תעודות הסל ייעלמו עד סוף השנה

ETF / צילום: שאטרסטוק
ETF / צילום: שאטרסטוק

עד סוף השנה ייעלמו תעודות הסל ויהפכו לקרנות סל שיהיו חלק מתעשיית קרנות הנאמנות. כך נקבע בוועדת הכספים, בהמשך למהלך של רשות ניירות ערך. חיסול תעודות הסל נועד למנוע את הסיכון המובנה בתעודות הסל - סיכון שבחשיפה לגורם המנפיק.

תעודות הסל הן מכשיר אג"חי שלהבדיל מקרנות הנאמנות, בקרות אירוע בחברה המנהלת, ייתכן מצב שהחברה לא תחזיר את חובה, משמע לא תחזיר את הכספים שהושקעו בתעודת הסל. בקרנות נאמנות הניהול נעשה בחשבון נאמנות שמפריד בין מצבה של החברה המנהלת לבין החשבון נאמנות הספציפי - כלומר, לא משנה מה יקרה לחברה המנהלת, הכספים בטוחים.

ועל רקע הסיכון הזה בתעודות הסל, רשות ניירות ערך מנסה כבר שנתיים להפוך את התעודות לקרנות סל (למדריך - קרנות סל), ועכשיו יש מועד - עד סוף השנה. "אני מברך על הרפורמה שתביא למצב בו הגופים השונים יפעלו באופן מחושב יותר כאשר מופקדים בידיהם כספי ציבור ותפחית דרמטית את ניגוד העניינים, במיוחד כשמדובר באפיקים בהם מדובר בסכומים גדולים מאוד העלולים להשפיע על השוק כולו", אמר משה גפני, יו"ר ועדת הכספים והוסיף - "אני מבקש לשבח גם את שיתוף הפעולה בנוגע לקרנות הכשרות, כאשר הרשות לניירות ערך ישבה עם גופי ההלכה והרבנים המתמחים בסוגיות הללו, ויחד הגיעו למסלול שיאפשר לכלל הציבור להשקיע באפיקים אלה. אני שמח על שיתוף הפעולה והפתרונות שהוצעו".

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה: "מדובר במהלך רב חשיבות לפיתוח שוק ההון ולהגברת אמון הציבור בו, אשר קודם תוך שיתוף פעולה עם השוק. "קרן סל", שהנה קרן נסחרת כמו מכשיר ה- ETF המשווק ונסחר בכל העולם בהצלחה רבה, הנה בשורה צרכנית שתעניק לציבור המשקיעים מוצר טוב יותר, שקוף יותר ובטוח יותר".

במסגרת הרפורמה, שרשות ניירות ערך יזמה וקידמה בתיאום עם מנהלי תעודות הסל ומנהלי קרנות הנאמנות, תעודות הסל יחדלו להתקיים כנכס מתחייב ויהפכו לקרנות נאמנות מסוג "קרן סל" הכוללת חובת עשיית שוק ואפשרות לקביעה של רצועת ביטחון מפני טעויות עקיבה בשיעור מוגבל.

הרפורמה תיכנס לתוקף באופן מדורג בתחילת אוקטובר 2018 ותסתיים לקראת סוף השנה. במהלך תקופה זו יוסבו כ- 700 מוצרים - תעודות סל וקרנות מחקות - לקרנות סל, וזאת בעשר פעימות, שכל אחת מהן כוללת מוצרים המשתייכים לקבוצות סיווג דומות.

ברקע המהלך עומדת ההבנה כי צמיחתו המהירה של שוק תעודות הסל לשווי של כמאה מיליארד ₪, אשר הסיכון היציבותי הגלום בפעילותן כנכס מתחייב, לצד מערך התמריצים המובנה לנטילת סיכונים, עלולים להביא לידי התממשות של סיכון מערכתי בשוק ההון.

במסגרת ההסדר החדש, המבנה המשפטי של תעודות הסל ישתנה מאגרת חוב, המפוקחת בידי הרשות באמצעות כלי הגילוי , לקרן נאמנות המפוקחת ככל קרנות הנאמנות. שינוי זה, שיתלווה אליו ביטול התחייבות תעודת הסל להשיג את תשואת הנכסים אחריהן היא עוקבת, יביא לנטרול הסיכון היציבותי לו חשופה החברה המנפיקה את תעודת הסל. בנוסף, יתאפשר למנהלי קרנות הסל, ככל שירצו בכך, לספק למשקיעים מעין "רצועת ביטחון" בשיעור מוגבל באופן שימנע התממשותו של סיכון מערכתי בשוק ההון. רצועה זו תתבטא באפשרות לגבות, בנוסף לדמי הניהול הקבועים, דמי ניהול משתנים בשיעור מוגבל של 0.1-0.3% בהתאם לסיווג הקרן. דמי ניהול אלה ישולמו למנהל התעודה מתוך התשואה העודפת מעבר לשינוי המדד אחריו התעודה עוקבת, ומצד שני ישולמו על ידי מנהל התעודה למחזיקים בה במקרה שהתעודה תשיג תשואת חסר עד לשיעור האמור. הפרשי העקיבה כאמור יוגדרו כסטייה המרבית, חיובית או שלילית, של שווי התעודה יחסית למדד אחריו היא עוקבת במשך פרק זמן של שנה קלנדרית.

מהלך זה נותן גם מענה לסוגיית העלויות הסמויות הכרוכות בהשקעה בתעודות הסל, אשר מאופיינות בדמי ניהול נמוכים. כתוצאה מהמעבר של תעודות הסל ממבנה משפטי של אגרת חוב למבנה משפטי של קרנות נאמנות, ייהנו מחזיקי התעודות מכל הפירות הנובעים מהשקעת נכסי התעודה (לרבות דיבידנדים, ריביות ועוד), וזאת בניכוי דמי הניהול שיגבה מנהל התעודה.

למדריכים קשורים:

קרנות נאמנות - יתרונות וחסרונות

קרנות מחקות - כל מה שצריך לדעת

קופות גמל - למי זה כדאי?

* המאמר נכתב על ידי מערכת אתר הון מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך; וכן אינם תחליף לייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.