בצל האירוויזיון: הכלכלה בפורטוגל קיבלה זריקת מרץ מאירופה

קרן הסל PGAL, המספקת חשיפה לכלכלה הפורטוגלית המתאוששת, מתאימה למי שסבור כי הכלכלה האירופית תמשיך לצמוח בשנים הקרובות • החולשה של מגזר הבנקים המקומי בולמת את העלאת הדירוג של פורטוגל

הפגנות 1 במאי בליסבון /רויטרס Rafael Marchante
הפגנות 1 במאי בליסבון /רויטרס Rafael Marchante

השבוע מאחרת פורטוגל את תחרות האירוויזיון בפעם הראשונה בהיסטוריה. הניצחון בתחרות הזמר האירופית בשנה שעברה מצטרף לזכייתה של נבחרת הכדורגל הפורטוגלית בטורניר היורו לפני כשנתיים, גם היא בפעם הראשונה בתולדותיה. הזכיות האלה החזירו במעט את הכבוד העצמי, שפורטוגל איבדה בימי משבר החוב האירופי.

בשנת 2011 הייתה פורטוגל על סף פשיטת רגל וניצלה רק בעזרת סיוע בינלאומי. מאז פעלה הממשלה הפורטוגלית לשיקום המשק המקומי. בשנה שעברה הסיר האיחוד האירופי את פורטוגל מרשימת המדינות שנמצאות בסיכון כלכלי.

קרן Global X MSCI Portugal ETF (סימול: PGAL) הוקמה ב-2011 בלב המשבר. הקרן עוקבת אחר מדד MSCI Portugal. מתחילת 2018 הניבה הקרן תשואה של3% מול תשואה שלילית של 1% שהניב מדד המניות האירופי המוביל Stoxx 600.

משבר החוב הפורטוגלי התחיל לאחר שב-2010 שניים מהבנקים הגדולים בפורטוגל הכריזו על פשיטת רגל עקב ההפסדים הקשים שספגו במשבר הפיננסי של 2008. פשיטת הרגל של שני הבנקים חשפה תיבת פנדורה מלאה בהתנהלות שערורייתית של ההנהלה, דיווח שקרי בנתונים החשבונאיים וטיוח ממשלתי במטרה לחלץ את הנהלת הבנק מאחריות.

כדי להתמודד עם קריסת הבנקים הנפיקה הממשלה הפורטוגלית חוב בקצב מהיר יותר מאי פעם. במקביל צמצמה הממשלה את השכר של עובדי המגזר הציבורי והעלתה מסים - פעולות שהובילו לירידה בתל"ג המקומי. הפעולות שנקטה הממשלה העלו את יחס החוב לתוצר, המודד את רמת המינוף של מדינה ביחס לכלכלה, ביותר מ-50% בין השנים 2008 ל-2013, עד לרמת שיא של 130%. כמו כן, שיעור האבטלה בפורטוגל עלה מרמה של 7% לרמה של 17% באותן שנים.

בשנים שעברו מאז, פעלה הממשלה הפורטוגלית, שכבר התחלפה בינתיים, באופן נמרץ כדי לשקם את הכלכלה המקומית. בשנה שעברה האיחוד האירופי הוציא את פורטוגל מרשימת המדינות שנמצאות בסיכון, כך שכעת רק צרפת, ספרד ויוון נמצאות ברשימה זו. זריקת העידוד מהאיחוד האירופי מגיעה לאור העובדה שהממשלה הצליחה להוריד את שיעור הגירעון הממשלתי, משיעור שבו ההוצאות הממשלתיות גדולות מההכנסות, לכ-2.1% -השיעור הנמוך ביותר בפורטוגל מאז שהצטרפה לאיחוד ב-1999.

השיפור בכלכלה הפורטוגלית הגיע הודות לשיפור משמעותי בהשקעות ובתיירות חוץ. למעשה, פורטוגל יצרה לעצמה שם של "פלורידה של אירופה" בשל הפנסיונרים האירופיים הרבים שעוברים לגור בה כדי ליהנות מהשמש ומשיעורי מס נמוכים.

עדיין מתחת לדירוג השקעה

למרות השיפור הכלכלי, נותר תחום הבנקאות נקודת חולשה במדינה. לפי הדוחות הכספיים לשנת 2017, הרווחים של הבנקים הפורטוגליים עדיין נמצאים במגמת ירידה ויש עלייה בשיעור ה-Non Preforming Loans - הלוואות שהבנקים משערים כי לא יוחזרו. סוכנות הדירוג Moody's ציינה את החולשה של מגזר הבנקים כסיבה העיקרית לכך שפורטוגל עדיין מדורגת מתחת לדירוג השקעה.

מדד MSCI Portugal, שאחריו הקרן עוקבת, הוא בעל חשיפה נמוכה מאוד למגזר הבנקים. למעשה, יש רק בנק אחד בין כל 22 החברות שבמדד. החברה הגדולה ביותר במדד היא חברת התשתיות EDP, שמלבד לספק חשמל לתושבי פורטוגל היא בעלת פעילות בספרד, אמריקה הלטינית וסין.

החברה השלישית בגודלה במדד הפורטוגלי של MSCI היא EDP Renovaveis, זרוע האנרגיה המתחדשת של EDP. חברת EDP Renovaveis התחילה להיסחר בעצמה ב-2008, כשחברת האם עדיין בעלת המניות הגדולה ביותר בה.

מלבד שתי החברות האלה, ניתן למצוא גם את חברת הכימיקלים Galp ואת חברת הטלקום NOS בין חמש ההחזקות הגדולות במדד. תחום התשתיות הוא התחום הגדול ביותר בקרן, עם 33% מכלל ההחזקות, ואילו תחום האנרגיה הוא השני בגודלו, עם 23%, ותחום הסחורות שלישי עם 16%. בסך הכל הקרן מנהלת נכסים בהיקף של 50 מיליון דולר, וגובה דמי ניהול שנתיים בשיעור של 0.58%.

חשיפה לפורטוגל יכולה להצדיק את עצמה גם במקרה האופטימי, השורי, וגם במקרה פסימי יותר, הדובי. מצד אחד, קרן הסל מספקת חשיפה לכלכלה המתאוששת של פורטוגל ומתאימה למי שמאמין כי הכלכלה האירופית תמשיך לצמוח גם בשנים הקרובות. לחברות הפורטוגליות פעילות הן בשווקים האירופיים השונים, בעיקר בספרד ובצרפת, והן בשווקים המתעוררים.

מצד שני, עיקר החברות בקרן מגיעות מתחומים הנחשבים בטוחים יותר, של תשתיות ואנרגיה, שבאופן היסטורי מציגים תשואות עדיפות בשלבים הסופיים של המחזור העסקי.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת של בנק ההשקעות אופנהיימר ואנליסט בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל Global X MSCI Portugal ETF

■ סימול: PGAL
■ שנת הקמת הקרן: 2011
■ דמי הניהול: 0.58% בשנה
■ היקף נכסים מנוהלים: 50 מיליון דולר
■ תשואה מתחילת 2018: 3%
■ מגזרי החזקות עיקריים: תשתיות (33%), אנרגיה (23%), סחורות (16%)