הרשות להגנת הצרכן: שוק תחזוקת המעליות נפתח לתחרות

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפסיקה את ההתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית, בעקבות הנחיה של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן • התקנות ייכנסו לתוקף בעוד חודשיים

מעליות / צילום: 	shutterstock
מעליות / צילום: shutterstock

מתקינים מעלית? לא תהיו מחויבים עוד להתקשר לשירות ואחריות עם החברה המתקינה. זאת, בעקבות עדכון בתקנות עליו הודיעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לפיו היא מפסיקה את ההתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית, בעקבות הנחיה של שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. התקנות ייכנסו לתוקף בעוד חודשיים.

מדוע השינוי? המעליות המתוקנות בבניינים הפכו למוצר מורכב ומסובך יותר, כשהן כוללות מערכות חשמליות ולוח בקרה אלקטרוני שונה בין המותגים, כך שבמרבית המעליות החדשות הלקוחות שבויים. לקוח שבוי, כפי שידוע לצרכנים, מאפשר לעוסק - ובמקרה הזה מתקין המעלית - לגבות מחיר גבוה עבור התחזוקה ושירות התיקונים.

אחת ממטרות התקנות היא להקל על כניסת מתחרים לשוק התחזוקה השוטפת, באופן של חיוב המתקין לספק חלקי חילוף לנציגות הבניין, בכל זמן שהוא מספק שירות למעלית דומה, ואף אם נציגות הבניין כבר אינה לקוחה שלו; וכן ללא אפליה במחיר ובמועד האספקה בינם לבין לקוחותיו.

התקנות קובעות כאמור כי יש אחריות למתקין ראשית לדאוג לתחזוקה ותיקונים בשנת האחריות; תיקון קלקול מעלית המונע שימוש במעלית או במעלון ייעשה באופן מיידי ממועד הפנייה וכן באופן רציף; לאחר תקופת האחריות, כאשר נותני שירות למעלית שאינם המתקין יכולים להיכנס לשוק, מתקין המעלית או המעלון יספק לנותן השירות מטעם נציגות הבניין כל חלק חילוף (לרבות חומרה ותוכנה) וכן ציוד אחר הנדרש לשם מתן שירות למעלית.

התקנה אוסרת על מתקין מעלית או מעלון לקבוע תנאים שונים לאספקת חלקי חילוף, לרבות בעניין המחיר וזמן האספקה, עבור עסקאות דומות, על בסיס זהות הלקוח וזהות נותן השירות למעלית או למעלון עבורם נדרשים החלקים, ישנה חובת תיעוד של כל שירות שסופק על-יד מתקין מעלית, ובכלל זה יהיה עליו לפרט את אופי התקלה שתוקנה, אופי ומועד מתן השירות וחלקי החילוף שהחליף במעלית במהלך שנת האחריות או במהלך תקופת החוזה. התיעוד יועמד לנציגות הבניין על-פי דרישה וללא תשלום, ולמשך 7 שנים לפחות. 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מסר: "התקנות החדשות יאפשרו לצרכנים את חופש הבחירה בין ספקי השירות לאחזקת מעליות, ישחררו את אותם מכבלי הבלעדיות ששימשו כאמצעי לגביית תשלומים מופרזים מהלקוחות ויסייעו לנותני שירותים חדשים, בעיקר לספקים קטנים ובינוניים, להיכנס לשוק ולשבור את הריכוזיות". 

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר: "אין לקבל את המצב הקיים, לפיו אחריות החברה המתקינה מעלית היא לשנה אחת, אולם שירות התחזוקה הניתן על-ידן חינם מוגבל לחצי שנה. זה חריג לכל מודל של אחריות ושירות לאחר מכירה. הדבר חמור במיוחד על רקע הכשל בשוק, לפיו הצרכן (הדייר) שבוי בידי חברות המעליות שנים לאחר התקנת המעלית בבניין מגוריהם. נתקלנו במקרים רבים בהם חברות אלה אינן מאפשרות לטכנאים קטנים להתחרות בהן במתן שירותי התחזוקה".