"התנהלות טבע בעניין המפעל באשדוד נעשתה בחוסר תום-לב"

כך טוענת ההסתדרות, שפנתה היום לביה"ד לעבודה בדרישה לבטל את פיטורי עשרות עובדי מפעל טבע באשדוד ולמנוע את סגירתו

הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי טבע אשדוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"התנהלות טבע בעניין המפעל באשדוד נעשתה בכחש, בעורמה ובחוסר תום-לב" - כך טוענת ההסתדרות, שפנתה היום (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע בתביעה לבטל את פיטורי עשרות עובדי מפעל טבע באשדוד ולמנוע את סגירתו.

כזכור, טבע הודיעה בעבר על כוונתה לנסות למכור את המפעל באשדוד, ולאחר חג הפסח הודיעה לעובדים כי המפעל ייסגר עד 2019, כשמחצית מעובדיו יפוטרו בקרוב, ומחצית - עם סגירת המפעל.

"ימים ספורים לפני יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל, בעוד המדינה כולה חוגגת כי 'יש במה להתגאות', ביצעה הנהלת טבע מהלך שאין להתגאות בו", כך נפתחת הבקשה שהגישה ההסתדרות, באמצעות עורכי הדין אלעד מורג וגלי שטיינברג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי.

לטענת ההסתדרות, ההודעה התקבלה בתדהמה מוחלטת. הארגון מאשים את טבע בחוסר-תום לב במגעים מול ההסתדרות ביחס למפעל באשדוד, תוך כדי "הרדמת" נציגות העובדים ובמקביל לנקיטת מהלכים לסגירת המפעלים בארץ ב"שיטת הסלמי". 

"יש רוכשים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת המפעל", מציינת ההסתדרות בבקשתה. "אך טבע, אשר שמה לה למטרה ברורה לחסל את מפעל התעשייה הציוני שטווה במו-ידיו מייסדה, מר אלי הורביץ... לא ניהלה איתם משא-ומתן למכירה לפני הודעתה על סגירת המפעל", מאשימים בהסתדרות.

כזכור, מפעל טבע באשדוד צפוי להיסגר כחלק מתוכנית ההתייעלות המאסיבית שמבצעת הנהלת טבע, על רקע מצבה הפיננסי העגום של החברה והחוב הגדול שבמאזנה (32.5 מיליארד דולר בסוף 2017). במסגרת התוכנית מפוטרים 14 אלף עובדי טבע, מתוכם כ-1,700 בישראל.

לצד טבע, ההסתדרות תובעת גם את משרד הבריאות, וזאת בשל "שוויון הנפש" שבו התקבלה במשרד ההחלטה על סגירת המפעל. בהקשר זה הזכירו בהסתדרות כי מפעל טבע באשדוד הוא הספק היחידי למערכת הבריאות הישראלית של אינפוזיות, מוצרים אנטיספטיים ומוצרים נוספים, שכעת החברה ככל הנראה מתכננת לייבא במקום לייצר בארץ.

תגובת טבע: "במשך ארבעת החודשים האחרונים - מאז פרסום הודעתה של טבע אודות תהליך הרה-ארגון שנועד לצמצם את בסיס העלויות ולאפשר לחברה לשרת את חובותיה - בחנה טבע אפשרות למכירת המפעל באשדוד. בסופו של התהליך הגיעה טבע למסקנה כי אין לכך היתכנות עסקית, ולכן מתוך מחוייבות לשקף לנציגות העובדים ולהסתדרות תמונה ריאלית ומהימנה, הודיעה החברה כי סופו של האתר להיסגר במארס 2019. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי עד לרגע סגירת המפעל, החברה תפעל למצות עד תום את אפשרות המכירה, כולל המשך המגעים עם הקונים הפוטנציאליים הרלוונטיים".