המענקים לאינטל הכרחיים

בעולם של תחרות גוברת על ליבן של חברות, אישור המענק שומר על החברה בישראל

אינטל / צילום: שאטרסטוק
אינטל / צילום: שאטרסטוק

בימים האחרונים התעורר הדיון התקופתי בשאלה האם להעניק או לא להעניק, מענק כזה או אחר, לתאגיד אינטל המבקש להרחיב את פעילותו בישראל? זאת לאחר שנמסר, כי אינטל פנתה בבקשה לקבלת מענק והטבות מס, במסגרת חוק עידוד השקעות הון, כחלק מכוונתה להשקיע 5 מיליארד דולר בהתחדשות המפעל בקריית גת. בקשה זו יצרה מייד גלי הדף הטוענים, כי במקום להעניק את המענק והטבות המס לאינטל עדיף להשקיע את הכספים באפיקים אחרים, מניבי תשואה לא פחות.

להבנתי, היה מקום להיענות לבקשה של אינטל וטוב עשתה הממשלה שאישרה זאת. להיענות זו יש תוקף מיוחד על רקע רפורמת המס של טראמפ, שכבר עכשיו משפיעה לרעה על נכונותן של חברות טכנולוגיה רב-לאומיות להשקיע מחוץ לארה"ב בכלל ובישראל בפרט. רק לאחרונה נמסר מעל דפי עיתון זה, כי מספר חברות רב-לאומיות שוקלות מחדש את השקעותיהן לאור רפורמת המס האמריקאית.

אינטל היא חברה ותיקה, יציבה וחזקה, שכבר הוכיחה את עצמה. היא הוכיחה כי פעילותה בישראל מאפשרת למדינה למנף את ההשקעה בה וליהנות מפירותיה. ישראל לא הפסידה מההשקעה עד כה באינטל, להיפך.

כדי לבסס טיעון זה כדאי לחזור על כמה עובדות ונתוני יסוד. נכון להיום, אינטל מעסיקה בישראל כ-10,000 עובדים באופן ישיר וכ-30,000 איש נוספים בתעסוקה עקיפה. בהנחה שלכל אחד מאלה יש משפחה וילדים הרי שאינטל משפיעה על רווחתם של כ-45,000 איש. מתוך 10,000 המועסקים הישירים, כ-3,400 הם עובדי ייצור, שרובם מתגוררים בקריית גת והסביבה. זאת ועוד, בשנים האחרונות אינטל משקיעה מיליארדי שקלים בשדרוג המפעלים, כאשר עבודות השדרוג לבדן מספקות תעסוקה לכ-3,000 עובדי בינוי, רובם מהדרום.

תרומת אינטל לחדשנות הטכנולוגית בישראל היא רבה ביותר והיא מקבעת את "אומת הסטארט-אפ" בחזית הטכנולוגיה. אינטל מובילה כיום מחקר ופיתוח בכמה מהתחומים החמים ביותר בזירה הטכנולוגית הגלובלית, כמו סייבר, ראייה ממוחשבת, בינה מלאכותית ורכב אוטונומי.

אינטל היא הסמן הימני של מרכזי המו"פ הזרים הפועלים בישראל המהווים את עמוד השדרה של האקו-סיסטם הטכנולוגי של ישראל. מרכזים אלה מעסיקים עשרות אלפי עובדים וההוצאה למו"פ בהם מהווה כ-47% מסך ההוצאה למו"פ עסקי. אינטל הייתה החלוצה ובעקבותיה באות אחרות וכך הפכה ישראל למוקד עלייה לרגל עבור חברות רב-לאומיות רבות.

כתוצאה מכל אלה, אינטל היא כיום אחת החברות הגדולות במשק הישראלי והשפעתה על הכלכלה המקומית היא רבה. בין שבאמצעות יצוא (שהסתכם בשנת 2016 ב-3.3 מיליארד דולר - 8% מיצוא ההיי-טק של ישראל), ובין שבאמצעות רכש משמעותי של מוצרים ושירותים מספקים מקומיים.

ולבסוף, לאינטל השפעה רבה על הפיתוח האזורי, במיוחד של העיר קריית גת וסביבותיה. עיר זו שפעם נשענה על טקסטיל נזקקה למנועי צמיחה חדשים ואינטל סיפקה לה זאת ובגדול, תוך שהיא מושכת לפארק התעשייה בעיר חברות רבות נוספות.

כאשר בוחנים בצורה רציונלית את כל התועלות הללו שצמחו מפעילותה של אינטל בישראל מבינים שהמענקים והטבות המס שניתנו לה הצדיקו את עצמם והתשואה עליהן עולה על כל השקעה חלופית. לכן, לישראל היה אינטרס ברור ומובהק להיענות לבקשת המענק של אינטל, במיוחד בימים אלה כשהתחרות על משיכת חברות טכנולוגיות רב-לאומיות מתעצמת.

■ הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת "לוצאטו את לוצאטו" וחברת הוועד המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון.