ובינתיים באיראן: איסור גורף על מסחר מטבעות קריפטוגרפיים

נגיד הבנק המרכזי בטהראן אמר כי מניעת בריחת ההון היא מטרה ראשונה במעלה • ייעשו כל הצעדים הדרושים במסגרת מאבק זה • אחד הצעדים המעניינים שנעשו שם היה איסור מוחלט על מסחר במטבעות הקריפטוגרפיים

לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק
לייטקוין ביטקוין / צילום: שאטרסטוק

עוד קודם למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו וחשיפת תיקי תוכנית הגרעין הצבאית שלה, אחת מהבעיות הכלכליות המרכזיות של איראן בעת האחרונה היא בריחת מטבע החוץ וקריסת שערו של הריאל האיראני מול הדולר והמטבעות האחרים.

נגיד הבנק המרכזי בטהראן ולאיולה סיף אמר בראיון לעיתון מקומי כי מניעת בריחת ההון היא מטרה ראשונה במעלה במדינה וכי ייעשו כל הצעדים הדרושים במסגרת מאבק זה. אחד הצעדים המעניינים שנעשו שם היה איסור מוחלט על מסחר במטבעות הקריפטוגרפיים, כמו הביטקוין ודומיו.

נימה אמירשקארי, ראש מחלקת המסחר האלקטרוני בבנק המרכזי, אמר כי הצעד נועד לסגור אמצעי ששימש סוחרים ובעלי הון להעביר את הונם אל מחוץ לגבולות המדינה. "רזרבות מטבע החוץ של המדינה בסכנה", כך אמר, "ועלינו לסגור כל פרצה אפשרית". המסחר במטבעות אלה פרח בשנה האחרונה באיראן, כמו גם במדינות אחרות, וסיבה טובה לאיראנים לפנות לביטקוין היא המחסור בדולרים בשווקים, מחסור שנגרם גם הוא בשל צעדים ממשלתיים. בשל ההידרדרות המתמדת בשערו של הריאל והחיפוש אחר כיווני השקעה או חיסכון אחרים נרשם ביקוש רב למטבעות הקריפטוגרפיים, וכעת גם האפיק הזה נסגר.

השבועות הקרובים יהיו קריטיים לכלכלה האיראנית, לקראת החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אם לסגת מהסכם הגרעין, ואם יעשה כך מה יהיו צעדי התגובה של מדינות אירופה, השושבינות האחרות של ההסכם. טראמפ מעודד מהצלחת מדיניותו העיצומים מול קוריאה הצפונית, מאמין בלחץ הכלכלי, ולכן רבים הסיכויים כי אכן ייסוג מההסכם כדי להביא להגברת הלחץ על טהראן.

פקיד בכיר של קרן המטבע הבינלאומית צופה כי צעד אמריקאי כזה יזעזע את הכלכלה האיראנית. הפקיד, ג'יהאד א-זור אמר כי ניסיונותיה של איראן לייצב את שער המטבע שלה מובנים, אך ללא רפורמות מבניות בכלכלתה, יקשה עליה להתגבר על הזעזועים הנגרמים מהמצב הגיאופוליטי.