טענות ותלונות על "מחטף" בבחירות הסוערות לוועד תע"א

יאיר כץ, שחשוד בפלילים, הוא המועמד המוביל לתפקיד של יו"ר התעשייה האווירית - תפקיד שאותו מילא אביו בעבר • המתמודד מוטי פרץ: אם היו נערכות בחירות לכלל חברי הוועד, שאר המתמודדים היו נלחמים למען עצמם אך במצב הנוכחי הם מתגייסים לטובת משפחת כץ • יאיר כץ: ""עובדי התע"א זקוקים וראויים לוועד מקצועי ומחויב"

טענות למחטף, להליך מפלה, בלתי הגון ו"הימשכות שלטון הפחד" - מלוות את הבחירות הסוערות ממילא לתפקיד יו"ר ועד העובדים בתעשייה האווירית, שצפויות להתקיים בעוד כשבוע וחצי.

מאחורי הטענות עומד אחד המתמודדים הבולטים על תפקיד היו"ר, ראש מינהלת הבטיחות של החברה הביטחונית-ממשלתית ומוותיקיה, מוטי פרץ שלד בריו, בחר להתמודד על התפקיד "רק כדי לבלום את המשך השליטה של שושלת כץ", על אחד הוועדים הגדולים והחזקים בישראל.

במרכז התלונה שהגיש בימים האחרונים ליו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן, פרץ מתרעם על החלטת הוועד לקיים בעוד כעשרה ימים הליך בחירות חלקי, שבמסגרתו ייבחר מחליף ליו"ר היוצא, אהוד נוף שפורש בסוף החודש לגמלאות.

נוף הוא אחד מאנשי הוועד שנעצרו ונחקרו לפני כשנה וחצי במסגרת חקירת המשטרה על חשדות למעשי שחיתות בחברה. הוא הושעה מעבודתו בחברה למשך חודשים ארוכים ביחד עם חברי ועד נוספים, אך בהמשך הותר לו לשוב לתפקידו לאחר שהשעייתם של חלק מחברי הוועד בוטלה בידי הנהלת החברה.

"הליך פסול ולא דמוקרטי"

הפרקליטות עדיין לא החליטה אם להיעתר להמלצת המשטרה ולהגיש נגד נוף כתב אישום, כמו גם נגד חבר ועד דומיננטי אחר, יאיר כץ, בנו של היו"ר לשעבר וכיום שר העבודה והרווחה - חיים כץ.

כץ הבן, מתמודד גם הוא על תפקיד היו"ר, ומנסה להמשיך את דרכו של אביו, שהיה יו"ר הוועד במשך שנים ארוכות בחברה - ועדיין נחשב כמי ש"מושך בחוטים" ו"מנהל באמת את ענייני הוועד בתעשייה האווירית".

בפנייה שעשה באמצעות עו"ד דב קיבלוביץ ליו"ר ההסתדרות, פרץ טען כי ההחלטה לקיים את הבחירות לתפקיד היו"ר בלבד ולא לבחור באותו המעמד גם את מועצת העובדים, גוף שמונה 65 חברים, התקבלה במטרה שחברי המועצה המכהנים יהיו עסוקים בקידום בחירתו של כץ - ולא יהיו עסוקים בקידום בחירתם מחדש.

פרץ טוען כי מדובר בהליך פסול ולא דמוקרטי - ומצפה מניסקורן לעצור אותו, תוך הכרזה על בחירות כוללות לכל מוסדות התע"א וקביעת מועדים שיאפשרו את קיומן באופן תקין - תוך מתן הזדמנות מלאה ושווה לכלל המועמדים שרואים עצמם מתאימים לכהונה זו.

על תפקיד יו"ר ועד העובדים של התע"א מתמודד גם אחד מיריביו המושבעים של חיים כץ, חיים אזולאי שהתמודד מולו בעבר על התפקיד - והפסיד. לאזולאי (אין קשר משפחתי) יש גרעין חזק של תומכים בחטיבה הצבאית של החברה, שאליה הוא משתייך.

עוד שני עובדים מהחברה מתמודדים על התפקיד, אך גורמים שמעורים במתרחש בחצרותיה של החברה הביטחונית הגדולה בישראל, שנגועה בפוליטיזציה ובעסקנות מכף רגל ועד ראש העריכו כי הקרב האמיתי יהיה במשולש של כץ הבן, פרץ ואזולאי - כשלא מן הנמנע ששני האחרונים יאחדו כוחות וירכזו את מאמצם כדי למנוע את בחירתו של כץ.

חרף העננה הפלילית שמרחפת מעל ראשו של כץ מחמת פרשת השחיתות המכונה תיק 630, סיכוייו להיבחר הוערכו בקרב רבים בתע"א - גבוהים: הוא מועמד צעיר, כריזמטי וסוחף, מהנדס, רהוט ורלוונטי, מכיר את החברה מלפני ומלפנים - אם לא בזכות ניסיון ארוך שנים, אז לפחות בזכות רשת הקשרים של אביו, היו"ר המיתולוגי ורב הכוח.

"שאלת מיליון הדולר היא אם עכשיו, בימים שאחרי פרשת השחיתות שנגעה בחלקים מהוועד, עובדי החברה יבחרו בכץ: נכון שכץ הבן סוחף, צעיר, אומר את הדברים שנעים לשמוע. השאלה היא אם הקונוטציה לא בעייתית", אומר בעל תפקיד בכיר בחברה.

"ציבור העובדים אצלנו רוצה שינוי, ומה שנותר הוא להפיג את הפחד ששורר בקרב רבים מהם. חיים כץ עדיין מנווט כאן את הדברים, הוא שמושך בחוטים. הבן שלו, מה לו וליו"ר הוועד? איזה ניסיון יש לו? אני לא יודע כמה הוא בכלל מכיר את החברה, אני לא יודע אם הוא יודע כיצד נראה מפעל", אומר פרץ ומתלונן שאספות עובדים שהוא מקיים בחטיבות החברה - מופרעות לעתים תכופות בידי פעילים ממחנה כץ, במקרים אחרים מנעו מעובדים להגיע לאספות הבחירות שהוא מקיים תוך איומים.

"מה, באמת יש מי שמאמין לדברים האלה? יאיר כץ יכול לאיים על מהנדס טילים או מהנדס של לוויינים? עובדי התעשייה האווירית הם אנשים משכילים, עם חשיבה עצמאית ודעות משלהם. בקלפי כל אחד בוחר את מה שבלבו ועל פי צו מצפונו. איומים לא יעזרו", אומר אחד מתומכי כץ בתע"א.

יחסים הדוקים עם הליכוד

ועד התע"א נחשב לאחד מוועדי העובדים החזקים במשק, שבכהונתו ארוכת השנים בתפקיד היו"ר שלו, חיים כץ ביסס את עיקר כוחו הפוליטי - תוך התפקדויות נרחבות של עובדים בחברה לשורות הליכוד.

מאז מונה ב-2015 לתפקיד שר בממשלה ונאלץ להתפטר מתפקידו בוועד - נוף המשיך בתפקיד זה, שכבר אז זוהה כניסיון לשמר את תפקיד היו"ר ליורשו של כץ, בנו יאיר.

הבחירות לראשות הוועד מתקיימות בתקופה מכוננת בחברה, כשברקע היא עומדת להתכנס לתוכנית רה ארגון שנוגעת לכשליש מכלל עובדיה, תוך איחוד מטות ופעילות של כל החטיבות האזרחיות שלה - מהלך שיתכן שישפיע גם על מצבת העובדים בחטיבות אלה. זאת, לאחר שלפני פחות משנתיים החברה יצאה לתכנית הבראה דרמטית שבמסגרתה פרשו משורותיה כ-800 עובדים.

על רקע אלה, הנהלת החברה עומדת לפני שינויים משמעותיים, בשל פרישתו הקרובה של המנכ"ל יוסי וייס, וההליכים לבחירת מנכ"ל חדש שיפעל לצד יו"ר החברה, גם הוא חדש יחסית בתפקיד, הראל לוקר שכיהן בעבר בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

המצב הרגיש והמורכב שמאפיין את המציאות בתע"א, כך לפי גורמים בחברה, הוביל את חברי הוועד להחלטה שהבחירות הקרובות יתמקדו בבחירת יו"ר בלבד, שיחליף את היו"ר היוצא נוף.

לטענתם, בחירות כלליות, יכניסו את כל התעשייה האווירית לטלטלה גדולה - ומיותרת: "היה ניסיון בקרב חלק מחברי הוועד לבקש את הארכת כהונתו של נוף בתפקיד היו"ר, ולשם כך נדרשה הסכמה מצד הנהלת החברה, להאריך את משך עבודתו בתעשייה האווירית מעבר לגיל פרישה. החלטה כזאת, היתה מונעת את כל הסאגה הזאת - אלא שהנהלת החברה דחתה את הרעיון. מבחינתה, לא ניתן להאריך את כהונתו של נוף בשעה שהמשטרה ממליצה להעמיד אותו לדין", אומר אחד הגורמים הבכירים בחברה.

פרץ אומר כי "מעולם לא ראיתי דבר כזה: מועמד, שהמשטרה ממליצה להעמיד אותו לדין על עבירות שקשורות לתפקידו בוועד, מתמודד בלי שום בעיה על תפקיד היו"ר של אותו ועד. אם המצב היה הפוך, האם חיים כץ היה נותן למישהו להתמודד במצב כזה?".

אל מול מאבקי השליטה על ראשות הוועד, הנהלת התע"א מעדיפה להתבונן על הנעשה מהצד ובכיריה נזהרים שלא להיכנס אל הקלחת הזאת: "מי שייבחר - יצטרך להתמודד למחרת עם המורכבות של המצב בחברה, עם האתגרים הגדולים שצפויים לה בשנים הקרובות בשווקים השונים וכנראה שהדברים שייראו לו מתפקידו כיו"ר הוועד - יהיו בצבעים אחרים לגמרי מאלה שהוא רואה כיום", אמר בכיר בחברה בשיחה סגורה.

בינתיים, כך לדברי פרץ, פנייתו ליו"ר ההסתדרות ניסנקורן בבקשה לעצור את מה שהוא מכנה "מחטף", ולהורות על קיום בחירות כלליות לתפקיד היו"ר ולחברי מועצת העובדים בחברה, טרם נענתה. מלשכתו של ניסנקורן נמסר ל"גלובס" בהתייחס לדברים כי עוד טרם הגיעה אליו פנייתו של פרץ, הוא מינה את סגן ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אלי בן גרא, למשקיף מטעם ההסתדרות ולמפקח על סדרי הבחירות לתפקיד יו"ר ועד התע"א.

מבחינת פרץ, אם השינוי שהוא דורש לא יבוא מצד ניסנקורן - יתכן שהוא יבוא מכיוון בית המשפט: בימים האחרונים הוא בוחן היתכנות למהלך משפטי, לרבות עתירה שתוביל לשינוי ההחלטה לקיים את הבחירות בתחילת מאי ולדרוש לקיים במקומן בחירות כלליות באמצע חודש יוני.

יאיר כץ מסר בתגובה לטענות של פרץ כי "בימים אלה אני מקדיש את זמני לטובת הגנה, קידום וחיזוק עובדי התע"א שמהווים את חוד החנית בחזית הטכנולוגיה הישראלית.

"עובדי התע"א זקוקים וראויים לוועד מקצועי ומחויב וכולי תקווה שלאחר כעשור בחברה וחמש שנים בוועד המהנדסים שלה, אזכה לקבל מהעובדים את הזכות לשרת אותם בתפקיד יו"ר הוועד".

מוועד העובדים של התע"א נמסר בתגובה כי "בתיאום עם יו"ר ההסתדרות נקבע המועד המוקדם והאפשרי ביותר לקיום בחירות ליו"ר הארגון וסוכם כי הבחירות יערכו כשמצב התע"א יאפשר זאת. מועצת עובדי תע"א, כולל מוטי פרץ, אישרה פה אחד את קיום הבחירות לתפקיד יו"ר הוועד".