זחילה ביישום תוכנית הדגל של האוצר בתחום הדיור

בתוך 4 חודשים, הוצאו היתרים ל-1,200 יחידות דיור בלבד של פרויקט מחיר למשתכן, זאת מתוך כ-11 אלף דירות שהגיעו לשלבים מתקדמים • הסיבות: תהליכי תכנון מורכבים והתנגדויות מטעם הזוכים

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

קצב הנפקת היתרי הבנייה לפרויקטים במסגרת מחיר למשתכן אינו גבוה. ההחלטה לפרסם הגרלות לזכאים, עוד לפני שהוצאו היתרי בנייה או נמסרו המגרשים ליזמים, הגדילה את הפער בין מספר הזכאים שזכו בהגרלה והדירות בהן זכו קבלנים במכרזים, לבין מספר הפרויקטים שהגיעו להיתר בנייה בפועל.

בדיקת "גלובס" בנושא זה העלתה כי על פי נתונים מעודכנים של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, נכון להיום כ-12.2 אלף יח"ד במחיר למשתכן קיבלו היתר בנייה. עוד על פי הנתונים, קרוב ל-11 אלף יחידות דיור נמצאים בשלבים מתקדמים לקראת קבלת ההיתר, כלומר אחרי החלטת ועדה.

מדובר במספר לא מבוטל של היתרי בנייה, אולם השוואה לנתוני מטה הדיור באוצר ומשרד הבינוי והשיכון כפי שהוצגו בתחילת השנה, במסיבת עיתונאים לסיכום שנת 2017, מעלה כי קצב התקדמות הפרויקטים איטי מאוד. כך, על פי המצגת שהוצגה ב-3 בינואר האחרון, כ-11 אלף היתרי בנייה (ליחידות דיור) הופקו לפרויקטים השונים במחיר למשתכן עד אז, ו-9,000 יחידות דיור נוספות קוטלגו ככאלו הנמצאות בשלבים מתקדמים לקראת היתר, כלומר אחרי החלטת ועדה.

כך, על פי הנתונים, בכמעט ארבעה חודשים גדל מספר היתרי הבנייה בכ-1,200 יחידות דיור בלבד. במקביל, בתחילת ינואר דווחו במטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון על כ-11 אלף יחידות דיור בשלבים מתקדמים לקראת היתר אולם תוספת הדירות שאכן קיבלו היתר בתקופה זו אינו גבוה, והיקף יחידות הדיור שנמצאות בשלב שלקראת היתר רק גדל.

אם נוסיף עוד שני נתונים למשוואה, מספר הדירות שכבר הוגרלו על ידי זכאים ומספר הדירות שבהן זכו קבלנים במכרזי המדינה במסגרת מחיר למשתכן, ניתן לראות את הפער הגדול בין ההתחייבות של המדינה לזכאים לבין הביצוע בפועל והזמן הארוך שיעבור עד שהזכאים יוכלו לקבל את המפתחות.

כך, מספר הזכאים שזכו בדירות מוזלות עומד נכון ל-22 באפריל על קצת יותר מ-47 אלף זכאים. במקביל, על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה מאז החלה התוכנית, מדובר על כ-49.2 אלף דירות מוזלות (ללא תוספת אפשרית במסגרת הקלת שבס שיכולה להגדיל את מספר הדירות בפרויקט, אך אין כל ודאות שתאושר על ידי הרשות המקומית וגם שיעור הדירות המוזלות במסגרת התוספת משתנה).

בנקודה זו חשוב להגיד כי בעוד ניסוח המכרז, שיווק הקרקע, עריכת ההגרלות והמעקב אחר הפרויקטים נמצא בידי המדינה בצורה מוחלטת, בכל מה שקשור להוצאת היתרי בנייה מדובר במהלך שנמצא יותר בידי הרשויות המקומיות.

העובדה שב-4 חודשים הוצאו רק עוד 1,200 היתרים מעידה עד כמה המנגנון איטי, עד כמה בקשות להקלות על ידי הקבלנים ושינויי תב"ע מעכבות את התהליך, ומעל לכל, על ההשפעה הלא מבוטלת של מהלכי הזכאים עצמם שיוצאים לא פעם נגד תכנון הפרויקט ומגישים התנגדויות לוועדות המקומיות.

ממשרד האוצר נמסר כי "מחיר למשתכן הינה תוכנית הדגל של הממשלה בתחום הבינוי והשיכון, ואנו עדים לאמון ציבורי גבוה בתוכנית, מדי יום עוד משקי בית מוציאים אישורי זכאות. ההיקפים הינם בסדרי גודל חסרי תקדים בישראל.