הסוף של קיימברידג' אנליטיקה? תופתעו - ממש לא

חודשיים אחרי שהתפוצצה פרשת פייסבוק - קיימברידג' אנליטיקה הודיעה האחרונה על חדלות פירעון ועל סגירתה לאלתר • הסוף? נראה שממש לא: בכירי החברה דאגו לחבל הצלה בדמות חברה חדשה שפועלת מאותה הכתובת, ועדיין לא ברור מה תכליתה

אלכסנדר קוגן, החוקר מקיימברידג' שיצר את האפליקציה שאספה מידע בפייסבוק על משתמשים / צילום: רויטרס
אלכסנדר קוגן, החוקר מקיימברידג' שיצר את האפליקציה שאספה מידע בפייסבוק על משתמשים / צילום: רויטרס

לקח לחברת קיימברידג' אנליטיקה בדיוק חודשיים (יותר מדי) להיהפך מחברה צומחת, עם לקוחות כמו דונלד טראמפ, לחדלת פירעון. חברת המידע והייעוץ הפוליטי הודיעה אתמול כי היא סוגרת את סניפי החברה-האם SCL בלונדון ומשרדי קיימברידג' אנליטיקה בארה"ב לאלתר. פרשיית שימוש המידע עם פייסבוק היתה פשוט יותר מדי עבור החברה הפרטית הקטנה, שכל לקוחותיה וספקיה עזבו אותו מאז נחשפה הפרשה. "התקשורת סימנה אותנו כנבל", ציינו אתמול בחברה בהודעה כועסת.

"להתראות קיימברידג' אנליטיקה! בקושי הכרנו אותך, למרות שאת ידעת הכל עלינו". הציוץ של מנחה הלייט שואו סטפן קולבר אתמול מתמצת את אירועי החודשים האחרונים. הכל התחיל במרץ, אז כמה עיתונים גדולים, בניהם הניו יורק טיימס והאובזבר, פרסמו בו-זמנית שיחות שקיימו עם כריסטופר ווילי, ממייסדי קיימברידג' אנליטיקה. ווילי סיפר כי החברה חיפשה לבנות פרופילים פסיכולוגיים על הבוחרים האמריקאים ולייעל את הקמפיינים הפוליטיים של לקוחותיה.

קיימברידג' אנליטיקה חיפשה גישה לכמות מידע גדולה והשיגה זאת במהרה בעזרת חוקר מאוניברסיטת קיימברידג' שב-2014 פיתח עבורם אפליקציה שנראתה כמו חידון אישיות. השאלון שפיתח החוקר אלכסנדר קוגן הגיע ל-250 אלף משתתפים בתשלום, שנתנו בלי לשים לב גישה לפרופילים של 87 מיליון משתמשים שכלל לא נתנו את אישורם לכך. שנה מאוחר יותר גילתה פייסבוק את הגמישות האתית שהפגינה קיימברידג' אנליטיקה וחייבה אותה למחוק את כל המידע שברשותה. קיימברידג' אנליטיקה מסרה שמחקה, ווילי טוען שהמידע שימש גם לקמפיין ברקזיט וטראמפ ב-2016.

הפרסום הרע לא נגמר כאן. זמן קצר אחרי החשיפה של וויילי, פרסם ערוץ 4 הבריטי כתבה על קיימברידג' אנליטיקה שהכילה צילומי וידיאו שצולמו בחשאי עם מנכ"ל החברה אלכסנדר ניקס. ניקס נתפס מתרברב בפני לקוח על יכולות החברה לפגוע ביריבים פוליטיים של הלקוחות באמצעות טקטיקות של שוחד ושידול זונות.

אף שהסיפור הזה פורסם כבר ב-2015, ושוב ב-2016, רק במרץ הבשילה התודעה לזעם ציבורי. מחוקקים ורגולטורים ברחבי העולם פתחו בחקירות על התנהלות קיימברידג' אנליטיקה ועל פייסבוק שנכשלה להגן על המשתמשים. ניקס (שמאז פוטר) התבקש וסרב להעיד בפני הפרלמנט הבריטי, הרשויות המקומיות פשוט על משרדי החברה, פייסבוק השעתה את פרופיל החברה וטוויטר מסרבת למכור לה מודעות. ג'וליאן וויטלנד,יו"ר SCL, אמר במהלך שיחת ועידה כי זה "חסר תועלת" לנסות למתג את החברה מחדש.

אלכסנדר ניקס, מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה / צילום: הנרי ניקולס, רויטרס
 אלכסנדר ניקס, מנכ"ל קיימברידג' אנליטיקה / צילום: הנרי ניקולס, רויטרס

כופרים בטענות

אל תזילו דמעה. קיימברידג' אנליטיקה לא מזילה. לצד ההודעה על חדלות פירעון, שחררה החברה מסמך בן 36 עמודים. "חקירה עצמאית" שהיא הזמינה שמצאה שבכל הסיפור הזה אין ולו עובדה אחת. 87 מיליון הפכו ל-26; ווילי הפך למתמחה זוטר "ללא כל השכלה רשמית בתכנות" שעבד רק יומיים בשבוע בחברה וניסה לגנוב קניין רוחני; הם בכלל מחקו את הנתונים כשפייסבוק ביקשה וניקס אולי נתן את הרושם ששידול לזנות היא פרקטיקה אפשרית כדי להפיל יריב פוליטי, אבל זה היה רק כדי לסגור עסקה - החברה עצמה מעולם לא עשתה זאת. לאחרון החוקר המיוחד אף מספק הוכחה: לא חסר מזומן במאזני החברה, וקשה להאמין ששילמו לעובדת בתעשייה באמצעות העברה כספית או צ'ק.

"במברידג' קנטליקטיקה", "לא קיימברידג' אנליטיקה", "הארוורד ומספרים" ו"אוקספורד סטטיסטיקה" הם רק חלק מהשמות שהאינטרנט הציע לחברה שתקום מחר ותיקח את מקומה של קיימברידג' אנליטיקה. האינטרנט צודק, שחקנים רעים לא מתים, הם רק מחליפים שם. האינטרנט רק לא ידע שלא צריך להמציא שם, יש כבר אחד: Emerdata.

זה נכון שאת Emerdata הקימו כחברה רשומה כבר באוגוסט 2017, הרבה לפני המשבר, אבל רק באמצע מרץ האחרון התחילו לרשום את המנהלים הבכירים מהחברות הגוססות כבעלי תפקידים רשמיים. בין ברי המזל, וויטלנד המיואש, שניים ממייסדי SCL, המנכ"ל בפועל של קיימברידג' אנליטיקה אלכסנדר ברוס טיילור והאחיות רבקה וג'ניפר מרסר, הבנות של רוברט מרסר, תורם רפובליקאי שהשקיע 15 מיליון דולר בקיימברידג' אנליטיקה. החברה שעדיין לא ברור מה תכליתה, רשומה כי פועלת באותו בניין ממש של SCL וגם כבעליה של חברה נוספת - Firecrest -שפועלת גם היא מאותו בניין ושגם לה מינו דירקטור, ידידנו המושעה ניקס. אז לא צריך להיות שאננים לגבי ההודעה על חדלות פירעון וגם לא לשמוח לאיד. הם עלולים להכהות את הזעם הציבורי ואקטיביות הרגולטורים שחייבת לשרוד מעבר לפרשה הנוכחית, אם אנחנו רוצים שמשהו ישתנה.

משרדי קיימברידג' אנליטיקה הריקים / צילום: לאה מיליס, רויטרס
 משרדי קיימברידג' אנליטיקה הריקים / צילום: לאה מיליס, רויטרס

הקלות שבה מידע פרטי של עשרות מיליוני אנשים נחשף מטרידה ברמה האינדיבידואלית. אבל לא פחות מטרידה התעשייה שממנה צמחה החברה הקורסת. חשוב לזכור שקיימברידג' אנליטיקה היא לא רק עוד חברת פרסום, תדמית או מיתוג של תאגידים פרטיים. היא פועלת, ובכך גם מכתימה את הזירה הפוליטית שבין כה וכו' עמוסה בכוח משחית. לכן זה חיוני שעצם סגירת החברה לא תסמל מעין פתרון לבעיה ותמנע או תגביל את חקירות הרשויות.

בקיימברידג' אנליטיקה גם ציינו בהודעה לעיתונות כי היא "הושמצה על פעילויות שלא רק חוקיות, אלא גם מקובלות כרכיב סטנדרטי בפרסום מקוון בזירה הפוליטית והמסחרית". זה לא נשמע רחוק מהמציאות, ווילי כינה את החברה "כנרית במכרה פחם". והוסיף במעין נבואת זעם "הדמוקרטיות עדיין חשופות להתקפות מצד סוכנים עוינים, קיימברידג' אנליטיקה לא תהיה האחרונה". היקף התופעה יתברר רק אם הרשויות ישלימו את החקירה שלהם ועד כמה פייסבוק תעמיק בבדיקה שלה על הגישה שהיא העניקה ליישומי צד שלישי.

למרות הפרשה - פייסבוק לא השתנתה

כמו שקיימברידג' אנליטיקה קטנה מספיק כדי ליפול, פייסבוק גדולה מדי כדי ליפול. הפרשה סביב השימוש לרעה במידע של המשתמשים הצית גל ביקורות על תפקידה של ענקית הטכנולוגיה בשיח הציבורי ובבחירות השונות. לא החברה או מנכ"ל החברה מארק צוקרברג הגיבו. ימים על גבי ימים נפלה המניה בשיגעון וצוקרברג זומן להעיד בשני שימועים רצופים בקונגרס והסנאט האמריקאי הוא עזב את וושינגטון מוכתר כמנצח והמשקם המופלא של מחיר המניה. זה כמעט ולא היה משנה שהוא הותיר מאחוריו שובל של שאלות מהותיות ללא כל מענה, כמו: כמה אפליקציות נוספות קיבלו גישה לפרטי משתמשים ללא הצדקה? כמה מהיישומים האלו נדחו או הוסרו על ידי פייסבוק? או מה היה תהליך הבקרה הפנימי בפייסבוק כדי לוודא שקיימברידג' אנליטיקה מחקה את המידע שהיא אספה אחרי שנודע לפייסבוק על כך ב-2015? אצל פייסבוק עסקים כרגיל. פייסבוק לא מפסיקה להתנצל ותוך זמן קצר חזרה החברה להיסחר לפי שווי של מעל לחצי טריליון דולר.

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק /צילום: סטפן לם, רויטרס
 מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק /צילום: סטפן לם, רויטרס

אי אפשר לטעות בתחושת הביטחון העצומה שיש לפייסבוק בעצמה, גם בימים לכאורה קשים אלו. לא משנה שהיא הפקירה את המידע הפרטי שלנו למי יודע כמה חברות, זה לא עצר בעדה להכריז בכנס המפתחים האחרון על השקה צפויה של אפליקציית דייטים חדשה ובעצם על יצירת מקור חדש לשתות מידע מאוד פרטי על המשתמשים. היא גם לא מצמצה כשהחלה תנועה שקראה למחיקת האפליקציה של החברה, היא לא עצרה ופקפקה במסר שהיא מעבירה כשהיא מחליטה להעביר רישומית מיליוני משתמשים מהאזור הגיאוגרפי האירופאי לאמריקאי. רק כדי שלא תצטרך להחיל על אלו את חוקי הפרטיות החדשים של הנציבות האירופית שנכנסים ממש בימים אלו לתוקף. אצל פייסבוק זה אחד בפה אחד בלב. ואם הרגולטורים לא יתערבו, זה כמעט ולא ישנה כמה גבולות אתיים חצתה קיימרידג' אנליטיקה, כי פייסבוק העשירה, הגדולה והרב-זרועית, חסינה להשלכות. אם אין השלכות, אין לקחים.