סלינגר מגיבה: "אפי נוה מונע מאינטרסים כלכליים ופוליטיים"

"את תיזכרי כמפקחת הגרועה בעולם", הטיח יו"ר לשכת עוה"ד בממונה על רשות שוק ההון • סלינגר בתגובה: "לא טובת הציבור עומדת לנגד עיניו" • ברקע: רפורמות שמקדמת סלינגר בענף הביטוח המשפיעות גם על עורכי הדין • כחלון: "סלינגר שומרת סף אמיצה; דברי נוה אינם מקובלים"

דורית סלינגר ואפי נוה / צילומים: תמר מצפי
דורית סלינגר ואפי נוה / צילומים: תמר מצפי

"אינני יכולה שלא להתייחס לשיח האלים, המתלהם ולא תרבותי של אפי נוה, בתמיכתו של ליאור רוזנפלד מלשכת סוכני הביטוח. מדובר בחציית קו אדום שאינה מכבדת עובד ציבור ומנסה לפגוע בי אישית וברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון" - כך אמרה הערב (ג') דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, בתגובה למתקפה חסרת התקדים נגדה אמש מצד יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, במושב הפתיחה של כנס לשכת סוכני הביטוח באילת. סלינגר אמרה הערב את הדברים בכנס ענף הביטוח של מכון קסירר לחשבונאות בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. 

"אני גאה להיות הממונה על שוק ההון ולהוביל את הרשות ברפורמות הרבות שנעשו להסדרת תחום הביטוח והפנסיה שקיבלו גיבוי של שר האוצר, משה כחלון, וסגנו הרב יצחק כהן, ופעלו לטובת הציבור", הוסיפה סלינגר. "הרפורמות שהרשות הוציאה ותמשיך להוציא, באות להגן על כל מבוטח או חוסך שקולם אינו נשמע. בניגוד לבעלי העניין, כדוגמת נוה, הפועלים מאינטרסים כלכליים ופוליטיים גרידא. לא טובת הציבור עומדת לנגד עיניו אלא טובתו האישית בלבד. על אילו מהרפורמות של הרשות התרעם אתמול נוה? קצפו יצא על רפורמה שבאה לחזק את מעמדו של המבוטח ולסייע לו בצורה מהירה, שקופה וחינמית למצות את זכויותיו בעת תביעת ביטוח. החוק להקמת מוסד לבוררות הובא על-ידי שר האוצר לאישור הממשלה שהבינה שיש כאן הזדמנות לסייע לאזרחים שנקלעו למצב לא פשוט בעת הגשת תביעת ביטוח. אני רוצה להבהיר, השיח כפי שהתקיים אתמול לא ימנע מאיתנו לממש את החזון שלנו ואת תפקידנו שהוטלו עלינו בחוק להמשיך לפעול לטובת הציבור, לרבות קידום החוק להקמת המוסד לבוררות".

יאיר המבורגר ודורית סלינגר / צילום: עמי ארליך, FUNDER
 יאיר המבורגר ודורית סלינגר / צילום: עמי ארליך, FUNDER

גם כחלון מגנה

שר האוצר, משה כחלון, מסר הערב בהקשר זה: "‏דורית סלינגר היא שומרת סף אמיצה שכל פעולותיה נעשות אך ורק מתוך ראיית טובת ציבור החוסכים והמבוטחים, ובשל כך אזרחי ישראל חבים לה חוב גדול. הדברים שנאמרו לא מקובלים - לא בסגנון ולא בתוכן, ומוטב אילו לא היו נאמרים". 

סגן שר האוצר, יצחק כהן מש"ס, שהיה הראשון באוצר להגיב לדברים, אמר כי הוא "דוחה בשאט-נפש את דבריו המקוממים של נוה ומעניק גיבוי מלא לממונה על שוק ההון".  

מיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים העסקיים, גינתה גם את הדברים שאמר נוה ואמרה כי "שום אינטרס של קבוצה אינו מצדיק הסטת הדיון מפסים ענייניים לפסים אישיים".

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שהשתתף אף הוא בכנס, אמר היום כי "מה שאמר אתמול אפי נוה הוא צודק במאה אחוז. לא מעניינים אותי סוכני הביטוח אבל היא (סלינגר) פגעה בציבור. מי ישלם על התחשיבים והאקסלים? ידעו הרגולטורים שאנחנו אומרים להם בפנים מה אנחנו חושבים עליהם. צריך לשים להם את האמת בפנים עד הסוף. זה התפקיד שלנו".

גינדי הוסיף כי "הפקידות בישראל חושבת שהיא מגינה על הציבור מפני חברי הכנסת כי חברי הכנסת מושחתים, שהיא מגינה על הציבור מפני סוכני הביטוח כי הם מרמים את הציבור, שהיא מגינה על הציבור מפני 500 אלף עסקים עצמאיים כי העסקים עושים כסף שחור וגונבים את הלקוחות שלהם ומפקיעים מחירים ויוקר המחייה בגללם. האליטה השכירה הזו חושבת שהיא מגינת העם אבל היא טועה כי לא בחרנו בה להגן עלינו". גינדי סיפר כי כשנאבק לאפשר לעצמאים למשוך את כספי הפנסיה של הציבור סלינגר האשימה אותו שהוא מרוקן את כספי הפנסיה של הציבור. "רגולטור צריך לתת לשר שלו למשול ולקבוע מדיניות. כנסת ישראל מעלה לנו את יוקר המחייה כל יום עם עוד ועוד רגולציה".

"אמבוש באילת"

"אמבוש באילת", "התקפה יוצאת דופן", "התקפה חריגה ואגרסיבית שלא זכור כדוגמתה". כך אמרו רבים בענף הביטוח שהיו עדים אמש לאחת ההתקפות החריגות על רגולטור בישראל. סלינגר, שלא נחשבת לאחת שנרתעת מעימותים, נאלצה לשמוע עם עוד מאות רבות של אנשים, אמירות בוטות נגדה מצד עו"ד נוה, שהוא גם עמית של הסוכנים בלהב - לשכת ארגוני העצמאים - "את תיזכרי כמפקחת הכי גרועה מעולם", הטיח בה והוסיף כי "נהגת בכוחניות ובאגרסיביות. כל שלושה ימים יש חוזר שיוצא בתחום הביטוח. את לא מיישמת החלטות ממשלה להפחתת נטל הרגולציה".

מה הוביל את נוה להשתלח כך בסלינגר? ראשית, נדגיש, כי מדובר במה שנראה כקרב הכי עקוב מדם במלחמת סלינגר-סוכני הביטוח, שמגיע לנקודת רתיחה חודשים אחדים לקראת סיום כהונתה בסוף אוגוסט. זה לא הוויכוח הראשון בין סלינגר לבין הסוכנים, או מפוקחים אחרים שלה, ואתמול אף ספגה התקפות גם מנשיא לשכת סוכני ביטוח, ליאור רוזנפלד. למעשה, גם הנשיא הקודם של לשכת סוכני ביטוח, אריה אברמוביץ, תקף את הממונה והיה במתיחות איתה.

מהיכן זה הגיע? הסוכנים ורבים אחרים בענף רואים בסלינגר כמי שיוצרת המון בלגן. כך גם החברות הלכו נגדה כמה פעמים לבג"ץ, באופן חריג ביחס לעבר. אבל, בכל זאת, ההתקפה של נוה לא דומה כאמור לשום דבר שקרה בעבר. ככל הידוע, לנוה בטן מלאה על סלינגר בעיקר משני היבטים - האחד רלוונטי מאוד להכנסה שלו כעו"ד שעוסק שנים רבות בתחום דיני הביטוח, ושל חברי הלשכה שלו, והשני - פגיעה במהלך שהובילה הלשכה בראשותו באופן שעלול היה להטיל בה דופי כלשהו.

ההיבט הראשון הינו המוסד לבוררות שסלינגר מובילה ושנועד לשנות את הממשק בין חברות הביטוח ללקוחות בכל מה שקשור לתביעות שיש לגביהן אי-הסכמה. הסיפור השני קרה בינואר האחרון, אז קנסה סלינגר שתי חברות ביטוח - מנורה מבטחים ואיילון - מאחר שלטעמה הן שיווקו לחברי לשכת עורכי הדין פוליסה אסורה לשיווק משום שזו כללה כיסוי ביטוחי של הטרדה מינית.

כבר אז הגיבה לשכת עורכי הדין באגרסיביות, ומסרה לנו כי "יש להצטער ולגנות את התנהלותה של המפקחת על הביטוח שאינה בוחלת בספינים והטעיית הציבור... יש לקוות שהמפקחת קוראת את תנאי הפוליסה בעיון רב יותר מאשר את התגובה ששיגרה כספין לתקשורת... ועל כך ייאמר - הפוסל במומו פוסל".

כעת מסתבר שזו רק הייתה ההכנה למה שקרה אמש. "אני מכיר את תחום הביטוח שנים רבות", אמר נוה, "ומה שקורה בשנים האחרונות זה חרפה. סוכנים לא מצליחים לסיים את החודש.... אם את, המפקחת, רוצה לבטל את מוסד הסוכן כי את רוצה רק ביטוחים ישירים זה לגיטימי, אבל תגידי זאת ושימי דברים על השולחן ותקראי לילד בשמו".

נוה אמר ש"המפקחת שלא קשורה ללשכת עורכי הדין לא קיפחה גם את הלשכה ופתאום גילינו שצץ מוסד חדש שניסו להנחיל אצלנו - מוסד של בוררות חובה", שהוצא מחוק ההסדרים ושב אליו "וניסו לגנוב חקיקה", האשים.

מדובר בסוגיה מהותית עבור עורכי הדין שעלולה להוציא מידיהם עסקים רבים בתחום הביטוח מאחר שהיא "תחסום עשרות אלפי תביעות מבתי המשפט", טען נוה והוסיף כי אך אז "החל קמפיין אגרסיבי שהמפקחת היא זו שדואגת למבוטחים ולשכת עורכי הדין רוצה לעשוק את המבוטחים ולא דואגת למבוטחים אלא רק לשכר הטרחה שלהם. כמה דמגוגיה אפשר", אמר נוה וציין שבירר וגילה שסלינגר לא התייעצה עם איש, כולל לא עם מערכת המשפט, בנושא מוסד הבוררות. "כמה עוז צריך להיות לאדם שלא מתייעץ עם אף אחד ומנסה לגנוב חקיקה".

בנוסף התייחס נוה לדברים שאמרה סלינגר עת כיהנה כמנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות, ואמר: "כמה כסף את חייבת לציבור על כל אותם טייקונים שנתת להם דירוג מצוין ואז הם פשטו את הרגל, הציבור משלם את הכסף ואת יושבת כאן ומגלגלת לנו עיניים".

"אפשר להבין אותו", אמר לנו היום יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, שפעיל בשוק שגם מפוקח בעקיפין על-ידי סלינגר. "היא מלכה בממלכה שלא רואה את עצמה כמי שצריך להשיב לפניות, להתייחס לבעיות, לשקף נתונים וכדומה".

החשבון של סלינגר והסוכנים

סוכנים רבים מחאו אמש כפיים לנוה, שמצדו ידע שהקרקע פוריה לנאום שכזה. מה הסיבה? לסוכני הביטוח חשבון ארוך עם סלינגר שיצאה נגדם לכמה מאבקים עיקריים, ביניהם הסכמי ברירת מחדל; ביטול הזיקה בין דמי ניהול לעמלות; ניסיונות חוזרים ונשנים לשנות את מודל העמלות, כולל קביעה שלאורך שנים קיבלו עמלות בניגוד לחוק; טענה שהסוכנים לא עומדים בחובה לנאמנות ללקוח; ניסיון לבטל את הטיסות לחו"ל בהמשך למפקחים קודמים ועוד. בנוסף יצאה המפקחת נגד טובות הנאה אסורות שמקבלים הסוכנים מנותני שירותי - בעיקר מוסכים ושמאים; ויצרה את הפנסיה ברירת מחדל שמורידה את המחיר בשוק החיסכון הפנסיוני ונעשית ללא סוכנים; ויצרה ממשקי עבודה באמצעות המסלקה הפנסיונית, תוך שהיא מחייבת את הסוכנים לעבוד מולה. לצד זאת הובילה סלינגר מהלך לירידה של דמי הניהול בענף החיסכון הפנסיוני - מה שחתך את פוטנציאל העמלות לסוכני הביטוח ועוד.

על אלה אפשר להוסיף גם את הרצון של הפיקוח להשוואת העמלות בחיסכון הפנסיוני, מה שצפוי לפגוע בפעילויות הרווחיות יותר עבור הסוכנים; הכנסה של מתפעלים חיצוניים בתחום הפנסיוני (ללא רישיון); ניסיונות רבים לשינוי מבנה העמלות וביטול הטבות שונות לסוכנים; וגם יצירת פוליסות אחידות בענפים רבים - מה שמכין את הקרקע לפעילויות מכירה ישירות ללא סוכן, שמתבססות בעיקר על סוגיות של מחיר. נציין כי בחלק מההוראות סלינגר הייתה היוזמת, ובחלק קודמיה היו היוזמים.

גם נשיא לשכת סוכני הביטוח, ליאור רוזנפלד, ביקר את סלינגר בחריפות: "האמת המקצועית לא נמצאת רק בצד אחד של המתרס. דאגה למבוטחים זה לא רק לקצץ עמלות ולהתערב במחירים. דאגה למבוטחים זה בראש ובראשונה לדאוג שיטפלו בהם אנשי מקצוע".

בערב הפתיחה נשא דברים גם יאיר המבורגר, יו"ר הראל ויו"ר התאחדות חברות הביטוח, שאמר כי סלינגר "השפיעה והטילה את חותמה על הביטוח בצורה מאוד משמעותית. היא הייתה גם מאוד מאוד אמיצה. לא תמיד ראינו עין בעין את מה שהיא חושבת, אבל אני חייב להגיד שהיא האמינה במה שהיא עושה".