אורלי לוי, החידה והתקווה

אורלי לוי מהווה בעיה ליאיר לפיד • ומה הסיכוי שלה?

אורלי לוי-אבקסיס / צילום: תמר מצפי
אורלי לוי-אבקסיס / צילום: תמר מצפי

אורלי לוי, בהרבה מובנים, היא היאיר לפיד של המרכז. עוד לפני שיש לה מפלגה, היא מקבלת 8 מנדטים אצל מינה צמח ומנו גבע? זו בהחלט תופעה מעניינת ומעודדת. במשך כל שנותיה בכנסת היא נמנעה מלדבר על נושאים שהם כביכול החשובים ביותר לנו. לא שמעתי אותה מדברת על פתרון מדיני, על שלום, על הפלסטינים, על עמדותיה בעניין החבוט הזה שנקרא שלום, כביכול.

הנושאים החשובים ביותר

לוי עסקה בעיקר בנושאים חברתיים - שהם באמת החשובים ביותר. היא רואה את עצמה מחוץ להגדרות של ימין ושמאל, וזה נורא חשוב. אם אני מבין אותה נכון, אז בשבילה חשוב העניין, לא התווית שנותנים לו. אם היא תגיע לבחירות בראשות מפלגה, היא כנראה תצטרך להתבטא מתישהו גם בנושאים ה"בוערים" שכולם עוסקים בהם עד זרא.

הסיכוי

לוי יוצרת סיכוי שאזרחי המדינה יחשבו וינהגו לגופו של עניין, ולא לגופה של תווית. היום יודעים מראש מה תהיה תגובתם של חברי כנסת כמעט בכל נושא, כי הדברים נעשים על-פי החלוקה של ימין ושמאל. איזה הבדל עצום יש בין לוי לבין מירי רגב, למשל, בעניין הזה. לוי אומרת כולנו אזרחי המדינה. רגב וביבי אומרים שיש אזרחים טובים יותר, ויש שחושבים אחרת מאתנו ולכן הם - כן, אפילו בוגדים.

בעיה ללפיד

אני מניח שלפיד מבין שהיריב המסוכן ביותר בשבילו היא לא מפלגה כלשהי, אלא המפלגה שעדיין לא קיימת. ללפיד יש בעיה של אמינות, הוא מצטייר לעתים כשטחי, כלא יציב בדעותיו, קצת מבלבל את הנושאים והאנשים.

האם אורלי לוי שונה ממנו בעניין זה? עדיין חלה עליה חובת ההוכחה. למרות שנותיה הרבות יחסית בפוליטיקה, היא עדיין לא מספיק מוכרת. ומי שרוצה להנהיג מפלגה, מי שחותר אל הצמרת, צריך שהציבור יכיר אותו יותר טוב, ומה שהכי חשוב - לראות כיצד היא מתפקדת במצבי לחץ.

איכות אנשי לוי

אני מקווה שאורלי לוי מבינה שהימים הטובים נגמרו בשבילה. מרגע שהכריזה על כוונותיה החדשות, היא תוקף ותותקף מכל עבר. זה יהיה לא נעים, אבל חיוני ללוי כדי להשתפשף בקלחת שהכניסה עצמה אליה.

המבחן הראשון של לוי יהיה איכות האנשים שהיא תבחר ללכת איתם. בעניין הזה יאיר לפיד נהג בתבונה רבה, והביא לכנסת סיעה איכותית ביותר. זו מקדמה גדולה עבורו. עכשיו נראה איך לוי תתמודד איתו במישור הזה.

לסיכום אומר כך: אם הבחירות היו מתקיימות היום, אני הייתי מצביע בשבילה. אבל אני שמח שעד הבחירות יש עוד מספיק זמן כדי להכיר את לוי טוב יותר.