פרוטוקול דיוני הריבית: חבר ועדה אחד תמך בהעלאת ריבית

חבר הוועדה נימק את תמיכתו בהעלאת ריבית בנק ישראל ל-0.25% בכך שהריבית הנמוכה משפיעה לרעה אל מחירי הנכסים והחיסכון • 5 חברי הוועדה הנותרים החליטו להשאיר את הריבית על כנה בשל סביבת האינפלציה הנמוכה

ריבית נמוכה / צילום: שאטרסטוק
ריבית נמוכה / צילום: שאטרסטוק

אחד מחברי הוועדה המוניטרית תמך בהעלאת ריבית בנק ישראל ל-0.25%, כך עולה מדיווח על הדיונים של הוועדה שקדמו להחלטה מה-16 לאפריל להותיר את הריבית ללא שינוי.

על-פי הדיווח, שמפרסם היום בנק ישראל, נימק חבר הוועדה את תמיכתו בהעלאת הריבית בכך שהריבית הנמוכה (0.1%) הנהוגה מאז מארס 2015 משפיעה לרעה על מחירי הנכסים והחיסכון. על-פי הדיווח חמישה חברי ועדה סברו כי יש להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית. חברים אלה טענו כי סביבת האינפלציה מוסיפה להיות נמוכה באופן משמעותי ויש להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה כדי לתמוך בחזרתה לתחום היעד. הם הוסיפו כי אם הריבית תעלה לפני שהאינפלציה תתבסס בתחום היעד, הדבר עלול לעכב את התבססות סביבת האינפלציה ובסופו של דבר להאט את תוואי עליית הריבית.

חברי הועדה גם ציינו כי על אף שהריבית הנמוכה יוצרת סיכונים פיננסיים, הרי שאלו אינם רק תוצאה של הריבית שקובע בנק ישראל, והם לא גבוהים במידה שמצריכה העלאה של הריבית: היקף המשכנתאות המתמתן בשנתיים האחרונות, עליית מחירי הדירות נבלמה ונרשמה אף ירידה במחירי הדירות בחמשת החודשים האחרונים, הגידול באשראי הצרכני התמתן ובמקביל נמשכת העלייה בהכנסה מעבודה, ורמת החיסכון גבוהה בהשוואה בינלאומית, גם לאחר שחלה בה ירידה.

כאמור, אחד מחברי הוועדה סבר כי יש להעלות את הריבית ל-0.25%. על-פי הפרוטוקול סבר חבר ועדה זה כי יש להפחית את המשקל שמעניקים לשער החליפין המיוסף, "שכן צפוי כי היצוא ייעשה פחות רגיש לשער החליפין מפני שהמשק עובר מיצוא סחורות ליצוא שירותים ומפני שהסחר העולמי מתרחב". לדעת אותו חבר וועדה מן הראוי "לייחס יותר משקל לשיקולים אחרים, לרבות האופן שבו הריבית הנמוכה המתמשכת משפיעה על מחירי הנכסים ועל החיסכון".