המדינה תשיב עד 24/6 לעתירה נגד פטור ממע"מ לקונים אונליין

בג"ץ הורה למדינה להשיב עד 24 ביוני לעתירה שהוגשה אתמול ע"י איגוד לשכות המסחר, התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה ולה"ב, בטענה לאפליה בחסות המדינה בכל הנוגע לפטור ממע"מ בקניות באינטרנט

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין / צילום: איל יצהר
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין / צילום: איל יצהר

המדינה תצטרך להשיב עד 24 ביוני לעתירה שהוגשה אתמול (ב') בטענה לאפליה בחסות המדינה בכל הנוגע לפטור ממע"מ לקונים אונליין (עד לסכום של 75 דולר) - כך קבעה השופטת ענת ברון מבית המשפט העליון.

את העתירה לבג"ץ הגישו איגוד לשכות המסחר, התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה ולה"ב, נגד שר האוצר משה כחלון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהל רשות המסים ערן יעקב, בדרישה לנמק מדוע לא המדינה לא מבטלת את מה שהם מגדירים כאפליית המס של בתי עסק ישראלים ביחס לבתי עסק זרים, הנובעת מהפטור ממס ערך מוסף על יבוא אישי.

במילים אחרות, בעתירה נטען כי יש להשוות את הפטור ממע"מ גם בקנייה בחנויות באותו הסכום - ולא, דורשת העתירה לבטל או להפחית משמעותית את הפטור שניתן כיום לקונים אונליין. הרציונל של העותרים הוא שגל הקניות המקוונות, שהולך וגדל בהתמדה, הוא אחד מהאיומים הבולטים על תעשיית האופנה המקומית לאור קריסת מספר רשתות באחרונה.

העתירה, שהוכנה על-ידי עו"ד ד"ר ישראל (רלי) לשם ועו"ד עידן לרון ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות', טוענת ל"אפליה קשה, שהיא בלתי חוקית ופוגעת בזכויות יסוד על-חוקיות-חוקתיות, ועל כן יש לבטלה.

"עתירה זו לא נועדה למנוע את התחרות החופשית או להילחם בה. נהפוך הוא - היא נועדה לקדם אותה. כל שמבקשות העותרות הוא תחרות חופשית בתנאי שוק שווים לעוסקים בישראל מול העוסקים בחו"ל. זאת, מכיוון שבעוד שהעסקים הישראלים נאנקים תחת עול התחרות, באופן בלתי מוסבר ממש, פועלת המדינה באופן אקטיבי כדי לפגוע בתחרות החופשית ולהעמיד את העסקים הישראליים בעמדת נחיתות מובנית ביחס למתחריהם מחו"ל".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, טוען כי לא משה כחלון אחראי ליצירת אפליית מס זו: "את אפליית המס יצר בזמנו שר האוצר יובל שטייניץ, כנראה בלחץ המחאה החברתית. משום כך, יש להטיל כיום את מלוא האחריות על ביטול האפליה המסכנת את המגזר העסקי בישראל גם על ראש הממשלה והממשלה כולה. ראש הממשלה צריך להירתם למתן תמיכה ושותפות לכחלון בביטול אפליה זו". 

עם זאת, לין טוען כי שר האוצר כחלון שוגה כשהוא מגן על הפטור ממע"מ ביבוא אישי - ראשית משום שהאיום לא מתמקד רק ברשתות האופנה אלא משפיע על המגזר הקמעונאי כולו; שנית מפני שרק חלק מהאוכלוסייה נהנה מהטבת ביטול המסים (כלומר מי שרוכש אונליין); עוד טוען לין כי ממילא המדינה מעודדת יבוא אישי דרך צעדים מקלים אחרים, ומכאן שהטריגר של הפטור ממסים אינו המרכזי בעידוד יבוא אישי במאבק ביוקר המחיה; ולבסוף, לין מתייחס לאובדן ההכנסות ממע"מ לקופת המדינה ולפגיעה בצמיחה ובתוצר המקומי.