ייצוגית ב-4.7 מיליארד שקל נגד ההסתדרות: גובה דמי חבר ביתר

לטענת התובעים, ההסתדרות מנצלת את מעמדה כאגודה עות'מאנית על-מנת להתחמק מחובות דיווח ושקיפות החלות על אגודות אחרות • ההסתדרות בתגובה: "מדובר בתביעה קיקיונית מטעם ארגון הידוע כשונא ההסתדרות, שכל מטרתו לפגוע בעבודה המאורגנת בישראל"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

לבית המשפט הוגשה היום בקשה לתובענה ייצוגית נגד ההסתדרות בסך 4.7 מיליארד שקל. התובעים טוענים לגביית יתר שיטתית של דמי חבר על-ידי ההסתדרות לאורך שנים.

לשיטת העותרים, מכיוון שהסתדרות היא אגודה עות'מאנית, סעיף 8 לחוק העות'מאני מגביל את האגודות לגביית סך מקסימלי של 24 לירות לשנה, סכום המשוערך היום לסך של 961 שקל.

התובעים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין מפורום קהלת, טוענים בבקשתם כי ההסתדרות מנצלת את מעמדה כאגודה עות'מאנית על-מנת להתחמק מחובות דיווח ושקיפות החלות על אגודות אחרות: "מעורבותה של ההסתדרות ומשקלה רב-ההשפעה בציבוריות הישראלית עומדים ביחס הפוך לבקרה הציבורית או הרגולטורית שיש על פעילותה. החוק העות'מאני, חוק ארכאי שמתוקפו נוסדה ההסתדרות, אינו כולל אף חובת דיווח ושקיפות ביחס לאגודות שהוקמו לפיו, בניגוד קיצוני לחוקים ישראלים מודרניים המסדירים פעולת מלכ"רים".

לאור זאת, טוענים העותרים, "היקף פעולת ההסתדרות, הליכי קבלת ההחלטות, ניהול רכושה וכספיה - את כל אלה מנהלת ההסתדרות מאחורי מסך ברזל ותחת בקרה ציבורית אפסית".

לצד זאת, התובעים מסביריםכי בעוד ההסתדרות נהנית מ"היתרונות" של האגודה העות'מאנית הפוטרים אותה מחובת השקיפות, היא מתעלמת מהוראות החוק המגבילות אותה בסכום השנתי שהיא יכולה לגבות מחברי האגודה.

לאור זאת, התובעים מבקשים  לאשר את בקשתם לניהול תובענה ייצוגית נגד ההסתדרות, כאשר הם מבקשים לייצג את כל העובדים שנגבו מהם דמי חבר או דמי טיפול על-ידי ההסתדרות, בסכום העולה על 24 לירות לשנה.

הסעד המבוקש על-ידי התובעים הוא השבה של הסכומים שנגבו ביתר על-ידי ההסתדרות במשך 7 השנים האחרונות, סכום אותו הם מעריכים בכ-4.725 מילארד שקל.

עו"ד מאיר בוחניק ממחלקת הליטיגציה בפורום קהלת מסר: "במשך שנים גבתה ההסתדרות מחבריה וממי שמשלמים לה דמי טיפול מאות ואלפי שקלים, כל זאת בניגוד לסמכויותיה כאגודה עות'מאנית. במשך שנים מתעקשת ההסתדרות לשמר את מעמדה כאגודה עות'מאנית על-מנת להיפטר מחובות השקיפות והדיווח המוטלות על תאגידים אחרים, אך בנוגע לתשלום דמי חבר ודמי הטיפול, התעלמה ההסתדרות מן ההגבלות המוטלות עליה כאגודה עות'מנית. ההסתדרות מנסה לשוות לעצמה דמות של מי שמגנה על העובדים החלשים, אך בפועל היא מנצלת את תמימותם וחוסר האונים שלהם ופוגעת במטה לחמם מידי חודש בחודשו בלי בושה".

דובר ההסתדרות, יניב לוי, מסר בתגובה: "מדובר בתביעה קיקיונית מטעם ארגון הידוע כשונא ההסתדרות, שכל מטרתו לפגוע בעבודה המאורגנת בישראל".