דוד רוזן ממליץ: שוטרים שהורשעו בעבירות שיבוש יפסיקו לשרת

ההמלצה מגיעה בעקבות בדיקה פרטנית שביצע רוזן בתלונה שהגיש עורך דין שייצג אדם שהותקף ע"י שוטר, אשר הוא ושותפתו שיקרו בדוח הפעולה שלהם באשר לפרטי האירוע

השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי
השופט בדימוס דוד רוזן / צילום: תמר מצפי

בעקבות בירור תלונה על מילוי כוזב של דוחות פעולה על-ידי שוטרים, נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, ממליץ לפרקליט המדינה לבחון הוצאת הנחיה מערכתית לפיה שוטר שהורשע בבית משפט או בהליך משמעתי בעבירות שיבוש מהלכי משפט יפסיק לשרת במשטרת ישראל.

ההמלצה מגיעה בעקבות בדיקה פרטנית שביצע רוזן בתלונה שהגיש עורך דין שייצג אדם שהותקף על-ידי שוטר, אשר הוא ושותפתו שיקרו בדוח הפעולה שלהם באשר לפרטי האירוע.

המקרה נחקר במח"ש, שם נמצא כי השוטרת שהייתה עדה לתקיפה, ביקשה מהשוטר התוקף שיכתיב לה מה לכתוב בדוח הפעולה שלה, משום ש"לא רצתה לסבך אותו". שני השוטרים הגישו דוחות פעולה שקריים, ומח"ש הגישה כתב אישום נגד השוטר התוקף, שהורשע בעבירות תקיפה ושיבוש מהלכי משפט ופוטר משורות המשטרה.

באשר לשוטרת, החלטה מח"ש להעביר את עניינה לבירור משמעתי במשטרה בלבד, לאחר שהודתה כי דיווחה כזב בדוח הפעולה.

רוזן ביקש ממח"ש להשהות את החלטתם לגבי השוטרת, שכן בכוונתו להביא את הדברים בפני פרקליט המדינה, ובתמצית החלטתו נכתב כי מכלל החומר שהונח לפני הנציב, "מצטיירת, על פני הדברים, תמונה קשה וקודרת, לפיה שני שוטרים פעלו במסגרת תפקידם בצוותא-חדא לשיבוש מהלכי משפט. מדובר בעבירה חמורה, שעלולה הייתה להוביל אזרח אל מאחורי חומות הכלא בד-בבד לפטירת שוטר עבריין מאחריות למעשה תקיפה כנגד אזרח".

כעת פנה רוזן לפרקליט המדינה והמליץ בפניו "ליתן דעתו למקרה זה ולשקול הצעדים הראויים להינקט כנגד השוטרת, שלקחה חלק בשיבוש הליכים".

בתמצית ההחלטה שפורסמה נכתב: "הנציב הדגיש כי נוכח המסר הברור והחד שיש להעביר לכלל השוטרים ולציבור בנושא, יש לשקול בדווקנות מיוחדת - ולעגן הדברים בהנחיה מערכתית על כלל רבדיה - האם שוטר שהורשע בבית משפט או בהליך משמעתי בעבירות שיבוש מהלכי משפט, ראוי כי ימשיך לשרת כשוטר ולשאת דגל החוק והסדר הציבורי במדינת ישראל".