הבנקים הידידותיים לעסקים קטנים: אוצר החייל ומרכנתיל

כך עולה ממדד משרד הכלכלה שפורסם לראשונה • משרד הכלכלה: "לצערנו לא זכינו לשיתוף פעולה מהבנקים, ולכן יצאנו בשלב ראשון עם מדד ראשוני המבוסס על הדוחות הכספיים"

רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קיויתי / צילום: ליאור מזרחי

הבנקים הקטנים כובשים את צמרת דירוג הבנקים הידידותיים ביותר לעסקים קטנים, כך עולה מהדירוג הראשון של משרד הכלכלה בנושא. במקום הראשון נמצא בנק אוצר החייל מקבוצת הבנק הבינלאומי עם ציון של כמעט 78 נקודות. במקום השני נמצא מרכנתיל מקבוצת בנק דיסקונט עם ציון של 76.14. רק במקום השלישי מתמקם בנק גדול בנק לאומי, ובפער קטן נמצא בנק הפועלים.

במקומות האחרונים נמצאים בנק אגוד עם ציון של 66.24 ואחריו הבנק הבינלאומי עם ציון של 59.72. כאמור, הבינלאומי הוא הבעלים של הבנק הנמצא במקום הראשון.

בין הנתונים שנבדקו: היקף האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מסך האשראי העסקי, שיעור הרווחיות מעמלות שונות, ונגישות שירותי הבנק לעסקים קטנים ובינוניים .

נזכיר כי במהלך גיבוש המדד נרשמה מחלוקת בין הבנקים למשרד הכלכלה בנושא העברת נתונים, שכללה גם חילופי מכתבים חריפים בין איגוד הבנקים למשרד הכלכלה.
"לצערנו לא זכינו לשיתוף פעולה מהבנקים ליצירת מדדים שקופים לציבור, ולכן יצאנו בשלב ראשון עם מדד ראשוני המבוסס על הדוחות הרבעוניים", מסר רן קיויתי מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. "לאור חוסר שיתוף הפעולה ועל מנת לייצר מדד טוב ככל האפשר, בכוונתנו להרחיב את המדד בעתיד על ידי הוספת סקר רחב של יועצים הפועלים בתחום".

"כחלק מבחינת מצב האשראי, ועל מנת לעודד את המודעות והתחרותיות בתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, מפרסמת הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה, לראשונה, מדד שיגדיר את רמת הידידותיות של בנקים לעסקים אלו. המדד מסתמך על הנתונים הפיננסים המפורסמים על ידי הבנקים וכן בדיקת נגישות של שירותים שונים", נמסר ממשרד הכלכלה והתעשייה שבראשות השר אלי כהן .