פירוק יורוקום: הבנקים שוקלים להזרים 150 מ' שקל

הבנקים העדיפו לא לחתום על עסקה תחת לחץ עם המציעים הנוכחיים אלא להיכנס להליך מסודר • גורם המקורב למגעים: "הבנקים קיבלו הצעות מצוינות. בפירוק מרוויחים בעיקר עורכי הדין" • מחר תעמוד החברה מול הפירוק

מחר ייכנס לתוקף צו הפירוק לקבוצת יורוקום. הבנקים הנושים של יורוקום החליטו לא להיכנע ללוחות הזמנים והעדיפו שלא לחתום על עסקה למכירת אינטרנט זהב, בעלת השליטה בבזק, בתנאים שהוצעו להם ולפני שהפירוק נכנס לתוקף. עורכי הדין של דיסקונט, הפועלים והבינלאומי ימונו מחר באופן רשמי למפרקי יורוקום, ואילו עו"ד חגי אולמן, המייצג את הקונסורציום ביורוקום נדל"ן, ימונה לכונס של מניות חברת חלל.

בבנקים אמרו כי הם מעדיפים לקיים את הליך המכירה באופן מסודר, בחסות בית משפט וללא לחץ של לוחות זמנים. ל"גלובס" נודע כי הבנקים שוקלים את האפשרות להזרים 120-150 מיליון שקל לאינטרנט זהב כדי לפתור את בעיית הנזילות שלה. הזרמה כזאת אמורה לייצב את אינטרנט זהב ולהעלות את שווייה, לאחר שמנייתה צנחה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים. כך, בטווח הארוך הבנקים יוכלו לקבל תמורה גבוהה יותר עבור החזקות יורוקום בחברה.

נזכיר שלאינטרנט זהב יש חוב של 800 מיליון שקל כנגד 195 מיליון שקל במזומן. החברה אמנם מסודרת לפירעון האג"ח הקרוב, אך חייבת למצוא פתרון לטווח הארוך. מחזור חוב אינו עומד על הפרק כרגע, מאחר שתשואות האג"ח של החברה גבוהות מדי. נוסף על כך, הירידה החדה בשווי מניות בזק בשבועות האחרונים שחקה באופן חד את השווי הנכסי של החברה.

בפני הבנקים עומדות כמה אפשרויות תמיכה באינטרנט זהב. הראשונה היא העמדת ערבות לטובת בעלי האג"ח. אפשרות נוספת היא מתן חוב נחות לבעלי האג"ח, שישמש מקור לפירעון עתידי לבעלי החוב. אפשרות שלישית היא הנפקת מניות מסוג מניות נחותות לטובת הבנקים בתמורה להזרמה. הבנקים עדיין לא החליטו סופית אם לבצע את ההזרמה, אבל בהנחה שלא יתקדמו בשיחות הנוכחיות עם המתעניינים ברכישה ויפתחו מכרז חדש, קיים סיכוי סביר שהם יתמכו באינטרנט זהב כפתרון ביניים.

"לא מבינים מדוע הבנקים לא חתמו"

בשבוע האחרון קיימו הבנקים שיחות עם כמה גורמים שהתעניינו ברכישת אינטרנט זהב. כרגע, מונחות שתי הצעות מרכזיות על השולחן: ההצעה של קבוצת סיידוף וההצעה של כידן דהרי וירון אדיב. לפי הערכות, בבנקים לא מתלהבים מההצעות, שכוללות רכיב מזומן ממוצע של כ-150 מיליון שקל ואפסייד עתידי בגובה של 100-180 מיליון שקל בכפוף לעליית המניה של אינטרנט זהב. כמו כן היו שיחות לא רשמיות עם דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, על מעין עסקת בארטר שבה תהיה החלפה בין מניות חברת סלקום למניות קבוצת יורוקום, אולם גם רעיון זה, המורכב ליישום מבחינה משפטית, ירד מהפרק. אמש הודיעה דסק"ש לבורסה כי חדלה לקיים מגעים על השתתפות בהסדר הנושים של יורוקום.

שיחות נוספות היו בימים האחרונים עם האחים נוימן, אך הן לא הבשילו לכדי גיבוש הצעה חדשה.
גורמים שניהלו שיחות עם הבנקים לרכישת אינטרנט זהב הביעו תמיהה על החלטת הבנקים להיכנס להליך פירוק ולא לחתום על עסקה. "בפירוק מרוויחים בעיקר עורכי הדין, וגם בתהליך כזה המניות הרלוונטיות יורדות בבורסה כתוצאה מהפירוק של החברה האם, והכול נכנס לתהליך של חוסר יציבות. הדבר נכון בעיקר במקרה הנוכחי, שבו עלולות להתפתח לאינטרנט זהב בעיות עם בעלי האג"ח", אומר גורם המקורב למגעים שהתקיימו. "הבנקים קיבלו הצעות מצוינות, ואנחנו לא מבינים מדוע לא חתמו על עסקה".

גורמים המקורבים לחלק מהמתמודדים ציינו שכלל לא בטוח שימשיכו במגעים לאחר כניסת החברה לפירוק. "הבנקים קיבלו הצעות מצוינות, ואנחנו לא מבינים מדוע לא חתמו על עסקה", אמרו.