הקריירה החדשה של שר השיכון לשעבר אריאל אטיאס

בתחילת העשור - על רקע הנסיקה של מחירי הדיור - פעל אטיאס כשר שיכון להרחבת תוכנית מחיר למשתכן כפתרון לשיווק דירות מוזלות לזכאים • אטיאס ניגש לאחרונה למספר מכרזי קרקע שהוציאה המדינה במחיר למשתכן, והוא הצטרף כשותף לחברת טעמן נדל"ן

אריאל אטיאס  / צילום: איל יצהר
אריאל אטיאס / צילום: איל יצהר

אריאל אטיאס, מי שכיהן כשר שיכון מטעם מפלגת ש"ס בשנים 2009-2013, מצטרף כיזם לפרויקטי מחיר למשתכן. אטיאס ניגש לאחרונה למספר מכרזי קרקע שהוציאה המדינה במחיר למשתכן, והוא הצטרף כשותף לחברת טעמן נדל"ן, בפרויקט להקמת 188 דירות (מתוכן 116 במחיר למשתכן) ברמת בית שמש ד' שבבית שמש. על פי אתר החברה, הפרויקט נמצא כעת בשלבי תכנון מתקדמים להוצאת היתרי בנייה, ולא מן הנמנע כי צירופו של אטיאס יסייע גם בזירוז ובמיתוג הפרויקט.

בתחילת העשור - על רקע הנסיקה של מחירי הדיור - פעל אטיאס כשר שיכון להרחבת תוכנית מחיר למשתכן (שהחלה עוד בשנות ה-90, בימיו של בנימין בן-אליעזר כשר שיכון) כפתרון לשיווק דירות מוזלות לזכאים. בסופו של דבר, המאבק הפוליטי הארוך שניהל אטיאס סביב השאלה מי יזכה באותן דירות, בעיקר מול מפלגת ישראל ביתנו שדרשה להכניס את תנאי כושר ההשתכרות (שהיה פוגע באוכלוסיה החרדית), הכשיל את המהלך, והוא גם שכנע מאוחר יותר את שר האוצר הנוכחי משה כחלון להשיק את התוכנית ללא קריטריונים לזכאות (ובתנאי כמובן שמדובר במחוסר דירה).

לפני שהצטרף לפוליטיקה, הפך אטיאס, כבר לפני כשני עשורים, את בד"ץ בית יוסף לאימפריה בשוק הכשרות למהדרין. את חברת טעמן נדל"ן, אליה חבר כעת, מכיר השר והח"כ לשעבר בעיקר דרך חברת האם טעמן, הפועלת כבר שנים בשוק המזון החרדי והיא נהנית מכשרות מהדרין.

בית שמש היא אחת התקוות הגדולות של משרד האוצר בניסיונות להוריד את מחירי הדיור. הסכם הגג שנחתם בעיר באפריל 2017 כולל הבטחה ל-17 אלף דירות חדשות ועד כה כבר שווקו לקבלנים קרקעות להקמת 6,472 דירות מחיר למשתכן, מתוכן 3,317 דירות כבר הוגרלו בין זכאים. יחד עם זאת, בחודשים האחרונים נדמה שהתנופה נעצרה, בין השאר בשל האי ודאות סביב אופיה של שכונת "נווה שמיר" החדשה, שמשווקת על ידי משרד השיכון כשכונה חילונית נפרדת.

בחודש שעבר נסגר מכרז בשכונה החדשה בבית שמש להקמת 1,451 דירות, מתוכן 1,016 דירות מוזלות לזכאים במחיר למשתכן. אלא שבפועל, מתוך 16 מגרשים הוכרזו זוכים רק בחמישה מגרשים ל-623 יחידות דיור בסך הכול, 436 מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן ו-187 דירות למכירה בשוק החופשי. בהגרלה הגדולה שנערכה בערב פסח ניתן היה לראות את הביקוש הרב לדירות בשכונה, בעיקר בפרויקטים שמכוונים לאוכלוסיה החרדית. 3,345 זכאים נרשמו להגרלה ל-436 דירות בעיר.