרב מ-6 השניות הללו. בסופו של יום, על פי Glassdoor, מודעת דרושים מקבלת בממוצע 250 קורות חיים, ומתוכם ייקראו לראיון בין 4 ל-6 מועמדים, ורק אחד יתקבל לעבודה.

מסמך קורות החיים נועד לארגן את הניסיון שלנו ליחידות קלות לעיכול עבור מנהלים מגייסים והיום, יותר מתמיד, גם עבור תוכנות ממיינות. יש מי שטוען שקורות החיים הראשונים נוצרו על ידי ליאונרדו דה וינצי ב-1482, אבל השם עצמו, Resume, משויך ללורד אנגלי שבסביבות 1500 כינה כך מכתב שהציג אותו ואת יכולותיו למכרים. בשנות ה-30 וה-40 של המאה הקודמת, הפכו קורות החיים למסמך פורמלי שכלל גיל, גובה, משקל, מצב משפחתי ואפילו השתייכות דתית. רק בסביבות 1950 הם הפכו להיות תנאי מוקדם, מצופה, לחיפוש עבודה והתחילו לכלול גם מאפיינים אישיים כמו תחומי התעניינות, ספורט וכדומה.

בעידן הדיגיטלי קיבלו קורות החיים צורה ותפקיד מכירתי. בשנות ה-80 של המאה הקודמת כבר נכתבו ספרים שמסבירים איך לכתוב קורות חיים, ומכונות הצילום והפקס עוזרות להם לתפוס תאוצה בעולם חיפוש העבודה, עד שבאמצע שנות ה-90 נולדים אתרי חיפוש העבודה והמייל מחליף את הפקס. ב-2003 רשת לינקדאין יוצאת לדרך ויוצרת מאגר דיגיטלי של קורות חיים, שמשנה עם הזמן את אופן חיפוש העבודה - משליחת קורות חיים למשרה שהתפרסמה, לחיפוש אקטיבי של מועמדים על ידי מעסיקים, גם אם לא שלחו קורות חיים. בשנים האחרונות הצטרפו עוד רשתות חברתיות ועזרים כמו וידיאו להרחבת ה"אני" הדיגיטלי ברשת, שמעסיקים פוטנציאליים יכולים להיחשף אליו.

במקום סולם ישר, קיר טיפוס

בעידן החדש, קורות החיים צריכים לספר מי אנחנו ואולי גם מי אנחנו יכולים להיות, ולא להציג רק את רשימת הדברים שעשינו. הפורמט הנוכחי מחייב אותנו לדחוס את כל היסטוריית העשייה המקצועית שלנו לגרסה מקובלת, וכך קריירות לא טיפוסיות, לא רציפות, ויכולות וניסיון מחוץ לעולמות הפורמליים של עבודה והשכלה צריכות "להיעלם" או להיות מוסברות. יש כאן פער מובנה בין הרצון כביכול של מעסיקים למצוא את הייחודי והמצטיין לבין הפורמט שדוחס הכול ליחידות מוכרות.

אבל במציאות המתהווה, הדרך למעלה כבר לא עוברת בסולם ישר. אפשר לראות זאת באחד הכלים המעניינים שלינקדאין פיתחו - Alumni Tool, המאפשר לראות את התפתחות הקריירה של בוגרי האוניברסיטאות השונות. בעזרת הכלי הזה, אפשר להכניס תחום עיסוק רצוי בעתיד ולראות מאילו אוניברסיטאות הגיעו מי שעוסקים בו. ואם הלימודים כבר מאחוריכם, אפשר לראות באילו תעשיות ומקצועות, ואפילו ארגונים, הבוגרים עובדים. אתם יכולים לבחור את מי שעובד בעבודת החלומות שלכם ולראות איך הוא הגיע אליה.

בעולם שבו נולדים תחומי עיסוק, צורות עבודה משתנות ועולמות נעלמים ונוצרים בקצב הולך וגובר, מסלולי הקריירה הופכים פחות צפויים. הם דומים יותר לטיפוס על קיר, שמציע הרבה דרכים למעלה - לפעמים צועדים הצדה, לפעמים למטה כדי לעלות מכיוון אחר. אנשים רבים מוצאים עצמם מנהלים תיקי קריירה שכוללים כמה עיסוקים במקביל, לא תמיד אפילו באותו תחום. ארגון כרונולוגי של תפקיד ומשרה כבר לא מספרים את כל הסיפור.

ארגונים רבים פונים היום לכלים חדשים כדי למיין ולהתאים בין מועמדים למשרות, ואז להעביר אותם למגייסים במתכונת שניתנת לעיכול. ככל שתגבר הפעילות הדיגיטלית שלנו וישתפרו הכלים, המגמה הזאת תגבר. בטווח הקצר, סביר להניח שקורות החיים יתחילו לכלול מידע מלא יותר מרשימה של תפקידים ומקצועות. בטווח הארוך יותר, סביר להניח שמתכונת קורות החיים תוחלף ב"אני" דיגיטלי חדש. עם כניסתן של מתכונות עבודה ועשייה חדשות, יתפתח גם האופן שבו נספר את סיפורי הקריירה שלנו. עד שזה יקרה, קורות החיים מספרים מי אתם למי שבוחן את הסיפור שלכם אל מול צורך מסוים, וככל שתשכילו להבין מהו הצורך, כך תדעו לספר את הסיפור באופן המתאים ביותר.

■ הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל העולמית ובעלת הבלוג "עולם העבודה העתידי"