הנשיא טראמפ מגביר את השימוש בטלפון הסלולרי הפרטי שלו

על פי דיווח ב-CNN השימוש הגובר של הנשיא בטלפון הפרטי מצמצם את השפעתו של ראש הסגל, ג'ון קלי

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משתמש יותר ויותר בטלפון הפרטי שלו בשיחות עם יועצים חיצוניים, לפי דיווח ב-CNN. זאת למרות ששימוש כזה הוא מאובטח פחות ועשוי להקל על האזנה לשיחותיו ע"י סוכנויות של מדינות זרות. חלק מהמקורות לדיווח טענו שהשימוש המוגבר במכשיר הסלולרי האישי מצביע על ההשפעה המצטמצמת של ג'ון קלי, ראש סגל הבית הלבן. במהלך הימים הראשונים של כהונתו של קלי, טראמפ ביצע את רוב השיחות דרך מרכזיית הבית הלבן, שיטה שאפשרה לקלי לקבל רשימה מודפסת של האנשים אליהם טראמפ ביצע שיחות. כעת יש לקלי פחות מידע לגבי מי שטראמפ מתקשר אליו מהטלפון האישי.

טראמפ גם הגביר את הפנייה הישירה למחוקקים רפובליקניים, לעתים באמצעות הנייד האישי שלו. "טראמפ פועל פחות או יותר לבדו בנקודה הזו, כשבעבר קלי שימש יותר כשומר סף" אמר מקור שמעורה בדברים ל-CNN, והסביר שבעבר מחוקקים אף היו צריכים לעבור דרך קלי כדי לקבוע שיחה ולא להתקשר ישירות לנשיא טראמפ.

הנשיא לשעבר ברק אובמה, קודמו בתפקיד, אמנם הורשה להשתמש במכשיר בלאקברי אך המכשיר צויד במנגנוני אבטחה מתקדמים כדי להגן על שיחות מסווגות. מרי מקורד, שהייתה ראש חטיבת האבטחה הלאומית במחלקת המשפטים של ארה"ב אמרה ל-CNN כי סמארטפונים ידועים לשמצה בשל פגמי האבטחה שלהם, "מכיוון שמכשירי סמארטפון של בכירים בממשל, כולל הנשיא, הם מטרות ברורות עבור גופי מודיעין זרים, הממשל מבצע מאמצים ניכרים כדי לוודא שסמארטפונים שהממשל מוציא מעודכנים תדיר כדי להתמודד עם בעיות אבטחה" אמרה. "שימוש במכשירי סמארטפון פרטיים שעשויים לא להיות מצוידים בכל תכונות האבטחה שהממשל מוציא או לא להיות מעודכנים באופן קבוע כדי להתמודד עם פרצות חדשות שמתגלות, מהווה סיכון אבטחה ברור".

גם בריאן קאנינגהם, המנהל הכללי של המכון למחקר ומדיניות אבטחת סייבר באוניברסיטת קליפורניה באירווין אמר כי שימוש מוגבר של הנשיא בטלפון האישי הופכת את שיחותיו לפגיעות יותר לציתות של ממשלות זרות. "כל אמצעי התקשורת של כל הבכירים בממשל הן מטרות עבור ממשלות זרות. זה לא חדש, מה שחדש בעידן הטלפונים הסלולריים הוא הקלות בה ניתן ליירט את המכשירים ושלפחות שני הנשיאים האחרונים התרגזו מחוסר היכולת להשתמש בסלולרי שלהם. מכשירים סלולריים מאובטחים רק במידה ששני הצדדים משתמשים במכשיר מאובטח". הסביר קאנינגהאם והוסיף שהשימוש של טראמפ בטלפון האישי עלול להוביל גם לכך ששיחותיו לא יתועדו למטרות אחריות דיווח ממשלתית ותיעוד היסטורי.